Boordiameter bij gebruik chemische ankers

Thck

  • #1
Hallo,
Ik moet een terrasscherm gaan ophangen. Deze heeft een lengte van 5,25mtr en een uitval van 3mtr. het is een type scherm dat helemaal in de bak verdwijnt. Het kan net met twee personen opgetild worden dus heel zwaar.
Het scherm moet aan een muur van baksteen (geen holle steen) komen.
Er zitten standaard 2 ophangbeugels aan voorzien van 4x 10 mm gat.
De ophangbeugels zin van het type "verlengde"(vierkante plaat van 20 x 22mm met daaraan een verlengstuk van 35 cm en 7cm breed (voorzien van 2x boutgat rond 10mm.

Ik heb besloten (na gedegen onderzoek) om gebruik te gaan maken van chemische ankers.
De draadeinden die ik ga gebruiken zijn 10mm diameter en komen 8cm in de steen 9dan houd ik 2cm erachter in de steen over). Er steekt aan de buitenzijde 2cm uit (1cm voor de plaat en 1cm voor de plaatring met moer).

Na veel zoekwerk en lezen op internet en navragen bij diverse "deskundige" blijf ik toch met één vraag zitten!


Moet ik nu 12mm gat boren of 14 mm gat (voor het 10mm anker)???

De meningen lopen hierover uiteen. Ik gebruik geen gazen hulsje om het anker aangezien het gat dicht is en het geen holle steen betreft.

Mijn redenering is dat je bij 14mm om de ankerbout van 10mm rondom 2mm chemisch component hebt en dus waarschijnlijk sterker. Echter zijn er ook die zeggen dat 12mm gat voldoende is (dus met 1mm component rondom) en het boren van 14mm het geheel niet sterker maakt.
De vraag hier is dus wat is wijsheid, 14mm boren of 12mm boren?

In de diverse tabellen van fabrikanten van chemische ankers zie ik (bij gebruik zonder zeefhuls) dat men aangeeft voor 10mm draadeind 12mm boren.

Ik hoop dat er hier op het forum mensen zijn die daadwerkelijk ervaring hiermee hebben en mij een goede raad kunnen geven.
 

Ralph

  • #2
Doorgaans is het zo dat het product wat jij kiest een gebruiksaanwijzing heeft die door de fabrikant is getest en als beste resultaat uit de bus is gekomen. Dus waarom zou je het wiel nog eens willen uitvinden?
 

Patricio

  • #3
Meestal wordt er voor m10 een gat van 12 mm geboord. Dit geeft voldoende houvast voor het chemishce component. Je zult zien dat er in de gebruiksaanwijzing van het chemisch mortel dit ook staat vermeld.

Verder blijft je draad eind beter gecentreerd zitten als je het gat niet te groot boort.
Na het gat geboord te hebben is het wel nodig om het boorgat heel goed stofvrij te maken. Hoe schoner het gat hoe beter de hechting.

succes
Patricio
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Kijk in het productblad van de ankerlijm leverancier zou ik zeggen
persoonlijk vind ik een iets groter gat beter werken
(als er iets te veel lijm in zit kan je het er dan beter uitdrukken om het draadeind er toch goed in te krijgen)
 

Thck

  • #5
De leverancier heeft mij vanmiddag inzijn boeken laten zien dat bij gebruik van 10 mm ankers een gat van 12mm gebruikelijk is.
Mijn gedachte is echter dat bij een gat van 12mm een anker van 10mm rondom in 1 mm 2 componenten lijm zit. Echter indien ik b.v.14 mm zou boren zit er dus rondom 2 mm componentenlijm en mij lijkt dat het anker dan vaster zit! Of redeneer ik nu verkeert? Zit het anker bij borgat 12 mm ook al optimaal vast?
En inderdaad bij 14mm heb je ook iets meer manouvreer ruimte omdat je bij 1 mm rondom sneller de kans loopt op een bepaalt punt tussen steen en anker geen component te hebben ( indien hij iets scheef zit b.v.).
Ik ben er dus nog niet uit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De fabrikant heeft niet zomaar wat op de gebruiksaanwijzing gezet maar heel goed onderzocht wat het ideale boorgat is bij bepaalde diktes.
Eigen gedachtes hierover geven geen garantie dat e.e.a. vast komt te zitten.
Bij grotere gaten dan aanbevolen loopt men meer kans dat de 2 componentenlijm niet mooi om de schroefdraad komt dan bij de juiste gaten waar de lijm door de schroefdraad tussen draadeind en steen/beton wordt geperst.
Wanneer er teveel ruimte tussen bout en steen/beton zit wordt de lijm niet goed of slechter verdeeld.
 

Poster

  • #7
Hallo

Ik heb door mijn werkzaamheden zeer veel met deze ankers moeten werken.
Bij deze ankers hoort doorgaans een glazen patroon die in het boorgat gaat, waarna het anker met een "klopboor" er in word gedreven.
Normalieter is het boorgat 2 mm groter dan het anker, alleen moet er wel een "bodum" in het boorgat zijn, bij doorlopende gaten is het mengen van de patroon niet mogelijk, dan zijn er patronen die als tube met een wartel gemengde pasta in het boorgat spuit, waarna men het anker erin kan plaatsen
Bij goed aangebrachte ankers, kan men er veel krachten op los laten.
Voor buiten verdiend RVS de voorkeur.
Bij de bouwmarkt zijn deze ankers met patroon gewoon verkrijgbaar, op de doos staat dan ook de boormaat.

Suc6
 

Thck

  • #8
Even een reactie n.a.v. hetgeen Jan meldt. Het is niet zo dat ik denk het beter te weten dan de fabrikant, hetgeen ik hier heb geschreven zijn gewoon mijn gedachten erover en de vragen die daarbij oppoppen.
Uiteindelijk is het wel zo dat je met deze methode maar één kans krijgt om het goed te doen dus is het zaak om vooraf goed onderzoek te doen en alles goed voor te bereiden.

Wat betreft de melding van Poster, ik gebruik niet de kant en klare ankers met dat glazen buisje, ik heb roestvrij stalen draadeinden van één meter gekocht en heb daar meerdere ankers (10cm) van gemaakt. Ik gebruik het 2 componenten spul dat in een soort kitspuit te koop is en dat zich al mengt in de tuit van de kitspuit.

Ik heb overigens nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Zoals jullie weten is de verwerkingstijd (ik heb het hier dus niet over de werkelijke uithardingstijd) zeer kort (boven de 20gr c zelfs maar 4 tot 5 minuten). Ik moet per kant 6 gaten vullen en ankers plaatsen.
Wat is nu het slimst, bij een kant de 6 gaten eerst afvullen met component en dan de ankers erin draaien of per gat vullen anker erin draaiën en dan op dezelfde wijze het volgende gat?
 

Fireblade

  • #9
Ik zou ze één voor één vullen. Denk er ook even aan om dan meerdere mengtuitjes mee te nemen, zodra het gemengd is in het tuitje gaat het al uitharden. Afhankelijk van hoe snel je werkt kun je er meerdere doen met één mengtuitje.

Ik ga binnenkort ook een 5 meter scherm met zelfde uitval op achtergevel bevestigen. Dit wil ik op dezelfde manier gaan doen, enige obstakel is de extra gevelbekleding. (Zie aantal topics beneden)
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #10
Voor lijmankers in ruime gaten moet een andere lijm gebruikt worden. Gewoon de boordiameter gebruiken welk de fabrikant voorschrijft. De lijm krimpt namelijk. Indien geen ervaring met aanbrengen ze een voor een verlijmen.

succes
 

Thck

  • #11
Andere topics over dit onderwerp even gelezen en weer wat opgestoken, n.l de ankers er linksom indraaien!
De leverancier heeft mij inderdaad verteld dat de (meng) tuitjes los verkrijgbaar zijn ( er zitten er standaard 2 bij ). Aangezien het mengproces al in ht tuitje plaats vindt zal ook de uitharding daarin beginnen en heb ik er waarschijnlijk meer dan de 2 bijgeleverde nodig.
Ga maandag eerst twee bakstenen vervangen die bij de 1 ste poging ( met pluggen) gescheurd zijn. Het speciaal op maat maken van de extra steunen met verlengstuk duurt ook nog even, worden met een lasersnij apparaat op de juiste maten met de gaten uitgesneden uit en 10 mm dikke plaat en daarop schroef ik ( na montage van deze plaat op de muur) de originele ophangbeugel met 4 M10 bouten.
 

Poster

  • #12
Hallo

Als u losse mengpasta gebruikt uit een koker, is het raadzaam om een gat te vullen, en daarna gelijk het anker erin te plaatsen, dit is bij elkaar enkele seconden werk, en of u nou het anker er linksom of rechtsom erin plaatst, maakt totaal niets uit, en is ook een broodje aap verhaal, het anker er rustig rechtsom duwend/draaiend erin draaien verdiend de voorkeur.
Tape het anker even af als merkteken voor de juiste diepte, altijd makkelijk.
Het uitharden ligt aan de omgevingstemperatuur, maar als u geen haast heb neem de tijd, dat is alleen maar in u voordeel.
De kokers zijn in verschillende hoeveelheden verkrijgbaar, dus liever twee kleine kokers dan één grote.(zijn ook niet goedkoop)

Suc6
 

Thck

  • #13
Ik had mij al voorgenomen om ze per gat te vullen en direct het anker te plaatsen.
Het anker is 10 cm lang waarvan 2 cm buiten de muur steken (10mm voor de plaat en de rest is draad voor de ring en moer). Ik boor tot 8 cm in de steen dus kan het ankrr er gewoon indraaien totdat het tegen het einde van het boorgat komt.
 

Poster

  • #14
Misschien is het raadzaam om het anker er iets langer uit te laten steken, plaat/ring/moer er op, daarna de overige draad weg slijpen, vegeet niet om "koperslip" op het draadeind te doen, daarna de moer erop en vastzetten, (rvs "vreet" waarna de moer later niet meer los te krijgen is)
 

Thck

  • #15
De tip van het kopervet neem ik mee, de draadeinden langer maken en achteraf afslijpen daar zie ik niet direct de meerwaarde van maar levert wel extra werk op. Met de 2cm buiten de muur heb ik voldoende houvast om ze er netjes in te draaien. Zoals het er nu uitziet steekt er weinig of geen schroefdraad uiteindelijk buiten de moer uit en dat is dus al mooi.

Ik heb via dit forum in ieder geval een aantal bruikbare reacties gehad en moet nu even wachten tot de steunen gereed zijn.
Hierbij een foto van de steun zoals ik die heb getekend, een van de originele stuen en de rechtermuurzijde na montage met pluggen.


 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #16
Je zou ook gaten van 16mm kunnen boren, het geheel schoonmaken en dan 2-componenten in het gat spuiten de een metalen huls met binnendraad erin schuiven. 'speciaal hiervoor in de handel.
Dan kun je de zonwering met normale bouten vastzetten en geen probleem met uitsteken etc

Zo doe ik het bij het monteren van zonweringen bijv.
 

Thck

  • #17
16 mm boorgat in een steen van 50mm vind ik persoonlijk best wel veel ( zeker gezien het feit dat de algemene mening is dat 12mm reeds voldoende is.)
Op zich heb ik overigens geen probleem met de draadeinden( ankers) die uit de muur steken en waar eem moer opkomt, zoals ik reeds heb geschreven steken ze niet overmatig uit.
Overegens, die gaten die op de foto zichtbaar zijn die zijn met 14 mm geboord. Die stenen ga ik er morgen eerst uithalen en vervangen, consequentie is wel dat ik de cement waarmee de nieuwe stenen erin komen ook weer eerst moet laten uitharden alvorens daar chemische ankers in te zetten.
 

Tiho

  • #18
16 mm is rondom 2 mm meer dan 12. Waldy beschrijft een andere methode ook vandaar de andere boring.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Op de laatste foto zie ik een goot net boven de gaten, dat betekent dat er weinig lagen steen boven de beugels komt te zitten, ik vraag me af of de bovenste lagen van de muur het gaat houden.
 

Thck

  • #20
Het zijn inderdaad maar 2 steenlagen boven de bevestigingsplaat, daarom ga ik nu de steunplaten met verlengstuk gebruiken en de chemische ankers. De steunplaten komen vast met 6 ankers. Op zich zou dit goed moeten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu