Bosch wasdroger, ventilator draait niet

Vitrophyre

  • #1
Hallo,

Ik heb een Bosch WTL4583 /01 wasdroger waarin de was niet meer droog wordt. De achterkant van de machine wordt echter wel erg heet.
Ik heb de achterkant losgehaald en zag dat bij het 'drogen' de ventilator niet draait. Eerlijk gezegd weet ik niet of deze al meteen moet gaan draaien. Heb na het lezen van een aantal posts op dit forum getracht de weerstand te meten (met multi-meter) tussen de drie draden van de motor, maar elke combinatie geeft 1 aan.
Ik heb het idee dat de motor kapot is, maar wil het graag zeker weten voordat ik een nieuwe aanschaf.

Hebben jullie een idee hoe dit aan te pakken?
 

Janavg

  • #2
Vermoedelijk maak je een meetfout. Je kun altijd spanning meten. Tussen bruin en blauw en zwart en blauw moet je 230 volt meten.
Meet je dit op een van de wikkelingen niet dan is de condensator defect. Gezien het type nummer van de droger is dit mogelijk. Heb je wel 230 V op de wikkelingen dan is de motor defect. Wat is de FD datum van de machine???
 

Vitrophyre

  • #3
Je hebt gelijk. Ik heb het nogmaals gemeten en heb nu tussen bruin en blauw 0 volt en tussen zwart en blauw 230 volt. Lijkt dus een kapotte condensator. Machine zal uit 1995 zijn.
Zal een nieuwe condensator proberen. Heb er al een gevonden op een website.

Bedankt voor je reactie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu