Bloembak maken

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Hallo,

Ik ga op mijn terras een aantal houten bloembakken maken. Het ontwerp is simpel: 4 palen waar planken tegenaan komen.

Ik wil de planken "verzonken" hebben in de palen, dus ik zal de dikte van de planken uit de palen moeten weghalen, zodat de buitenkant vlak blijft. Zie het plaatje (bovenaanzicht van de bloembak) hieronder voor de duidelijkheid:



Kan ik dit het beste frezen? Of zijn er nog andere manieren om deze uitsparing uit de palen te halen?

En tot slot: kan ik de planken beter schroeven of spijkeren (vanuit de binnenkant / buitenkant)?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat kan je met de frees doen.

Je zou het ook met een zaagtafel kunnen doen maar die heeft niet iedereen.

Het beste is om te schroeven (van buitenaf).
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Is het ook mogelijk om in plaats van palen blokhutprofielen te gebruiken? Of kun je daar de planken niet zo goed in vast zetten?
 

Kees61

  • #4
Zagen is het snelst. Eerst de hoge kant.
Laat het aan 1 stuk, of je het zaagt of freest, dan heb je wat in de hand en het is veiliger.

Wat zijn blokhutprofielen? Je kunt het van ieder profiel maken, als het er maar in zit wat je nodig hebt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Blokhutprofielen zijn houten palen waar 1 of meerdere (ik kan even niet op het woord komen dus beschrijf ik het maar) sleuven uitgefreesd zijn in de lengeterichting van de paal. In deze sleuven kun je dan planken / rabatdelen schuiven. Je hebt blokhutprofielen voor op hoeken (sleuven zitten op twee aan elkaar grenzende zijkanten) tussenprofielen (sleuven zitten tegenover elkaar in de paal) en eindprofielen (één sleuf in de paal).
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dan wordt het niet zo vlak als op de tekening.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Nee, als ik die gebruik wordt het inderdaad niet zo vlak. Ik twijfel alleen nog. Ik denk zelf namelijk dat de bevestiging zoals op mijn tekening sterker is. De schroeven hebben bij blokhutprofielen niet zoveel hou(t)vast. Je moet ze er ook nog eens schuin indraaien, anders steken ze uit.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Daar heb je idd een punt.
 

Polopassat

  • #9
Van buiten schroeven anders heb je nog steeds weinig hout om vast te zetten.

En ik gebruik altijd nog PU-lijm om het echt vast te zetten. Helemaal voor je bloembakken. Komt een aardig gewicht in dus wat stevigheid kan geen kwaad.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ok, bedankt voor je tips, maar is PU-lijm hetzelfde als houtlijm geschikt voor buitengebruik? Of kan ik geen houtlijm gebruiken bij geimpregneerd hout?

Ik wil de bloembak eerst in elkaar schroeven en lijm en daarna de binnenkant volledig met menie schilderen, waarover het anti-worteldoek komt. Is dat voldoende bescherming?
 

Kloek77

  • #11
Qua lijm kijken op de verpakking voor "D4".
lijkt me voor deze "natte" toepassing beter dan D3.
 

Polopassat

  • #12
PU-lijm is PolyUrethane- het voordeel is dat dit een watervaste verbinding geeft die zeer duurzaam is en op bijna elk materiaal houd. Dus ook geimpregneerd hout en als het geen precies sluitende verbinding is dan worden de ruimtes opgevuld. Oppassen met de lijm dat het niet aan handen ed komt want je krijgt het na droging er allleen af met een stuk schuurpapier.
Waar D4 en D3 voor staat weet ik niet.
Houtlijm voor buiten weet ik ook niet of dat afdoende is.
 

Torching Vark

  • #13
Een PU (D4) lijm is vullend, ik werk er vaak mee, knetter sterk. Deze lijmen houden wel van een beetje druk als ze uitharden. Ik denk dat het handig is gaten ter groote van de schroeven in de planken te boren. De plank wordt dan namelijk tegen de paal aan getrokken omdat deze geen grip heeft op de plank. De meeste lijm knijp je er dan tussen uit (dunne verbindingen zijn vaak het sterkst!) en je krijgt een mooie dichte verbinding.

Is het met de D. codes niet zo dat?:
D1 binnen, zeer lage vochtigheid.
D2 binnen met alleen kortdurende vochtigheid (dus niet nat)
D3 binnen en buiten, regelmatig vochtig, beschermd, niet zeiknat.
D4 binnen en buiten, zwaarste categorie.

Even over je tekening, wil je perse de (kleur van de) palen nog zien aan de buitenkant? Anders kun je ook kiezen de planken op de kop onder een hoek van 45 graden te (laten) zagen en ze aan de buitenkant over de palen heen te leggen en op elkaar te laten aansluiten.
 

Kees61

  • #14
Het is wel leuk en aardig, schroeven, spijkeren, lijmen, maar de buitenkanten van de bak kunnen nooit krimpen als ze vast zitten aan het stijltje in de hoek. Ze gaan scheuren als je schroeft, of de lijm krimpt weer los.
Zwaluwstaarten zou veel mooier zijn of een tandverbinding.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik vind het wel leuk als je de palen nog kan zien aan de buitenkant.

Wat betreft het schroeven en gaten boren in de plank: ik kan in plaats van grotere gaten boren in de plank waar het schroefdraad doorheen past ook schroeven nemen waarbij net onder de kop geen schroevdraad zit gebruiken?
 

Torching Vark

  • #16
Klopt, zolang het deel zonder draad maar zo lang is als de plank dik is :)
 

H@ns

  • #17
Kees61 schreef:
Het is wel leuk en aardig, schroeven, spijkeren, lijmen, maar de buitenkanten van de bak kunnen nooit krimpen als ze vast zitten aan het stijltje in de hoek. Ze gaan scheuren als je schroeft, of de lijm krimpt weer los.
:prima:

Wij zijn denk van een ander kluscaliber Kees! Tegenwoordig werkt men liever met vrijscheurende i.p.v. vrijkrimpende constructies, kijk maar eens op tv...
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik heb besloten om de bloembakken niet te maken van blokhutprofielen, omdat:
1 Je de planken niet goed vast kunt zetten in het profiel: schroef heeft weinig houvast;
2 De planken moeten voor de blokhutprofielen ook erg dik worden.

Heb ik voor het uitfrezen van de palen een bovenfrees nodig of een kantenfrees? Ik zelf denk de eerste. Zou ik de planken ook vast kunnen nieten / tacken?
 

H@ns

  • #19
Een bovenfrees zou kunnen maar een zaagmachine is verreweg het handigst!
ook met het ook op het zagen van de planken en profielen.

Moest ik het doen dan ging het via de methode zoals Kees die al beschreef en dan de bak aan de binnenzijde voorzien van folie zodat het hout niet constant in natte toestand verkeerd.
Aan de onderzijde zul je wat ruimte voor drainage moeten laten, bijv. door een laag grind en gaten in de bodem (voor zover die er in komt)

Schroeven met RVS schroeven die je in de planken voorboort op schroefdiameter en in de profielen op kerndiameter (schroef diameter - 2mm)

Niet lijmen!

Als de bak erg lang wordt misschien nog een tussenregel in het midden, van lange kant naar lange kant ergens in het midden van de bak. Dit voorkomt "opbollen" van de zijden bij druk van de potgrond.
 

Kees61

  • #20
BertPleizier schreef:
Heb ik voor het uitfrezen van de palen een bovenfrees nodig of een kantenfrees?
Zou je niet gewoon even langs een houtwinkeltje gaan waar men de sponningen voor je kan zagen? Dan kan je het zelf wel afkorten.
Niet nieten. Dat roest zo weg.
Als je de schroefgaten nog iets ruimer boort dan de schroefdikte en de schroeven tegen de hartkant van de buitenzijden vastschroeft, dan kan het nog iets krimpen zonder kapot te gaan.
Dus zodat je aan 1 kant van de gaten iets ruimte krijgt om het hout de gelegenheid te geven om te krimpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu