Boomstammen gebruiken voor overkapping

Klus K.

  • #1
Hallo allemaal,

Ik zou graag een overkapping willen maken in de tuin. Nu heb ik wel eens gezien dat ze als ‘palen’ voor de overkapping échte boomstammen gebruikte (van dode bomen). Dat zou ik ook willen.

Ik weet er echter niet genoeg van af. De vragen die ik heb zijn:


1) Is dit mogelijk? (blijft het lang goed / mooi. Duurzaam? Stevig genoeg?)

2) Zitten er nadelen aan?

3) Weet iemand welke boomsoort je hier voor kunt gebruiken? (of kan dit met elke willekeurige boom?)

4) Kun je zo’n boomstam in beton storten?

5) Kan zo’n boomstam wegrotten? Moet je ‘m behandelen met iets (is minder mooi)?


Ik hoop op praktische antwoorden!


Met vriendelijke groeten!
 

Geus

  • #2
1) Zeker kan dit, het is gewoon hout natuurlijk. Afhankelijk van het gewicht dat het moet dragen, bepaal je de dikte die je nodig hebt.
2) Misschien dat als het vers hout is, dat het bij het drogen kan gaan scheuren.
3) In principe elke boom, maar de een is wat meer gevoelig voor rot dan een ander.
4) Zou ik niet doen, dat gaat snel rotten. B.v. stukken draadeind in het beton gieten en de stammen daarop plaatsen, stukje vrij van het beton.
5) Uiteindelijk rot al het hout, maar als de kop maar droog blijft en de onderkant goed gemonteerd is, kan dat lang goed blijven. Beetje regen kan het wel hebben, als het maar weer goed kan drogen.
 

Klus K.

  • #3
Bedankt Geus!

Zou je ook een voorbeeld kunnen geven van een boom die zeer geschikt zou kunnen zijn?
(het wordt maar een kleine overkapping van hooguit 3 x 3 m met een pannen dakje)
 

Geus

  • #4
Ik denk dat je in plaats van zoeken op een specifieke boomsoort beter kan kijken wat je voor een goede prijs kan krijgen. Als er in de buurt ergens wordt gekapt even informeren bij de werklui of je iets kan krijgen. Of informeren bij een loonbedrijf, hovenier of de gemeentelijke groendienst. Misschien kan je dan zelf mee om mooie stammetjes uit te zoeken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik denk dat u beter kunt kijken naar een boomsoort die geschikt is, er zijn een heleboel soorten die niet geschikt zijn, goedkoop is geen argument om een slechte houtsoort te kopen.
Welk soort u wilt gebruiken hangt ook af van de oversteek van de overkapping, is die klein dan moet u in elk geval een weerbestendige soort gebruiken zoals b.v. eiken of acacia, als de stammen bijna altijd droog blijven zou grenen (grove den) ook kunnen.
Met andere inlandse houtsoorten zijn de stammen zo weg of ze zijn niet sterk genoeg, denk hierbij ook aan allerlei wormpjes die gek zijn op een bepaald soort hout.
Ik schat dat u stammetjes nodig bent van ongeveer 15 cm diameter, spinthout telt nl. niet mee voor de draagkracht.
Bevestigen kan door blokken beton te storten met een staaf dik betonijzer erin, een gat te boren in de stam en rond het betonijzer een dikke rubber ring te leggen waar de stam op steunt, zorg er voor dat er zo'n 5 mm ruimte over blijft tussen stam en beton en spuit dat een paar keer per jaar schoon.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Kastanjehout is ook erg geschikt.
Voor alle soorten geldt dat je de schors en bast er het beste af kunt halen.

Denk bij een vrijstaande overkapping goed aan de stabiliteit. Als de palen in de grond staan gaat het wel goed, maar op draadeinden wordt de verbinding van de palen met het dak erg belangrijk.
 

EvdL

  • #7
In welke omgeving woon je? In het midden van het land is een lokale bouwmarkt die een demo van lokaalhout heeft staan. Wellicht kan je er eens langs om ideeën op te doen.
Geef maar een PB als je het adres wil hebben
 

Klus K.

  • #8
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de methode op draadeinde niet helemaal snap. Betekent het dat de boomstammen helemaal niet de grond in gaan maar er boven blijven? Wat zou dan een goede manier zijn om toch een stabiel geheel te krijgen?

En als ze wel de grond in gaan, hoe zet ik ze dan het beste stevig vast?

En waarom kan de schors er het beste af? dat staat juist zo leuk.

Kan de kastanje ook tegen in de regen staan?
 

Millew

  • #9
Als je dat leuk vind, moet je het gewoon doen. De vorige beantwoorders willen bouwen voor de 'eeuwigheid'.
Alleen ben je dan wel wat eerder toe aan vernieuwing. Het schors zal er echter wel vanzelf af vallen op den duur. Het 'moet' er af omdat daar het eerste de beestjes en schimmel achter gaan zitten.
Misschien is daar wel iets aan te doen met een houtverduurzamingsmiddel.

Als je de stammetjes rechtstreeks in de grond wil zetten dan graaf je een gat van ca. 20 cm wijder dan de diameter van de stam en ca. 1/4 van de stamlengte diep, stammetje er in en gat laagsgewijs aanvullen met zand. Elke laag van ca. 20 cm gelijkmatig rondom de stam aanstampen met een balk o.i.d..

Kastanjehout is erg duurzaam. Worden ook tuinhekjes van gemaakt in traditioneel Franse en Engelse stijl met gevlochten ijzerdraad. Gaan zonder verdere behandeling heel lang mee. Vaak is het ijzerdraad eerder doorgeroest dan dat de spijltjes vergaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik heb niet de bedoeling te bouwen voor de eeuwigheid, dan wordt de crisis nog groter omdat er geen geld meer uitgegeven wordt. :wink:
Waar het mij om gaat is dat er geen hout wordt gebruikt zoals b.v. berken en beuken dat vrij snel naar de filistijnen gaat als het buiten gebruikt wordt.
Als er pannen op komen geeft dit m.i. aan dat het jaren moet staan, daarbij moet ook aan de veiligheid van de constructie gedacht moet worden.
 

Millew

  • #11
Veiligheid is inderdaad wel een punt, maar gelukkig 'waarschuwt' hout over het algemeen wel, voordat het echt mis gaat.
En TS is nu i.i.g. ook gewaarschuwd dat hij niet zomaar wat hout moet nemen.
 

Geus

  • #12
Klus K. schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de methode op draadeinde niet helemaal snap. Betekent het dat de boomstammen helemaal niet de grond in gaan maar er boven blijven?
Klopt, je stort beton waaruit je één of meerdere stukken draadeind of betonijzer recht omhoog laat steken. In de onderkant van de stammetjes boor je een gat of gaten, zodat je de stam over het betonijzer/draadeind kan schuiven.

Daartussen moet dan iets zodat de stam iets afstand houdt van het beton. Dat kan een rubber ring zijn, maar in het geval van draadeind ook rvs-bouten met ringen. Voordeel van dat laatste is dat je het nog wat kan stellen.

Eventueel kan je het nog extra stijf maken door voor het definitieve plaatsen een geschikte bruislijm in de gaten in de stammen te spuiten. Daar dan wel even bij blijven om de overtollige lijm weg te flossen.

Dit alles zorgt ervoor dat de stammen geen last hebben van optrekkend vocht vanuit de grond en na een regenbui direct weer beginnen te drogen terwijl de ondergrond nog zeiknat is.

Pas je deze methode toe en zorg je dat de koppen van de stammen droog blijven, dan moeten volgens mij zelfs (voldoende dikke) stammen van beuk en berk het minimaal 15 tot 20 jaar volhouden. Moet het langer, dan het advies qua soorten van Jan volgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Ben het voor het grootste gedeelte met Geus eens behalve de levensduur van de genoemde houtsoorten, die gaan echt geen 10 jaar mee.
Het uiteinde van de stammen goed in de verf/menie zetten verlengt de levensduur van de stammen aanmerkelijk maar dat hebt u waarschijnlijk wel begrepen.
 

Eric2550

  • #14
Beste klussers

Kan iemand mij advies geven over de plaats waar ik boomstammen kan kopen om een afdak te bouwen. Het mogen ook stammen zijn waar het schors nog op zit. Maar het liefst zou ik stammen hebben die al een bewerking hebben gehad.

Dank voor de reactie

Eric
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Op het forum worden geen adressen verstrekt en topic kapen is ook niet toegestaan, daarom een slotje hier op.

Google eens op houtzagerijen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu