Bosch Exclusiv F1550A draait niet meer

Luukfonteijn

  • #1
Beste mede forum leden,

Vandaag heb ik mij hier aangemeld omdat ik het heel fijn vind hoe ik hier steeds maar weer alle nuttige informatie kan krijgen om mijn machines te kunnen maken. Maar nu zit ik met een probleem waar ik niet meteen mee geholpen kan worden want mijn machine doet vreemd.

Ik heb een Bosch Exclusiv F1550A M742*H7159b1NL DVGWM635.

De motor van deze machine zet even aan, stopt daarna meteen met draaien en geeft dan code: F05.
Nu heb ik natuurlijk al gezocht op het forum en kom erop uit dat ik eens de koolborstels na moet kijken. Dit heb ik gedaan, de een is 1cm en de andere 1,5cm (moet er nog wel mee kunnen draaien). Alle aansluitingen zitten goed vast dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

Wat zou het kunnen zijn? De rotor is ook nog goed zoals ik met het oog kan beoordelen. Of zouden het toch de borstels zijn. Deze zitten gepuntlast (lijkt wel) een de 8 pins kunststof houder, wil dit zeggen dat ik zo een complete houder moet kopen? En wie verkoopt die?

Waar kan ik zo een plastic houder met de koolborstels in kopen. En kan mij iemand vertellen welk type ik heb (om te kunnen bestellen)?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite,

Mvg Luuk Fonteijn
 

Luukfonteijn

  • #2
Ik heb de koolborstels vervangen maar het werkt nog steeds niet. Hij wilt starten en stopt weer gelijk! Zeer vreemd, toch een printplaat stuk ofzo?!

Heeft iemand een idee?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
F5 : versleten Koolborstels, de documentatie zegt dat motor een ongecontroleerde beweging heeft gemaakt.

Controleer of de tachospoel nog op z'n plaats zit op het einde van de motor, er lopen twee draadjes naar toe.
Zijn de schokdempers van de machine nog goed ?
Als de motor een ongecontroleerde beweging maakt, dat b.v. door sterk schudden dan slaat hij weer af.
De schokdempers moeten strak op en neer gaan, anders vervangen.
 

Luukfonteijn

  • #4
Bedankt jan, waar kan ik precies die tachospoel vinden? Schokbrekers kan ik weinig van zeggen, weet niet wat normaal is. Maar als ik het geheel goed vasthoud stopt die nog.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Controleer of de tachospoel nog op z'n plaats zit op het einde van de motor, er lopen twee draadjes naar toe.
Vasthouden helpt niets, daar kunt u niet tegenop.

Normaal is dat de schokdempers heel stroef in en uit te trekken zijn, of in te drukken zijn, afhankelijk van de uitvoering.
 

Luukfonteijn

  • #6
Maar hij start wel, ik hou de trommel gewoon op zn plaats, beweegt nog geen millimeter. En slaat meteen af. Hoe kan ik die tacho controleren?

Nogmaals bedankt, zeker voor de snelle reactie!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Gewoon kijken of de tacho aan de achterkant van de motor nog in het motorhuis zit, ze kunnen er wel eens uitvallen, de tacho en de bevestigingsring liggen dan onder de motor.
 

Luukfonteijn

  • #8
Ik heb niks gezien, de motor is er onderuit geweest en koolborstels zijn vervangen. Zit er op die tachoschijf 10 gelijke plaatjes of zoiets? Zit die ring aan de kant van de koolborstels? Moet de motor uit elkaar om die tachoschijf te kunnen zien?
 

Johnie

  • #9
Sommige van deze motoren hebben een tachospoel achter het koolborstelunit zitten niet allemaal
en die kan er niet uit
 

Luukfonteijn

  • #10
Die zit er nog in, witte kunststof ring met 10 plaatjes ofzo. Wil het nu zeggen dat het aan de dempers moet liggen? Of is die ring kapot en kan die niet vervangen worden? Wat kan ik nu nog doen??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De dempers kunt u controleren door er eentje uit te halen, als die het niet goed doet dan is de andere op z'n minst ook slecht.
Ga anders even met de demper naar de onderdelenwinkel, zij kunnen hem zo controleren.
 

Johnie

  • #12
Zitten die twee pennetjes van de koolborstelhouders ook in de tachospeol
kunnen er soms wel eens naast zitten als je ze losgehad of vernieuwd hebt
 

Tommy-ON3TD

  • #13
Start condensator vervangen...

Ben er vrij zeker van.

grts
Tommy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Een koolborstelmotor heeft toch geen condensator ?
 

Johnie

  • #15
Zo is dat jan
hebben geen aanloop elco
 

Tommy-ON3TD

  • #16
Hebben zeker een condensator

Zit ergens anders in het toestel dan op de motor.
Bij Miele zit deze soms wel op de motor.

grts
Tommy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Ze hebben een condensator die bij de aansluiting van het snoer zit, dat is geen aanloopcondensator. :wink:
 

Luukfonteijn

  • #18
Hij loopt wel aan maar niet genoeg. Kan mij niet voorstellen dat het fout zit in de rare bewegingen of in die tachoschijf. Want alles zit op zn plaats. Condensator kwam bij mij meteen in mijn hoofd toen ik het zag. Maar de fout code klopt dan niet.

Bedankt voor het mee denken.

Mvg,

Luuk
 

Luukfonteijn

  • #19
Condensator vervangen of niet? Of misschien een nieuwe machine kopen...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Of een plaatselijke monteur even laten kijken, dat is altijd goedkoper dan een nieuwe machine.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu