Bosch vaatwasser stopt na vullen met water

Golfjes

  • #1
Mijn Bosch vaatwasser SGV5603/07 zonder e-nummer heeft het probleem dat na het vullen met water de machine stopt.

Na reset pompt die prima af en als ik hem dan weer aanzet vult die weer met water en dan wordt het lang stil.
Het display geeft inmiddels voor alle programma's behalve het kortste nu 99 aan (kortste 31).

Ik heb het labyrint al schoon gemaakt, vlotters ook. Hij lijkt het goed te doen, ook drukregelaar werkt. Er staat geen water in de plastic onderbak en ook de rode vlotter werkt prima.

Wat zou dit kunnen zijn? Zou het iets met het verwarmingselement zijn? Zo ja, waar zit die. klopt het dat dat de vaatwasser niets meer doet na het vullen?

Wie kan me helpen? Alvast heel erg bedankt!
 

Golfjes

  • #2
Nog even verder nagedacht en ook rechter zijpaneel opengemaakt.
De motor van de pomp denk ik wordt heel warm, maar draait niet. Ook zie ik wat vreemde aanslag. Zie de foto



Wie kan kan mij aub een tip geven wat te doen?


groeten van Alexander
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De lagers van de motor kunnen kapot zijn, de condensator kan defect zijn maar de motor zelf ook.
De as van de motor kunt u draaien via de ventilatieschoepen, als dat soepel gaat is waarschijnlijk de condensator defect.

Stroom er af voordat u bezig gaat.
 

Golfjes

  • #4
Jan, dank je wel voor je antwoord.

De schoepen zitten muurvast. Het zullen dus de motor of de lagers zijn zals je zegt. Zou het ook zo kunnen zijn dat de pomp vastzit waar de as aan vast zit?

Laatste vraag waar je me ontzettend mee kan helpen. Hoe bouw ik de motor / pomp uit? Het lijkt mij dat ik het hele RVS gedeelte van de kunststof bak moet tillen. Eerst natuurlijk alles losdraaien. of is er een slimmere manier? B.v. door het kunststof deel dat binnenin de vaatwasser op de bodem ligt (onder de zeef) er op een of andere wijze uithalen?

Alvast bedankt voor je antwoord.

groeten van alexander
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Als de schoepen muurvast zitten kan er rommel onder of tussen zitten, ze gaan niet van de ene op de andere dag muurvast zitten.
Als er geen rommel in zit is mogelijk het lager vastgelopen.

Wat betreft de uitbouw kunt u volgens mij de bodemplaat verwijderen en dan het gehele gedeelte verwijderen, ik weet dat niet 100% zeker.
Op de site van de fabrikant staan exploded views, daar zou u kunnen kijken.
 

Monteur54

  • #6
De motor kun je heel makkelijk uitbouwen
draai aan de voorkant en achterkant twee schroeven los die in het plastic geschroefd zitten
dan het touwtje van de deurveer los haken
dan kun je hem aan eenkant wat oplichten dan zie je aan de motor aan de voorkant rechts een klein lipje zitten beetje induwen en je kan de motor draaien dan kun je hem er zo uitpakken wel de bedrading van de motor los maken
als je hem iets oplicht zet er effe iets van ongeveer tussen de tien en 15 cm onder ik zet er dikwijls een striptang onder
andere motor er onder en wassen maar
zijn er genoeg twee de hands
 

Golfjes

  • #7
Jan en vooral Monteur54, hartelijk bedankt voor jullie advies!
Hij is er uit en ziet er idd niet zo best uit. Beetje geroest ook. De as zit muurvast.

Ik hoop niet dat er ook iets anders stuk is, waar die roest vandaankomt zeg maar. Er lag wel wat bruin gekleurd water onder de motor maar niet zoveel.

Nog 1 vraagje, Monteur54, je zegt dat je de motor ook tweedehands kan kopen. Ik heb op marktplaats gekeken, daar vnd ik er maar 1 en die was duurder dan een nieuwe in een internetwinkel (165 euro).
Kun je me een tip geven waar ik moet zoeken voor een tweedehandse?

Alvast bedankt en groeten van Alexander
 

Golfjes

  • #8
Nou, hij werkt weer!

De motor was geroest van binnen en die heb ik netjes schoon gemaakt, zodat die weer helemaal vrij loopt.

Jan & Monteur 54, bedankt voor de tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu