Bosch vaatwasser neemt geen water in

TheGuardian

  • #1
Vaatwasser: BOSCH SHV5603 EU/12
FD: 7808 370182

Hallo,

Mijn vaatwasser van bovenstaand type neemt geen water in. Bij het inschakelen wordt direct de afvoerpomp aangezet, als ik er een emmer water ingooi wordt het water ook netjes afgevoerd. De vaatwasser blijft echter 'hangen' op het afzuigen.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- labyrint schoongemaakt
- niveaukamer (rood tonnetje etc) schoongemaakt
- beide schakelaars doorgemeten (werken en er staat 220v op waterslot pin) (Waterslot is in mijn termen dat grijze blok aan de kraan)

Omdat er wel 220V over het waterslot staat had ik het idee dat de triac die het waterslot met de nul-draad verbind, stuk was. Nadat ik de triac vervangen had, deed de machine het echter nog niet. Ik heb smd transistor(?) die de triac aanstuurt doorgemeten, daar staat 5V op de gate. Ik denk dat die 5 volt op die transistor voorkomt dat de triac stroom doorlaat.

Omdat de triac aansturing allemaal goed lijkt te werken krijg ik het idee dat de controller zit te wachten op een signaal dat er geen water meer in de vaatwasser staat. Klopt dat, en zo ja, welk onderdeel zou dat signaal af moeten geven?

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Controleer de bodemplaat op water, verwijder de plint of een zijpaneel van de machine daarvoor.
 

TheGuardian

  • #3
Al gedaan. De machine is helemaal uitgebouwd en alle kappen zijn eraf. Er ligt geen water op de bodem..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De pomp wordt ingeschakeld door de vlotter op de bodemplaat, 1 mm water is soms al genoeg, ook kan bij verplaatsing van de machine een deuk in de bodemplaat zijn ontstaan die de vlotter omhoog drukt.
Iets anders kan ik me niet bedenken.
 

TheGuardian

  • #5
De schakelaar die aan het vlotterstokje zit staat vrij...ik kan de stroom over het waterslot meten, er staat 220v op. Hij is alleen niet verbonden met de nuldraad, wat via de controller zou moeten gebeuren..
 

Oetzi

  • #6
Probleem zit hem in de software. Is alleen op te lossen door nieuw moduul bestel nr 264636 te plaatsen.
 

TheGuardian

  • #7
Bizar..maar daar was ik al bang voor. Vaatwasser die vastloopt op software..Beetje jammer dat dat dan weer 166 euro moet kosten.

Anway, bedankt voor de hulp!
 

TheGuardian

  • #8
Het is blijkbaar ook op te lossen door de IC te resetten. Je moet de aanknop ingedrukt houden als hij aanstaat, tegelijk druk je op 65 en 55.

Hij werkt weer :)
 

Oetzi

  • #9
Ik hoop dat het hiermee opgelost is, maar de ervaring zegt dat het meestal terug komt. Succes ermee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu