Boren achtergevel

Klusfish

  • #1
Ik moet de achtergevel door boren voor het plaatsen van gevelkraan (vorstvrijkraan) en buitenverlichting (buitenkabel xmvk 3x2.5 mm2). De buitenkant van de gevel is bakstenen, de binnenkant houtbalken. Dus moet door twee verschilde materialen door boren.

(1) Wat soort boren kan ik het beste gebruiken? en de diameter?
(2) In de voeg of in de baksteen boren?
(3) Wat is de gebruikelijke hoogte van buitenverlichting? en van gevelkraan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Uiteraard gebruik je voor steen een betonboor en voor hout een houtboor. Met de betonboor boren tot het hout, daarna van boor wisselen en verder boren door het hout.

De kabel of leiding moet door het gat passen, dus 1 of 2 mm dikker boren dan de diameter van de kabel of leiding is voldoende.

Houd er rekening mee dat je beide gaten oplopend boort van buiten af gezien (dus schuin omhoog naar binnen), zodat er nooit water door het gat naar binnen kan lopen. 5 Graden is al voldoende.

Daarnaast moet je er erg in hebben dat de kalk / het cement de leiding van de kraan aan kan tasten. Ik heb daarom een elektrabuis in het gat gekit. Het pijpje net in het gat steken en dan terwijl je het ronddraait en in het gat duwt flink kit er op spuiten. Zodoende komt het pijpje mooi rondom in de kit te zitten zonder dat de muur onder de kit zit. Vervolgens heb ik daar de leiding van de buitenkraan door gestoken.

Normaal gesproken heeft boren in een voeg de voorkeur. Boren in een steen kan echter ook gewoon.

V.w.b. de hoogtes: die bepaal je gewoon zelf. Kijk wat mooi staat / nodig is (emmer moet onder kraan passen / verlichting moet onder een zonnescherm blijven, enz.).
 

Klusfish

  • #3
@BertPleizier, bedankt voor uw reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu