Bosch PSR 18 LI-2 draait niet

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Na 20 jaar trouwe dienst was mijn Bosch PSR 12 VES accu schroef boormachine aan vervanging toe (althans de accu).

Ik heb een nieuwe Bosch PSR 18 LI-2 gekocht en het apparaat vraagt wat gewenning.

De oude was gasgeven = draaien. De nieuwe heeft elektronisch gestuurd draaimoment (dus geen slipkoppeling meer) en door de ingebouwde elektronica zit er wat vertraging tussen gas geven en draaien.

Na een aantal keer gebruik begon de boormachine te weigeren: bij het indrukken van de trekker draaide de boor niet, maar gingen de acculampjes knipperen.

Ik kan nergens vinden wat dit is. Het lijkt me een soort test om te zien hoe vol de accu is.

Feit is dat hij hier steeds in terug valt en je de trekker soms wel 10 x in moet knijpen voor de boor gaat draaien.

Wat is dit? Doe ik iets fout? Heb ik ergens over heen gelezen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Inpakken en inclusief de bon weer inleveren zou ik zeggen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Lijkt er op, dat de accu bijna leeg is.
Heb je die wel eerst opgeladen, voordat je hem ging gebruiken?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Jazeker, beide accu’s zijn voor minimaal 50% vol.
 

Timmeh1981

  • #5


Bovenstaand een foto van mijn mainboard. Het lijkt op een doorgebrand onderdeel bovenin.

Bij het indrukken van de knop gaat het licht wel aan alleen draait er vervolgens niks. Na een tiental keer de knop indrukken / boor kantelen (geen idee of dat het is) draait de boor weer wel.

Helaas niet meer te gebruiken in deze staat en een 7 maanden buiten garantie (standaard een jaar? Of is deze bij bosch meer?)

Als iemand een oplossing heeft verneem ik deze graag.
Waarschijnlijk rest er niks anders dan een andere te kopen alleen niet meer dezelfde. Ik vertrouw deze niet meer nu ik niet de enige ben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Standaard is de wettelijke garantie 2 jaar.
Mee terug naar de leverancier dus.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Bij mijn boor is de elektrische aansturing vervangen. Dat lijkt dus op het onderdeel van de foto.

Bosch groen heeft tegenwoordig 2 jaar garantie, met een derde jaar er bij als je je product via internet registreert.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ja, net als alle andere grote merken. :wink:
 

@rie

Specialist Elektra
  • #9
Maar dan moet je hem niet zelf uit elkaar halen
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Gewoon weer in elkaar schroeven. Ziet niemand.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Tegenwoordig zit overal 2 jaar garantie op, (behalve de spullen die je via een chineesche site koopt wijkt daar wel eens vanaf.)

Zelfs op een goudvis zit nog garantie. :wink:
 

Lucy789

  • #12
Heren, ik zit met hetzelfde probleem. Mijn toestel (Bosch PSR Expert + Li2) is van 04/06/2017 ... hij heeft het al een tijdje, maar 't wordt precies erger (of is dat maar een indruk).
In ieder geval, het hoort zo niet te zijn. Heel regelmatig druk ik de knop in en gebeurd er niets, alleen pinken alle lampjes van de batterij alsook het lichtje.
De batterij is nog goed vol en na een aantal keren proberen - en een beetje met de knopjes spelen - doet hij het gewoon.

Heel vreemd ...

In de handleiding staat dat het pinken van alle lampjes een teken van overbelasting is .. maar dat kan ik me niet zo goed voorstellen, ik gebruik het echt zelden voor meer dan 20 schroeven na elkaar vast of los te draaien :-s.

Iemand nog een suggestie? Ik vrees dat de garantie van Bosch niet meer gaat lukken? :-(
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
De mijne begint ook weer dezelfde kuren te vertonen.

Ik van Bosch morgen bellen voor een oplossing. Blijkbaar is dit niet echt een heel betrouwbaar onderdeel.
 

Lucy789

  • #14
Hey Bert, bedankt voor je reactie. Ik heb net contact gehad met de "Bosch Service-Hotline" (telefoonnummer - 02 / 303 22 84).
Vriendelijke vrouw, echter, mijn toestel is net +3 jaar oud en er zit maar 2 jaar garantie op (tenzij registratie op de website op moment van aankoop, dan 3 jaar).

De enige "oplossing" is om het toestel naar de Bosch reparatie-dienst op te sturen (10€) en een pre-analyse te betalen (26€). Dan kan een offerte worden opgemaakt voor de reparatie (indien dat mogelijk is, maar ik vermoed van wel aangezien dit vast een bekend probleem is bij Bosch).

Op voorhand een prijsofferte maken doen ze niet. Maar als ik er zo over nadenk dan geloof ik niet dat ik er onder de 100€ vanaf kom (best-case-scenario waarschijnlijk). Da's bijna de prijs van een nieuw toestel.
Beetje zonde ... aangezien het mogelijks heel gemakkelijk te repareren valt.

Houd je me op de hoogte van jouw contact met Bosch?

Grtjs
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Dat is het standaard antwoord inderdaad, maar juridisch gezien moet een product langer meegaan dan de garantietermijn van 24 maanden. "Non conformiteit" heet dit in juridische woorden, oftewel het product doet niet (meer) wat je er van mocht verwachten ten tijde van aankoop. Ik zou er dus nog even een telefoontje aan wagen en deze term laten vallen.

Van een huis-tuin-en-keuken boormachine mag je verwachten dat deze langer dan 24 maanden probleemloos werkt. Je zet hem immers niet professioneel in. Jurisprodentie is hier heel duidelijk in: ook na de 24 maanden moet het product dan nog werken.

Ik ben thuis nog even aan de klus, dus ik wacht nog even een paar weken met Bosch bellen, anders ben ik mijn machine kwijt terwijl ik 'm nu dagelijks even nodig heb. Ik heb de machine wel geregistreerd op de website van Bosch, dus ik heb 3 jaar garantie.
 
  • Like
Waarderingen: Lucy789

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
De grotere ijzerwarenwinkels hebben vaak een reparatieafdeling, daar kun je meestal de machine laten repareren.
Ik vermoed, mede door mijn eigen ervaringen, dat de schakelaar defect is.
 
  • Like
Waarderingen: Lucy789

Lucy789

  • #17
hey jan, bedankt voor je bericht. Dat is zeker een mogelijkheid. Maar dan zijn de kosten voor mij.
ik wil toch nog graag proberen om te zien wat Bosch voor mij kan betekenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HAJ

  • #18
Allereerst uitermate vervelend dat de boormachine na amper drie(3) jaar gebruik gedeeltelijk de geest geeft Lucy789. Dat geeft toch de denken aan de kwaliteit die Bosch de consument voorschotelt... Hoe dan ook, ik werd getriggerd door de reactie van Bert.

Even het woord 'non-conformiteit' laten vallen (en daar dan succesvolle gevolgen aan kunnen verbinden), geeft vermoed ik geen effect. Naast dat, met alle respect, call centermedewerkers geen juristen zijn, is de boormachine nu ongeveer drie (3) jaar oud. Mij is geen jurisprudentie bekend die te vergelijken zijn met jouw/jullie situatie. Dit is vanzelfsprekend anders indien de boormachine er ineens na 2 jaar en 2 maanden ineens mee ophoudt.

Kortom: proberen kan vanzelfsprekend altijd, maar ik vermoed dat je weinig succes gaat hebben. Eventueel kun je jouw zaak voor de geschillencommissie brengen, hetgeen (helaas) veel tijd en ook wat geld kost. Op dat opweegt tegen de baten laat ik aan jou over.
Succes!
 

Lucy789

  • #19
Bedankt voor je reactie HAJ. Voor de geschillencommissie brengen dat ga ik niet doen. Kost me inderdaad zelf veel te veel tijd en geld (met geringe kans op success wss). Ik had gehoopt dat BOSCH de eer aan zichzelf liet door alsnog tegemoet te komen. Misschien waag ik me aan nog een telefoontje naar de BOSCH klantendienst ...

Heeft iemand toevallig ervaring met het zelf repareren van zo'n ding? Ik ben niet bang om een soldeerbout vast te nemen ... maar dan heb ik wel gedetailleerde instructies nodig :klusjesman:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
mijn ervaring is dat de onderdelen in dit soortr apparatuur vaak 'custom made' zijn dus reparatie op onderdelen niveau gaat dan zonder schema's erg lastig worden.

Je kan natuurlijk kijken of je de printjes en schakelaars los kan bestellen en dus 1 op 1 vervangen.
 
  • Like
Waarderingen: Lucy789

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu