Blokhut met woonfunctie - Vocht probleem

Cogi

  • #1
Ik heb een aantal jaar terug een blokhut gekocht. Deze blokhut heeft ook een woonfunctie. De blokhut is op een hardhouten ringbalk gebouwd. De ringbalk staat op aarde (foto 1). De vorige eigenaar gaf al aan dat de vloer daarvoor was vervangen vanwege vochtschade.
De vloer bestaat nu uit hardhouten balken, met daarop bouwfolie, OSB platen, groene laminaat ondervloer en daarboven op laminaat. Het lijkt er op dat vroeger ook (schuimachtig) isolatiemateriaal onder heeft gezeten en is weggehaald.
Nu, bij het schilderen van het huis, kwam ik in de hoek een rotte plek in het huis tegen. Bij het rot weghalen. Kwam ik er ook achter dat de vloer (tot aan de OSB platen) is aangetast:
- In de hoek ook verrot is.
- De zijkant van de OSB platen, langs de muur ook nat is.
De onderste blokhut deel rust op een omgekeerde T-profiel (zit plaatje 2). Tussen het blokhut en het profiel zit plastic folie. Aan de binnenkant is de naat afgeplakt met aluminium tape. Bij het weghalen van de tape, merkte ik dat de naad ook nat en bruin is. Hout is nog niet zacht (foto 3 en 4).

Vraag 1. Is de folie en aluminium tape op die plekken wel goed? Het lijk namelijk juist vocht vast te houden. Wat is anders dan de juiste oplossing?


Tussen de deur dorpel en het profiel, kwam ik nog oude vloerdelen (van voor de vorige reparatie) tegen (zie foto 5) . Deze zijn door en door nat. Nu is de gleuf dus open.
Vraag 2. Moet ik met deze gleuf nog iets doen? Opvullen?

Vraag 3. Een hele algemene vraag. Ik weet niet wat de oorzaak is van het vocht probleem. Aan de buitenkant van het huis zie ik niet hoe de vocht naar binnen trekt of is optrekkend vocht? Wat moet/kan ik doen, om het probleem te achterhalen en te verhelpen?












 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die alu.tape zou misschien meer effect hebben gehad als deze zo was aangebracht. Vraag me wel af of die folie heel blijft als je de balken in elkaar drukt.
 

Cogi

  • #3
De tekening is een schets van de situatie hoe het was. ik heb het idee dat door de folie en tape de vocht aan de binnen kant juist niet weg kan. dat is denk ik de vraag.


ik denk dat idealiter het een profiel had moeten zijn met een opstaande rand aan de binnenkant ipv midden zodat vocht juist naar buiten wordt geleid.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wat voor vocht hoeveel vocht. Loopt er water aan de binnenzijde van de planken naar beneden. Dan zit het bouwfysisch behoorlijk fout.

De aansluiting van de wanden op de vloer is zo'n traditionele fout. Het regenwater loopt van de planken naar beneden en bij elke horizontale naad loopt, blijft het water kleven. De onderstebalk op de beton had buiten de beton moeten komen en voorzien zijn van een druiplip. Zo kan je voorkomen dat het water blijft kleven tussen hout en beton.
 

Cogi

  • #5
qua vocht. op foto vier. dat voelt vocht aan als een drap. op foto 5 dat stuk multiplex en is helemaal doorweekt. en er zitten pissenbedden en insecten in.

ik ben weer wezen kijken fotos gemaakt. mn tekening kloptr niet helemaal. zit inderdaad eem druiplip op en valt over de hardhouten ringbalk. zie fotos.

vocht zitten aan de binnenkant van t huis. paars op de tekening. ik heb het idee dat de veer, tape en plastic dat vocht daar vasthoudt. maar dat verklaart niet wat t probleem is bij de deur. dat was mn vraag 2
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wordt de blokhut gebruikt op kamertemperatuur of en staat er iets in met een open verbranding.

Helaas de fotos ik kan er niet veel mee.

De foto met de schroef zie ik een balk, deze lijkt niet erg veel afschot te hebben.

Wat wel mooi te zien is van die dezelfde foto dat kit averechts zou kunnen werken. De lippen van de plank zijn donkerder gekleurd dus door vocht iets aangetast.
 

Cogi

  • #7
Het staat namelijk in een tuinpark. we zijn er alleen met voorjaar en zomer. we stoken daar bijna nooit. we hebben ee kerozine kachel. maar in 2 jaar maar 2 x aangehad. en een kleine electrische heater. ook bijna nooit aan. de foto van dat gat is waar het probleem begon en waar de tekening op gebaseerd is. hierbij nog een foto van een andere hoek waarop de afschot beter te zien is.
 

Cogi

  • #8


dit is de foto. hier te zien dat de donkere kleur vh profiel door de beits komt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
De buitenkant wordt goed waterdicht gemaakt en gehouden daar wordt heel veel aandacht aan besteed maar er wordt vergeten dat het vocht van binnen uit ook moet kunnen drogen, weg kunnen of uitdampen.
In de blokhut moet de temperatuur en de luchtvochtigheid zoveel mogelijk gelijk zijn aan die van buiten.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Toch nog een vraagje. Is er veel glas op het zuiden. De wanden hebben een donkere kleur en daarbij veel glas op het zuiden is er snel een flinke verhoging van temperatuur in de blokhut.
Bij een lage temperatuur buiten kan condens ontstaan op de koude delen van de hut bijvoorbeeld op die delen die in de schaduw staan. Klopt dit is het daar meer aangetast.
Een PE folie op de balklaag onder de OSB vloer blokkert het deel vocht in de warmtestroom van warm naar koud. Dat vocht blijft achter in de OSB.
 

Cogi

  • #11
De schade zit aan de zuidkant van de blokhut. Aan de zuidkant zijn twee ramen en een deur met glas. Dus komt redelijk veel zon binnen.

Ik heb slechts dat deel nu opengemaakt en vloer eruit gehaald. Andere delen van het huis lijken aan de oppervlak nog geen problemen te vertonen.

Wat raadt je aan wat betref warmte/koude. Wat zou ik er tegen kunnen doen? juist wel of geen zon bijvoorbeeld?
En de PE folie is niet juist dan?

Voorzover wat ik zie, zit het probleem tussen de grens van blokhutplank en profiel/ringbalk.

Op basis van je schreef en wat ik gezien op internet hoe je een blokhut opbouwt, is een theorie van mij dat de funderingsprofiel wellicht niet ideal is (zie tekening). De funderingsprofielen die ze ik online vind heeft een opstaande lip aan de binnenkant. Dus in theorie het water wat door blokhut naar beneden zakt, wordt dan naar buiten geleid. Nu dus naar binnen. Ik weet niet of deze theorie hout snijdt.

Ik vraag me af wat ik de eventeuele oplossingen zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je schrijft bouwfolie dat zou een dampdichte PE folie kunnen zijn of als ze verstand van zaken hebben gehad zou er een waterdichte maar dampopen folie zijn aangebracht.
Het is een foute handeling geweest als er isolatie aan de onderzijde van de vloer heeft gezeten en deze verwijdert is.

Als ik simuleer OSB 20 mm dik, PE dampdichte folie 0,2mm. Een temperatuur binnen 20 gr. luchtvochtigheid binnen 50%. Buiten is het 3 graden en 80% vocht dan wordt er boven de damprem vocht verzameld. Hoe lager de temperatuur buiten of de temperatuur binnen hoger ontstaat er meer vocht. Bij gelijke luchtvochtigheid.
Alles het zelfde maar met een dampopenfolie dan is er geen vocht.
Ergens is het een vreemde zaak.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu