Bosch koelkast thermostaat vervangen

Jacques

  • #1
Ik ben bezig met het repareren van een Bosch koelkast.
Heb zo even het type nr niet bij de hand maar dat doet er nu ook even niet toe.

Het probleem zit hem denk ik echter in de thermostaat. Ik vraag me eigen af of ik deze goed doormeet. Ik heb namelijk 3 aansluitingen erop zitten:
- bruin (vaste voeding),
- geel (schakelende voeding voor lampje) en
- zwart (temp regeling).

Er zou toch een weerstandsverandering moeten optreden als ik ga meten tussen zwart en bruin maar deze blijft oneindig hoe ik ook draai of doe.

En als ik deze wil verwijderen hoe doe ik dat dan met de temperatuur voeler. Ik weet namelijk niet waar deze draad naar toe loopt of moet ik deze los solderen?

Oh ja, nog even een laatste vraag: als ik nou de draden zonder de thermostaat zou doorverbinden, zou ik dan kunnen kijken of hij het weer doet? Al is het maar voor een uur of zo of moet er een bepaalde weerstandswaarde tussen zitten?
 

Co de Witgoedman

  • #2
Thermostaat is een dubbel maak thermostaat, alles moet dus doorverbonden staan, u kunt alle 3 de draden NIET DE GEELGROENE :!: met elkaar doorverbinden.

De zilveren draad aan de thermostaat is een gasgeleidingsbuis, deze niet lossolderen of eraf knippen :!:
 

Jacques

  • #3
Ja, ik ben er zonet al achter gekomen dat hij het niet helemaal pikt. Maar om te testen zou het voldoende moeten zijn om ze alle 3 door te verbinden zodat de aarlek er niet uitschiet?

Bij deze hij is getest en hij werkt weer nu alleen nog een nieuwe thermostaat erin pluggen. Nu is mijn vraag alleen wat te doen met die geleidingsbuis blijft die zitten?

Of hoe moet ik dit vervangen misschien is het handig voor jou als ik er een foto van plaats. Want als ik deze ga vervangen hoe kan ik dat dan het beste doen? Ik moet in ieder geval nog even achter het type nr van het ding en het merk zien te komen.
 

Janavg

  • #4
Co de Witgoedman schreef:
Thermostaat is een dubbel maak thermostaat, alles moet dus doorverbonden staan, u kunt alle 3 de draden NIET DE GEELGROENE :!: met elkaar doorverbinden.

De zilveren draad aan de thermostaat is een gasgeleidingsbuis, deze niet lossolderen of eraf knippen :!:
 

Jacques

  • #5
Aangezien de thermostaat echt kapot is wil ik deze gaan vervangen. Maar wat mag ik er nu wel en niet aan doen? Ik kan deze toch ook met de geleidingbuis er helemaal uittrekken want er zit immers bij een nieuwe thermostaat toch een nieuwe buis bij? of zie ik dit verkeerd.

Het E/nr is iig : kur1501/01
type 0701 155 703

Ik kan er ook geen onderdelen voor vinden op de bekende sites of deze gewoon via de dealer laten bestellen? Hoop dat jullie raad weten.
 

Co de Witgoedman

  • #6
Als u goed leest hoort de buis bij de thermostaat.......
Is gewoon via Bosch te bestellen, door te bellen of via de website.
De meeste onderdelen winkels hebben hem in voorraad.

Succes :lol:
 

Jacques

  • #7
Hey Co,

De buis kan ik niet traceren, waar die naar toe loopt. Heel dat ding zit helemaal in elkaar gepurd :cry:

Dus nu heb ik op de thermostaat heel simpel de buis los gemaakt door de 4 punten om te buigen. Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is om dat dan bij de nieuwe ook zo te doen en de orginele buis te laten zitten want die zit echt vast!

Dat kan hopelijk geen kwaad en hij werkt weer! Of werkt dit niet zo?
 

Co de Witgoedman

  • #8
Helaas, zo eenvoudig werkt het dus niet, de buis zit nu vastgevroren doordat de kast continue loopt.
Het schakelmoment wordt afgeregeld in de thermostaat adh van de uitzetting van de gasbuis, demonteren levert alleen maar ellende op en is dus af te raden. :mrgreen:
 

Jacques

  • #9
Vastgevroren? Hij staat ongeveer al 2 weken stil. Maar alles is nog intakt van de buis lijkt mij.

Het lijkt erop dat het contact van de schakelaar is doorgebrand, dus daarom leek mijn het eenvoudigste om het zo te vervangen. Maar als jij zegt dat het niet zo simpel gaat is het denk ik niet de moeite waard om mezelf een hoop ellende op mijn nek te gaan halen.

Want van een nieuwe schakelaar de buis demonteren is geen moeite en die is dan zo weer te plaatsen op de buis met het chassisdeeltje op de schakelaar.
 

Co de Witgoedman

  • #10
Ik begreep van u dat u de thermostaat had doorverbonden......., dat is dus niet zo. Gasgeleidingsbuis zou ik niet demonteren, deze zilverendraad is een onlosmakelijk geheel van de thermostaat, maar als u het toch op die manier wilt proberen, ga uw gang....
 

Jacques

  • #11
Ja, het is een geheel blok. Erop zitten de 3 draden en de aarde. Als ik deze 3 doorverbindt gaat hij weer draaien hoor ik.

Maar hij sloeg dus niet meer aan naar mijn mening is nu het contact doorgebrand. En op het de regelaar zit ook die buis aangesloten, deze is heel simpel te monteren en te demonteren door de 4 lipjes om te buigen.

Nu was mijn vraag gewoon of dat ik dat gewoon zo kon laten zitten en deze kan monteren op de nieuwe regelaar. Als dat zo is, is het natuurlijk een koud kunstje geworden.

Want die buis zorgt er alleen maar voor neem ik aan als het te koud wordt dat hij uitzet ofzo dat die dan de verbinding tussen deze 3 draden verbreekt en weer maakt als de temperatuur te hoog wordt. Maar nu is het me nog niet echt duidelijk of het wel kan wat ik dus wil.
 

Co de Witgoedman

  • #12
Hoe vaak moet ik het u nu mededelen, de thermostaat is alleen compleet te vervangen.......................... :!: :-|
 

Jacques

  • #13
Co de Witgoedman schreef:
Ik begreep van u dat u de thermostaat had doorverbonden......., dat is dus niet zo. Gasgeleidingsbuis zou ik niet demonteren, deze zilverendraad is een onlosmakelijk geheel van de thermostaat, maar als u het toch op die manier wilt proberen, ga uw gang....
Hier zeg je dat ik hem niet moet demonteren en nu zeg je weer van wel sorry maar het is een beetje verwarrend
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Co bedoelt: je moet de thermostaat én de buis tezamen uit de koelkast demonteren, en de nieuwe thermostaat + buis in één stuk monteren.

Aansluiten van een deel van de oude op een deel van de nieuwe gaat niet.
Indien je de buis van de nieuwe thermostaat af haalt met de bedoeling om de nieuwe thermostaat aan te sluiten op de buis van de oude heb je het nieuwe thermostaat ook defect gemaakt!

Bij het demonteren is het vanzelfsprekend niet erg als het ding er in stukken uit komt, hij is toch defect. Maar bij het monteren moet (nieuwe) thermostaat en buis aan elkaar blijven, en het verbindings"slangetje" mag nergens geknikt raken.

Zo duidelijker?
 

Jacques

  • #15
Ja dit is heel duidelijk, maar waar loopt dat slangetje naar toe? Of is dat gewoon een soort holle pijpje dat nergens naar toegaat, niet dat hij nog ergens aan vast zit of zo.

Want ik kan hem nergens terug vinden want de zijkanten zitten gewoon helemaal dicht en zijn niet open te krijgen. Want als ik weet waar hij uitkomt kan ik er een soort trekdraad aanmaken zodat hij er soepel ingaat of zijn daar misschien nog andere kunstjes voor?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik heb dit verhaal een beetje gevolgd en één ding is heel erg duidelijk.
U probeert het zelf te doen, dat is prijzenswaardig, maar met alle respect, u hebt er geen kaas van gegeten en het risico dat u meer kapot maakt dan repareert is levensgroot aanwezig.

U begrijpt een duidelijke uitleg van de specialisten niet door onbekendheid met dit soort reparaties, gewoon een monteur bellen.
 

Janavg

  • #17
Het is heel simpel de buis waar je over praat is het capillair. Het capillair is gevuld met alcohol. Door kou zet de alcohol uit en wordt het contact in de thermostaat verbroken, en wordt de compresor uitgeschakelt.

De capillair zit door middel van een slangetje door het schuim achter op de verdamper. De thermostaat heeft een schakelwaarde van op stand 1 +/- -12 en op stand 5 +/- -25.
Mocht de capillair nu wel zijn gedemonteerd dan doet hij het nooit !!!!!! weer.

Gezien de vele opmerkingen in dit forum lijkt het mij verstandig dat u een witgoedmonteur laat komen.

groeten Jan
 

Jacques

  • #18
Nou ik heb een nieuwe besteld en na wat omzwervingen heb ik gewoon dezelfde gevonden voor een acceptabel bedrag van 14 euro ipv 80. Maar ik was gewoon ook benieuwd naar de techniek die er achter zit en of het mogelijk was om het zo op te lossen.

Meestal is de oplossing dichter en makkelijker bij als je denkt of hebben jullie dat probleem niet als je met een storing zit?

Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp en uitleg ik zal nog weleens laten weten wat de uitkomst ervan is.
 

Co de Witgoedman

  • #19
Voor 14 euro kunt u nooit de juiste orginele thermostaat hebben, maar goed..........
 

Jacques

  • #20
Nou het onderdeel is vandaag binnengekomen. Ik had dus voor die 14 euro een vervanger besteld. Maar hij is het zelfde formaat alleen de temperatuur verschilde iets maar dat is niet echt belangrijk of hij nou 3 of 6 graden koelt.

Maar ik heb hem dus geplaatst en hij doet het gewoon hoor hij slaat aan en af. Jammer dat jullie er geen vertrouwen in hadden.
Ik heb het altijd wel blijven houden :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu