Bosch vaatwasser neemt geen water - Labyrinth?

Matelot

  • #1
SPS2032EU/17 FD 7609 neemt (meestal) geen water op.

Ik heb al twee keer een soda behandeling gegeven, waarna eenmaal teveel water werd opgenomen, maar daarna bleef hij weer stoppen bij 3 het begin van ons gebruikelijk programma en zonder wateropname. Lijkt me een verstopping van de niveauregeling (=labyrint?). Moet en kan dat ook gedemonteerd worden en waar zit het?

Bij voorbaat dank,

Matelot
 

Janavg

  • #2
Labyrinth zit aan linkerzijkant. hier zit waarschijnlijk een verstoping tussen labyrint en kuip. Zijpanelen verwijderen dan zie je het zitten. Slang zit, als je het labyrint recht voor je hebt, links onder. Deze slang goed schoonmaken.

Succes, Jan
 

Matelot

  • #3
Op de aangewezen plaats geen slang, maar een meetpunt, waaraan twee blauwe draadjes. Dieper daaronder zit de afvoerslang, die niet met het labyrint verbonden is.

Het labyrint is onderdeel van een vergeelde plastic plaat, waarin ook het zoutreservoir van de ontkalker. Deze zit met 8 schroeven door de kuip vast aan de vulopening voor de zouttoevoer.

Na verwijdering van de linker zijplaat is geen enkele slangverbinding te ontwaren. Met het losmaken van de zouttoevoer is wellicht wat meer te zien?

Matelot
 

Matelot

  • #4
Hierbij twee foto’s ter verduidelijking. De eerste (labyrint001) van de linker onderhoek van het labyrint. Labyrint002 van de hele linkerkant na het wegnemen van het zijpaneel. Hierop zijn met een dun pijltje drie verschillende waterniveaus aangegeven bij een geheel lege kuip.

Matelot
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #5
Ietwat vertraagd maar hier zijn de afbeeldingen:



 

Co de Witgoedman

  • #6
Graag detail van de rechterbovenzijde.
 

Matelot

  • #7
Ik hoop dat de rechterbovenhoek van de linkerzijde de bedoeling is. Voor de zekerheid ook maar de rechterbovenzijde van de machine hierbij.

Matelot





 

Co de Witgoedman

  • #8
Nee, helaas staat het op deze foto´s niet.
Op de eerste serie , onderste foto zit een bruinachtige aanslag, deze duidt op een mogelijke verstopping van het labyrint en kan een oorzaak van het probleem zijn.
 

Matelot

  • #9
De bruinachtige aanslag onderaan de tweede van vijf foto’s is in feite een vulling van plastic balletjes van de ionenwisselaar die het water onthardt. Sinds de hardheid van ons kraanwater momenteel veel minder is, wordt dit deel van de machine niet meer gebruikt.

Ik heb nu alle slangen los gehad en gecontroleerd; ook enigszins vuile delen in het labyrint zijn nu schoon. Desondanks nog geen juiste werking; om precies te zijn:

Bij het begin van het programma wordt even gepompt om zeker te zijn dat de kuip leeg is(=normaal). Als dit stopt, gaat de timer nog even door, maar stopt na een tiental seconden (=abnormaal). Zet ik de timer zelf een stapje verder, dan wordt teveel water genomen. Als ik de timer dan weer een stapje verder zet, werkt de timer weer tot opnieuw water moet worden ingenomen voor de hoofdwas. Er wordt dan geen water ingenomen.

Zonder een schema van de elektrische schakeling van het geheel is het me onmogelijk met deze gegevens verder te komen, maar ik heb het idee dat het om een tweezijdig werkende niveauregelaar gaat, die kapot is. Ik heb in feite geen echte verstopping ontmoet.

Matelot
 

Matelot

  • #10
Het bleek uiteindelijk toch een verstopping van een slangetje, dat van de niveauregelaar rechts voor onder naar het laagste punt onder de kuip gaat.

Dit punt is niet te bereiken anders dan door de hele santenkraam te demonteren. Even blazen en klaar was het, dankzij de witgoed reparateur, die in ons wijkje van 13 huizen (lotissement) woont.

Dank aan Janavg, Klusidee Ralf en Co de Witgoedman voor hun bemoeienis.

Matelot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu