Boekenkast met planken 50mm

Zijnstra

  • #1
Hallo mensen,

Ik wilde graag een boekenkast maken met planken van ongeveer 50 mm. dik, zodat het net even iets meer uitstraald. (en stevig is natuurlijk)

De planken moeten nog wel behandelt kunnen worden, wil ze nl. wit hoogglans maken.

Nu kan ik nergens echt iets geschikts vinden.

Hebben jullie enig idee wat voor materiaal ik hier voor kan gebruiken?

bvd
 

-stuffie-

  • #2
Ik ken houten aanrechtbladen van 40mm dik, beuken, berken of eiken. Is dat een idee?
 

Zijnstra

  • #3
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dat gaat aardig prijzig worden ben ik bang (en we blijven natuurlijk hollanders :D )
 

-stuffie-

  • #4
3 platen MDF aan elkaar lijmen en daarna zagen dan?
 

Zijnstra

  • #5
Is idd ook nog een optie.

heb ook wel eens gehoord van blokplaat, kent iemand dit??
 

T2doka

  • #6
Blokplaat zijn allemaal latjes hout naast elkaar met boven en onder een laagje fineer of mdf op. Ik zou zeker blokplaat gebruiken.
De voorkant en eventueel zijkanten kan je afplakken/afboorden met een mdf van 3mm dik. Zodat je rondom rond mdf hebt om tot een mooi eindresultaat te komen na het lakken. Mdf is het beste geschikt om nadien te lakken of te schilderen.
 

Tfro71

  • #7
Of gewoon twee platen 10 mm multiplex (of iets mooiers) met een raamwerk van 30mm ertussen?

Of in zijn geheel van latten 50x50. Dan kun je ook mooi de planken erin maken?
 

Zijnstra

  • #8
Dat met die blokplaat lijkt mij het handigst, maar waar kan je zoiets krijgen? zeker niet bij de gewone huis-tuin-en-keuken bouwmarkt.

met holle ruimtes werken heb ik ook over zitten denken, wel erg makkelijk om bv. kabels e.d. weg te werken van de verlichting. maar lijkt me wel erg bewerkelijk
 

T2doka

  • #9
Is er bij jou in de buurt geen meubelmaker/schrijnwerker die een zaagmachine staan heeft en eventueel zaagwerk doet voor particulieren?
Die personen kunnen gemakkelijk blokplaten aankopen.
Ik kan zelfs gemakkelijk aan een blokplaat komen en ik ben geen zelfstandige, maar ik woon wel in België.

Er bestaat zelfs nog een andere soort plaatmateriaal die nog maar net bestaat. Namen van merken mag hier helaas niet vermeld worden, maar ik wil het U wel doorsturen via pm. Hieronder alvast een voorbeeld van wat ik bedoel. Is gewoon een lattenwerk van 3mm mdf met een toplaag aan beide zijden van 4mm.

 

Zijnstra

  • #10
Ziet er idd ook erg handig uit, maar is dat stevig genoeg?

heb maar besloten om gewoon 18 mm. MDF te gebruiken, en hier een rand van 50 mm. voorlangs te maken. das wel zo makkelijk en goedkoop :D

Dus wil iedereen bedanken voor het meedenken, en er mag wat mij betreft een slotje op
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu