Blokhut nu impregneren of na de winter

Marc Houwen

  • #1
Goedenavond,

Ik heb vorige week mijn tuinhuis ontvangen. Het is een huisje van onbehandeld vurenhout.

Nou zitten we in een koude en natte periode, maar het hout moet nog behandeld worden.
Wat is verstandiger, nu impregneren (met kwast) en beitsen, of wachten tot na de winter als het hout helemaal droog is?

In de andere onderwerpen op dit forum heb ik op deze vraag geen antwoord gevonden, ben benieuwd wat jullie wijs lijkt.

Mvg

Marc
 

Ceesz

  • #2
Waar het natuurlijk om gaat is dat onbehandeld hout snel lelijk kan worden. Wil je het huisje later donker afwerken dan maakt het niet veel uit, dan zie je dat niet meer. Wil je de houtkleur zichtbaar houden, dan zou ik zo snel mogelijk een eerste laag aanbrengen. Als je kiest voor een ademend (vochtregelerend) product kan het aanwezige vocht in het hout altijd ontsnappen. Ik zou wel wachten tot een dag zonder regen als het hout een beetje winddroog is.
 

Willem100

  • #3
En messing en groef strijken voordat je hem in elkaar zet omdat je anders bij krimp lelijke lichte strepen ziet.
 

Marc Houwen

  • #4
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels contact gehad met een leverancier van een impregnant. Hij geeft aan dat ik bij een houtvochtigheid van onder de 18% er geïmpregneerd kan worden.

Binnenkort maar eens meten dus.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Kijk, ik heb het al een paar 100 x vermeldt: meten is weten.

Beste meneer de tuinhuisjeskoper: deze leverancier is goud waard. Hout met een vochtigheidsgehalte hoger dat 20% kunt u niet schilderen ivm onthechting. Meten dus, alle goedbedoelde adviezen ten spijt.

Hoe wilt u afwerken: transparant of dekkend?
 

Marc Houwen

  • #6
Ik wil het transparant afwerken, niet te donker het liefst.

De leverancier zal ik met Kerst een extra knuffel geven, met de volgende laag als volgende bestelling voor zijn goede meedenken.

Jammer dat het weer nog niet erg mee zit..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu