Bosch Koel/vriescombinatie

A

Anonymous

Gast
  • #1
Hallo,
Mijn Bosch Exclusiv koel/vriescombinatie met 2 vriesladen en ongeveer 8 jaar oud, vriest niet meer voldoende sinds ik hem ontdooid heb. Hij haalt nog maar een vriestemperatuur van -10 graden Celcius.

Het vriesgedeelte wordt aangeduid met drie witte sterren en een zwarte ster. Met het koelgedeelte is overigens niets aan de hand. wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Groetjes
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Vermoedelijk een gasprobleem, duw een aan de binnenzijde tegen de achterwand aan, voelt deze een beetje sponsig aan , dan is er gas ontsnapt, dit is helaas niet te herstellen...

"Hij haalt nog maar een vriestemperatuur van -10 graden Celcius. Het vriesgedeelte wordt aangeduid met drie witte sterren en een zwarte ster. Met het koelgedeelte is overigens niets aan de hand" ... dit wijst inderdaad heel sterk in die richting.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Hallo witgoedmonteur,
De binnenzijde van de vrieskast voelt niet sponsig en dus ook niet anders dan normaal aan. Waar, hoe en/of waardoor kan dat gas ontsnapt zijn???

Groetjes
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Vaak ontstaat er ergens een klein scheurtje in het systeem, wat door het ontsnappen van het gas weer dichtvriest. Door de isolatie van de machine ontsnapt er nu bijna geen gas meer, het gaatje is immers dichtgevroren.

Door de kast te ontdooien komt ook het gaatje weer open en doordat de compressor niet draait kan het gas langzaam aan weglopen zonder dat dit weer bevriest. Zo ontstaat een tekort aan werkgas en is de capaciteit van de kast dusdanig vermindert dat hij niet meer wil vriezen in het vriesvak.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Hallo Witgoedmonteur,
Kan ik de koel/vriescobinatie nog gewoon blijven gebruiken? Kan het gaatje in de leiding geen kwaad? Als uw diagnose tenminste juist is. En is het normaal dat er een gaatje zomaar in een leiding ontstaat bij een dure koel/vriescombinatie van slechts 8 jaar oud.

Kan het probleem overigens ook iets met de termostaat te maken hebben? De achterwand voelt nl. niet sponsig aan. Dus is er misschien geen gas ontsnapt. BVD voor uw reactie
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Het meest voorkomende zichtbare aan gaslekkage is een losse of opgeblazen achterwand, maar er zijn ook lekkages( het systeem loopt immer door en achter de kast) waarbij we dit niet zien. Afgelopen week bij mijn eigen nicht dit soort lekkage nog aan de hand gehad.

Ik heb kunnen horen dat de compressor goed liep, de temperatuur in het koel gedeelte was 6 graden, in het vriesvak -14, compressor stond continue te draaien en gaf onvoldoende gasdruk om zowel het koelvak als het vriesvak op temperatuur te houden. Gisteren daar een nieuwe koelkast geplaatst. ..... achine was ook 8 jaar oud, probleem was ook ontstaan na ontdooien...

Voor een exacte diagnose echter adviseer ik u er een monteur bij te halen, wij, de forumoplossers, kunnen NOOIT het oordeel evenaren van de monteur bij u ter plaatste, hij kan namelijk de kast op geluid en uiterlijk beoordelen, wij kunnen hier vanachter ons toetsenbord alleen aan u aangeven wat er HOOGSTWAARSCHIJNLIJK aan de hand is (vaak zitten we wel op het juiste spoor en kan de Forumvrager zelf zijn probleem oplossen).

Of u de kast verder kunt gebruiken is dus nog de vraag, volgens mij zal het koelvermogen verder achteruit gaan en er dus ook mee stoppen. Ik zou als ik u was het vriesvak ZEKER niet vertrouwen en kwetsbare producten niet in grote voorraad in de kast op te slaan totdat de collega is geweest voor advies.Succes en laat even horen hoe het afloopt.
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
Nog een nadeel van het blijven gebruiken van zo'n defecte koelkast, ook al blijft de temperatuur in het koelgedeelte goed: als inderdaad de compressor continue draait, gaat zo'n apparaat beduidend meer stroom gebruiken, kan best vervelend zijn...
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
Beste Witgoedmonteur,
Na uw laatste reactie, heb ik de stekker van de koel/vriescombinatie uitgetrokken met het idee als er een scheurtje in de leiding zou zitten, dat dan wel al het gas zal weglopen. Zo wilde ik controleren of de koel/vriescombinatie wel helemaal niet meer zou koelen en vriezen.

Wel het tegendeel is waar. Ik heb de stekker op 5 febr. 's ochtends uitgetrokken. Ik heb de stekker er vandaag 6 febr. 's ochtend weer ingestoken. In het vriesgedeelte meet ik nu een temperatuur van -19 graden Celsius. Het koelgedeelte koelt ook gewoon.

De motor loopt nu nog. Ik moet er wel bij zeggen dat het vriesgedeelte nu wel leeg is. Ik heb alle producten nl. overgebracht naar een andere vriezer. Is er blijkbaar dan toch iets anders aan de hand?
De thermostaat misschien?
Met vriendelijke groet, Loes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu