Boekenkast maken

Hanshuver

  • #1
Ik wil graag zelf een boekenkast van vloer tot plafond maken. Daarbij moeten de planken ca. 1m overspannen, omdat mijn TV er ook in moet.

Ik wil natuurlijk vermijden dat mijn planken krom gaan staan van de belasting na verloop van tijd. Wie kan me zeggen hoe dik ik de planken moet maken. Ik zat zelf te denken aan op elkaar gelijmd MDF, omdat dat goedkoper is, maar misschien dat multiplex een optie is, omdat ik dan minder dikte nodig heb?

Daarnaast denk ik dat een deuvelverbinding met houtlijm het beste bouwt. Maar dan kan ik de kast nooit meer uit elkaar halen. Is hier nog een slimme oplossing voor te bedenken? Bijvoorbeeld schroeven, en dan netjes overschilderen? Of stort mijn kast in als ik al het gewicht van de planken met schroeven opvang?

Alvast bedankt!

Hans
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Multiplex zal minder gauw doorzakken bij dezelfde dikte als MDF.
Maar een (zware) tv op een plank van een meter vraagt wel wat stevigheid.

Ik heb zelf laatst een boekenkastje gemaakt waarbij ik juist van dunne planken uit wilde gaan. Geïnspireerd door een duur ontwerp heb ik het gemaakt zoals de foto s in Multiplex te gebruiken op plankdragers aangeven.

Mijn plankjes zijn 12 mm en het alu profiel is 10x10x2mm. Jij kan natuurlijk met dikkere planken en steviger profiel gaan werken.
 

H@ns

  • #3
Voor de boeken maakt het niet al te veel uit, het gewicht is daarbij verdeeld over het oppervlak.
Triplex is inderdaad beter dan MdF.
Bij de tv zou je een alu L of U-profiel kunnen inlaten.

Als beslag zou ik kiezen voor excentrisch kastbeslag. Wel een malletje maken of kopen om het netjes in te boren!
Voor excentrisch beslag moet je maar eens googelen op "minifix" of anders "trapeze verbinders" minder mooi maar makkelijker monteren.

Je maakt doorgaans alleen het dek, de bodem en de middelste plank vast met demontabele verbinders. De rest ligt op plankendragers.
De rug houdt alles recht en haaks.
 

Hanshuver

  • #4
Dank voor de antwoorden!

Ik heb intussen besloten de overspanning terug te brengen tot 80cm. Dat moet ook nog net voldoende zijn.

Red ik het dan met 18mm MDF, of zal dit na verloop van tijd doorzakken?
 

H@ns

  • #5
Ja (doorzakken)
 

Hanshuver

  • #6
En als ik het opdik tot bijv. 22 mm MDF? Of bijvoorbeeld 2x18? Ik heb namelijk geen idee hoe dik ik het zou moeten maken. Iemand?

Alvast dank.
 

Pepjo

  • #7
MDF is geen geschikt materiaal voor continue horizontale belasting.
Gebruik hier liever een ander plaatmateriaal of massief hout voor.
 

Hanshuver

  • #8
Betekent dat, dat ik veel beter de kast van multiplex kan maken, en dat MDF geen geschikt materiaal is voor een boekenkast?

Zo ja, kan ik dan hier in de vertikale stijlen nog makkelijk sleuven maken met een bovenfrees. Ik wilde het namelijk zo doen, dat ik de horizontale planken in de sleuven kan schuiven.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Ja multiplex is voor deze toepassing beter dan MDF.

Je kan in multiplex ook sleuven frezen met een bovenfrees.
 

H@ns

  • #10
Sleuven in triplex kastwanden gaat niet mooi worden hoor, je zit namelijk dwars op de draad en uitsplinteren is onvermijdelijk als je geen ervaring hebt met meelopend en tegenlopend verspanen en juiste paring aanbrengen bij aftekenen.
MDF is ideaal om te schilderen en strak te bouwen. het enig dat je moet doen is een metalen stip of profiel in de lange tv schappen zetten.
Kan ingefreesd of tegen de achterzijde.
dubbeldik mdf lost het probleem niet op maar kan het wel erger maken.
 

Eye_in_the_Sky

  • #11
Beide kan ook. De verticale planken van MDF om makkelijk te kunnen frezen en de horizontale planken van multiplex om doorhangen te voorkomen.
 

Hanshuver

  • #12


Ik heb intussen druk zitten sketchuppen. Zie bijgaand idee.

Wat als ik de vertikale stijlen uitvoer in 2 x 18mm MDF (want dat freest beter).
En de planken in 18mm multiplex, waarbij ik ze aan de achterkant evt. kan versterken door er een metalen U-profiel omheen te plaatsen (uit het zicht).

Ik wil de planken vervolgens in de met een bovenfrees gefreesde sleuven plaatsen, en met enkele schroeven vastdraaien, zodat ik de kast nog een keer af kan breken. De sleuven mogen van voor tot achter lopen en in het zicht blijven. Dat lijkt me een leuk effect geven.
De vertikale staanders wil ik met hoekijzers aan de muren schroeven voor de stabiliteit.
Ik woon in een huurhuis, dus ik wil de kast mee kunnen nemen als ik verhuis, en volgens mij moet dat zo kunnen.

Als laatste wil ik het geheel dan wit verven.

Is dit naar jullie mening een stevige constructie? Met name de plankdikte bij de 80cm brede planken baart mij zorgen. Hebben jullie nog tips?

Wederom dank.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Komt er ook een achterwand in?
Dit geeft de nodige stabiliteit en is praktisch om bedrading achter weg te werken.
 

Hanshuver

  • #14
Hoi Frank,

Eigenlijk wilde ik de stabeliteit halen uit het vastzetten van de vertikale delen aan de wand, met hoekijzers.

De weinige draden die er zullen zijn, zullen denk ik wegvallen achter de boeken. Een achterwand leek mij daarom eigenlijk overbodige luxe.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #15
Prima!

Plaats je nog eens een foto van het resultaat?
 

Hanshuver

  • #16
Ik ga nu eerst eens doorrekenen wat het kost aan hout ;-)
Maar als het allemaal lukt, laat ik het weten.

Maar je denkt dus dat 80cm overspanning met multiplex geen probleem is? 18mm danwel twee planken op elkaar gelijmd, dus 36mm?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #17
Ik zou toch ook de tip van H@ns ook meenemen in je afwegingen.
Hoewel dubbel multiplex ook sterk is, alleen is de vraag ook of het mooi is om een dikke plank te hebben tussen allemaal dunnere.
 

T2doka

  • #18
Is een blokplaat met mdf toplaag niet nog steviger? Je moet wel zien dat je de grootste legplanken dan wel juist uit de plaat zaagt. De voorkant kun je afwerken door er een 3mm mdf-je op te lijmen. Je kunt goed in de zijkanten schroeven, want je hebt massief hout in het midden.



Deze zijn er in verschillende diktes: 18,30,40,50,60mm dik.

Als ik een boekenkast moet maken met tamelijke dikke legplanken, zijkanten of middenstukken, maak ik altijd gebruik van deze platen.
Ze schroeven gemakkelijk, gemakkelijk te bewerken, wegen heel wat minder dan mdf van dezelfde dikte.

Groeten,
Mattias.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu