BOSCH KAN58A40 koelkast speelt geluid af en geeft de geest

Klusser19831001

  • #1
Dag iedereen,

Ik kan het niet veel beter beschrijven dan in de "subject" hierboven.

Gisterenavond laat begon mijn koelkast-diepvriezer (een recente BOSCH KAN58A40) om de paar minuten geluidjes te maken. Voor de muziekkenners, het ging om 4 nootjes in stijgende lijn. Alles samen drie of vier keer met een tussenpoos van een paar minuten.

Daarna begon het toestel hevig te tikken en viel het uit. Dit alles over een periode van amper 30 minuten.

Aangezien het toestel zijn falen zelf al aankondigde dmv die geluidjes, kan het volgens mij geen "gewone" kortsluiting of zo zijn. Er moet iets misgegaan zijn waarvoor het toestel mij wilde waarschuwen... Op het display was echter niets bijzonders te zien.

De handleiding vermeldt behoudens vergissing niets over de geluidjes. En ik lijk niet de goede zoektermen te vinden om op Google een oplossing te vinden.

Dankzij jullie hulp heb ik recentelijk zelf mijn wasmachine kunnen herstellen. Hopelijk kan dit probleem ook worden opgelost... Mijn voedingswaren liggen al bij het afval, maar het toestel zou ik het liefst houden :-)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U hebt twee jaar garantie, bel de leverancier, u mag er zelf toch niets aan doen anders verspeelt u de garantie.
 

Klusser19831001

  • #3
In België heb je 6 maand no-questions-asked garantie. De overige anderhalf jaar moet de consument zelf aantonen dat het probleem al aanwezig was bij de aankoop. De EU bescherming laat immers voldoende ruimte aan de lidstaten om de 2 jaar-garantie zelf vorm te geven.

Als jurist met ervaring kan ik je zeggen dat de piste van de garantie bijgevolg geen optie gaat zijn.

Ik zou het ook liever anders zien...

Tenzij iemand mij kan bevestigen dat de geluidjes wijzen op een probleem dat van in den beginne in het toestel aanwezig was natuurlijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dezelfde garanties gelden ook in ons land.

Het lijkt mij op een kapotte compressor maar dat kan ik niet hard maken op afstand.
U zou kunnen proberen met de leverancier in overeenstemming te komen, als het een fabrieksfout is kan hij via de fabrikant regelen dat u een nieuwe krijgt, repareren is vaak niet economisch verantwoordt.

Alternatief is een reparatiebedrijf de oorzaak laten vaststellen, die zijn onafhankelijk.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #5
Jammer dat we altijd zelf dingen moeten opzoeken.
Het betreft hier een Amerikaanse koelkast.
Wat is een recent toestel?
Toestel kan best al 5 jaar oud zijn.
Het FD nummer kan daar meer over vertellen.
Draait de compressor , draait de ventilator bij de compressor , geeft een reset weer leven?
Wat is het complete typenummer?
 

Klusser19831001

  • #6
Volgens de website van Bosch zou het identificatieplaatje ergens achter een van de bakjes onderaan in het toestel moeten zitten. Geen plaatje te vinden.

Aankoop 12/06/2006 dus garantie sowieso niet meer van toepassing.

De geest geven wil zeggen dat het toestel uit staat. Er draait m.a.w. niets, de display staat uit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het plaatje zit meestal achter of aan de zijkant naast de groentelade.
 

Klusser19831001

  • #8
Gevonden.

KAN58A40/02.
FD8510
00067
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #9
Als het toestel helemaal dood is zou ik direct de hoofdprint verdenken , deze zit op / in het dak van het toestel.
Vermoedelijk 2 schroeven aan de achterkant eruit en dak eraf schuiven richting deuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu