Boekenkast muurvullend

O wouters

  • #1
Boekenkast

Ik wil een boekenkast gaan maken van 18 mm mdf
De kast komt van muur tot muur en van vloer tot plafond: 4.20 m breed en 2.44 m hoog.
De vakken worden ca. 35 bij 35.

Wat is de werkvolgorde voor het in elkaar zetten?
Hoe zet ik deze kast het beste in elkaar?

Mijn plan:
Ik wil hem in elkaar zetten met deuvels.
Rechts beginnen met een staander, planken er aan bevestigen, volgende staander etc.

Boor ik de deuvelgaten helemaal door de staander heen,zodat het linker en rechter plankje meteen lange deuvel vast zitten?

Hoe dik moeten de deuvels zijn ?

Hoe maak ik de bovenste planken er in met deuvels en de hoe bevestig ik de laatste staander  tegen de muur aan de boekenplanken?

Moet ik de staanders nog vastmaken aan de achtermuur?


Alle tips zijn erg welkom en alvast bedankt!
 

O wouters

  • #3
@IJkenhout

Bedankt, dit had ik gezien, maar toch blijf ik met de vraag zitten hoe de laatste staander te plaatsen, en de planken bovenop de staanders vast te maken. En moet ik / kan ik de staanders door en door boren voor de deuvels, hoe dik moeten die deuvels?

Is het een goed idee om de kast van rechts naar links (dus vertikaal) op te bouwen.

Zo'n afdekrand bovenaan, zit ik ook aan te denken, en een plint onderaan?

Ik wil graag zo'n kast maken (dit formaat op maat laten maken is geen optie, bovendien het lijkt met ook wel erg leuk om te doen) maar het wordt wel mijn eerste kast... Dus, hopelijk komen er nog wat tips.


Groet,
Odette
 

Techno tim

  • #4
Is altijd lastig een kast te maken en plaatsen volgens jouw opgave.
Maar ik denk op het eerste gezicht dat je deze vanaf bij zijde moet opbouwen en dan de middelste planken er als laatste inschuiven, door een sleuf in beide zijkanten plank i.p.v boorgaten.
Wij gebruiken hiervoor geen doken meer maar lamelo's dat werkt makkelijker.
Stel eerst de bodemplank op vloer, staanders monteren, planken, staanders, enz enz. de bovenste plank hetzelfde als de anderen planken dus tussen de staanders
 

O wouters

  • #5
Bedankt voor je reactie, daar heb ik wat aan. Dan kan ik de laatste planken precies passend op maat laten zagen.

Heb gezocht naar lamello's. Filmpje op youtube gezien, inderdaad een mooi systeem. Maar zo'n frees is voor mij denk ik te hoog gegrepen, ziet er wel fantastisch uit.

Weet iemand welke maat deuvels ik moet gebruiken voor 18 mm mdf?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
8mm deuvels is altijd goed.

Er zijn ook goedkope lamellomachines hoor. Ik vind het wel een nadeel dat een lamello niet in de breedte gefixeerd is. Ik gebruik zelf ook graag deuvels, ik heb er een machine voor, die er twee tegelijk boort precies op de juiste plek.

De staanders aan de zijkanten wil je door laten lopen over de hele hoogte. Dan wordt het lastig om daar planken tussen te krijgen met deuvels. Bij die kast van mij (te zien in dat eerder genoemde topic) heb ik daarom gekozen om aan de zijkanten een dubbele laag hout toe te passen. De buitenste loopt door, de binnenste zit telkens tussen de planken.

Je kan er ook voor kiezen de kast iets kleiner te maken, en die rand rondom af te timmeren als een soort lijst. Afhankelijk van de stijl van je interieur kan je deze lijst ook profileren. Hieronder een voorbeeld hiervan:


Zit nog te denken, de kast wordt 4.2m breed. Dat is breder dan de houtmaat. Ik zou deze kast uit meerdere delen maken. Hierdoor hoef je hem niet in de nis in elkaar te zetten, maar kan je hem er in schuiven. De hoogte kan wel in één keer. Ik zou denk ik de kast in drie of vier delen maken, dan is het nog enigszins handelbaar. Want zwaar wordt het zeker (van MDF).

Andere creatieve oplossing is bij vakken van 35x35cm om deze vakken als losse delen te maken en in de nis op te stapelen. Geeft ook extra mogelijkheden (verschillende kleuren, af en toe anders opstapelen).
 

O wouters

  • #7
@IJkenhout

Dank je wel, zoals op de foto moet het inderdaad worden, heel mooi zo, strak tussen plafond en muur in, alleen dan vierkante vakken. Dat met die lijst ziet er mooi uit, ik zag dat ook op het laatst geposte Youtube filmpje.

Voor de deuvels heb ik nu een deuvelmal gekocht, waarmee je de gaten recht zou moeten kunnen boren. Alleen 6 mm deuvels, die zijn dus te dun. Ze zijn ook maar 3 cm lang. Dus ik zal maar eens gaan kijken of ze ook langere deuvels van 8mm verkopen.

Ik wilde de horizontale planken aan de voorkant eigenlijk precies laten aansluiten aan de staanders. Maar iemand zei dat dat niet te doen is en dat ik de horizontale planken beter een stukje minder diep moets maken.
Heb je daar ervaring mee?

Nog een vraagje over de foto. Op de grond, staan de staanders op de grond of op een bodemplank? Zo'n plint springt dan een beetje in, toch?

Alvst bedankt.

Groeten van Odette
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Je kan 8mm deuvel ook aan de meter kopen.
Precies gelijk maken is inderdaad lastig, meubelmakers hanteren niet voor niks de kreet "gelijk is niet gelijk". Een halve cm laten inspringen staat vaak ook minder massief.
 

O wouters

  • #9
Bedankt voor de tips.

Heb vandaag mdf gekocht. Ik ga eerst maar eens een klein kastje maken, om te kijken of het gaat lukken...
De eerste planken zijn inmiddels ontvet, geschuurd en zijn aan 1 kant gegrond. Die liggen nu te drogen. Het leek me makkelijker om eerst de planken te schilderen, en daarnamet de geschilderde delen verder te gaan. Maar al die losse planken nemen wel veel ruimte in... :?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Voor jou helaas te laat, maar ineen aantal vergelijkbare topics heb ik wel eens vermeld dat er ook voorgegronde mdf bestaat. Scheelt een hoop gedoe.
 

O wouters

  • #11
Frank,

Nou, dat is toch fijn om te weten... Want nu ben ik nog bezig met een klein kastje, 60 cm breed. Om eens te kijken of het allemaal gaat lukken.
Ik wil er een van 4meter20 breed.

Mijn proef exemplaar staat nu aan twee kanten in de grondverf. Als dat droog is kunnen de planken afgelakt worden en dan begint het eigenlijk pas...
Deuvelgaatjes boren en kijken of het een mooi recht kastje gaat worden.
Want dat is voor mij de uitdaging: de deuvelgaten recht én op de juiste plaats passend te krijgen. We gaan het zien ;-)

Groet,
Odette
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Ik zou voor het aflakken de constructie voor elkaar maken. Daarna nog een keer gronden, want je gaat krassen maken en dan aflakken.

Voor het juist oplijnen van de deuvels kan je een deuvelsetje gebruiken


Je boort eerst de gaten aan 1 zijde, plaats de messing stukjes en plaats vervolgens het andere deel op de juiste plaats en geef er een klap op en de puntjes tekenen de juiste plaats af.

Boor als het kan met een boorstandaard of met een bovenfrees voor zuiver loodrecht boren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Met de bovenfrees kan je ook een boormal maken voor deuvels. Dat gaat dan erg exact.

Er zijn ook deuvelmachines, maar die zijn duur. Lamellomachines zijn wel goedkoper te vinden, maar dat is dan weer een ander systeem.
 

O wouters

  • #14
Ik had een boormal gekocht, met van die metalen stukjes er bij. Het boren gaat erg goed en door de metalen puntjes zit het tegenoverliggende deuvelgat ook op de goede plaats.

Een paar keer misgeboord, maar dat kwam omdat ik de plank niet goed had liggen (beginnersfoutjes :oops: ).

De kast schiet nu al aardig op!
 

O wouters

  • #15
De proefkast is in elkaar gezet. Goeie tip om hem eerst in elkaar te zetten en daarna af te lakken.

De kast is alleen nu nog niet erg stabiel. Ik was van plan om hem open te laten, dus zonder achterwand. Maar het is niet handig zo, hij "wiebelt: te veel. Dus nu maar eerst een achterwandje gaan halen en er op schroeven.

Daarna de te diep en/of fout geboorde gaatjes vullen met mdf vuller.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Je kan ook 2 componenten plamuur gebruiken dat krimpt veel minder.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Als de kast strak tussen twee muren komt te staan, is de achterwand niet nodig voor de stabiliteit. Tenzij de muren omvergeduwd worden door de kast :lol:
 

O wouters

  • #18
Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan gehad.

De "proef-kast" is nu zo goed als klaar: de laatste laklaag zit er op en ik moet zeggen dat het er heel erg mooi en strak uit ziet!

De te ver doorgeboorde gaatjes zijn gevuld met MDF vuller, hier zie je nu niets meer van.

De kiertjes tussen de planken heb ik gevuld met acrylaatkit. Hierdoor is de kast een stuk stabieler geworden, er zit geen beweging meer in. Maar de achterwand heb ik al gekocht dus die ga ik er toch nog maar op zetten.

Al met al is het wel een erg tijdrovende klus geweest ondanks het kleine formaat van de proef-kast. Dus... ik moet er nog even over denken of ik wel een kamerbrede kast ga maken.... :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu