Bosch vaatwasser pompt water niet weg

Maartenbaas

  • #1
Hoi,
Ik heb een Bosch vaatwasser type svg46a23/45.
Hij doet het al jaren prima. Laatste maanden viel me op dat hij na beurt water niet volledig wegpompte maar het werkt nog wel.
Gisteren was ineens al het water blijven staan (gelukkig geen overstroming..)
Raar was verder dat er soort van verbrande lucht in de keuken hing (maar het vuur stond niet aan); alsof er iets doorgebrand was..

Natuurlijk filter en alles eens verwijderd maar niets kunnen vinden.

Daarna al het water verwijderd en ook laatste kapje weggehaald door schroef los te maken. . Daaronder ook geen verstopping kunnen vinden.
Valt me wel op dat als ik er geen water in het staan. en dan aanzet, dan hoor ik zoemend geluid maar er gebeurt niets.
Als ik er water ingiet, en zet hem dan aan, dan komt er water uit de sproei armen.
Het lijkt dus wel alsof het pomp systeem naar die sproeiarmen wel werkt maar het systeem van de afvoer niet.

Heeft iemand een suggestie?

Kan je een dergelijke pomp zelf vervangen? of is dit gewoon rijp voor de sloop.?

Dank alvast.
 

Pepjo

  • #2
Kun je het afvoerpompje ronddraaien ?
 

Maartenbaas

  • #3
Hoi, Ik zien inderdaad ondering de bak een soort van schoepenrad. Dit kan ik ronddraaien met de hand. Het gaat overigens niet echt soepel. Je moet het echt even een dood punt heen duwen.
 

HarryO

  • #4
Als je hem over een "dood" punt heen moet duwen zit er of iets in of loopt hij gewoon te zwaar door troep of is het anker gesmolten.
Laat de machine leeg lopen via de afvoerslang in een dienblad of putje.
Hang de slang weer terug en gooi er een emmer heet water in waarin je een kopje soda hebt opgelost.
Uurtje laten inweken en dan met de hand het pompje weer proberen te draaien.
Mogelijk gaat het nu soepeler. Zo niet dan blijft er niets anders over dan demonteren en kijken wat er aan de pomp defect is.
 

Maartenbaas

  • #5
Hoi,
Ik heb de waterpomp eruit gehaald (dankzij instructie op andere post).
Het lijkt vervuiling te zijn. Ik zie echt niets zitten.

Ik kan het rare draaien wel beter beschrijven. ik kan het schoepenrad ongeveer een kwart slag draaien en dan moet ik om over dood punt heen duwen. En dan springt hij ineens door. dan weer een kwart draaien en dan gebeurt hetzelfde patroon. Ook is die patroon beide kant hetzelfde.

is dit normaal voor een waterpomp?
Of is dit juist het teken dat de waterpomp stuk is?
 

Maartenbaas

  • #6
Hoi,
Ik heb ook een probleem om de vervangende pomp te bestellen. ik kan hem nergens vinden met google bij de onderdelen leveranciers. ook niet bij Bosch zelf.
Heeft iemand een tip voor mij?
Het type nummer had ik overigens verkeerd gespeld, ontdekte ik net.
het moet zijn sgv45a2345

ik heb dit gevonden wat er het meest op lijkt. Maar het is toch niet exact hetzelde. https://www.onderdelen.nl/vaatwasse...5261-pomp-00165261-sgs-8302-se-65560-30564292
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Schrijf het type en de nummers op het typeplaatje op en ga naar een onderdelenwinkel, of kijk hier voor witgoed onderdelen.
 

Maartenb

  • #8
Even een update.
Met de afvoerpomp ben ik bij onderdelenwinkel beland in Amsterdam ergens in Pijp. Aldaar heeft de meneer hem even getest; en toen draaide de pomp gewoon. Groot raadsel.
Thuis de pomp weer teruggeplaatst maar geen effect. er wordt niets afgepompt alleen maar rondgepompt.

Toch tijd voor een vakman. Via marktplaats OE witgoed service gebeld. Ik ben geholpen door Emir. Aardige jongen. Dag later was hij er.
Volgens hem was het toch de afvoer pomp. Het kan gebeuren dat die met volle stroom nog wel werkt maar aangesloten in de vaatwasser niet meer.
Beetje vreemde analyse maar hij lijkt wel te kloppen. Want na plaatsen van andere afvoerpomp, werkt het systeem weer.
totale kosten 105 euro, 30 minuten bezig geweest. Lijkt me niet een hele rare prijs maar zeker weten doe ik het niet. In ieder geval goedkoper en een stuk minder gedoen dan een nieuwe kopen..

Voor de doe het zelvers die dit lezen is het wel handig om te weten dat het terugplaatsen van de afvoerpomp een tricky klusje is. En als je niet 100% goed zit, krijg je lekkage bij het pompen. Dat overkwam Emir ook 2 keer voordat het wel goed ging.

Goed testen dus !!!!
Omdat je zo weinig ziet van wat je doet (de pomp zit achter een riggel) is het een lastig klusje.

Verder nog geleerd dat je een vaatwasser kan resetten. 2 programma knoppen tegelijk indrukken.
Achteraf realiseerde ik me toen waarom er een streepje op de display staat bij de knoppen die je moet gebruiken. Dit was niet eerder tot me doorgedrongen. Achteraf twijfel ik nog een heel klein beetje of de reset niet de oplossing was alle problemen en dat er wel een onderdeel vervangen is maar dat gewoon 2ehands werkend onderdeel was.
Maar goed, laat ik de boel maar vertrouwen.

Succes als je dit nog eens overkomt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dat "dooie" punt waar u de pomp doorheen moest duwen komt doordat het een magneetpomp is, die draait schokkerig als u hem met de hand draait.
Bij deze pompen ontstaat relatief vaak speling op de as, hij kan het wel doen bij lopen zonder water maar zo gauw er water weggepompt moet worden kan de pomp vast slaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu