Blank eiken mat gelakte tafel in olie zetten

Petera

  • #1
Hoe kan ik het beste een blanken eiken tafel (mat gelakt) bewerken om deze conform mijn andere meubels in de olie te zetten.
Door blank eiken in de olie te zetten wordt de houtstructuur beter/mooier zichtbaar.
Kan ik de olie over de bestaande laklaag heen doen ? (Er trekt namelijk nog steeds vocht in het hout).
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik denk dat de matte lak er onder andere voor dient om de tafel te beschermen tegen allerlei invloeden van buitenaf (dus ook olie). Ik denk dat er dus niks anders opzit om de lak van de tafel te schuren voordat je gaat olieen.
 

Petera

  • #4
Ik verwacht ook dat de lak ter bescherming is van het hout, echter vocht levert nog steeds kringen op in het tafelblad, dus had ik een kleine hoop niet te hoeven schuren en ben dus benieuwd naar jullie ervaringen.

Een tweede punt is dat ik de tafel eerst uit elkaar moet halen, daar ik vermoed dat het blad niet 100 % eiken is, maar dat er een laagje op ligt .
Dit concludeer ik uit het feit dat de onderzijde van het blad geen eiken is.

Als laatste vraag ik me af als ik heb geschuurd of dit goed egaal is en er geen vlekken gaan ontstaan.

Met een paar weken heb ik mijn nieuwe meubels en wil dan de tafel behandelen. Ik probeer op een onzichtbare plaats eerst het effect van olie zonder schuren.

Ik hou jullie op de hoogte. Uiteraard zijn verdere sugesties nog welkom.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Volg de raad van Frank 57 op : alle vernis eraf, anders ga je een zeer vlekkerige bedoening krijgen door het onregelmatig inzuigen van de olie.

Als alles goed ontvet en geschuurd is , ga er dan eens met wat terpentine en een doekje over; dan kijg je meteen een beter beeld over hoe het hout eruit zal zien als ze geolied of vernist wordt. Je zal meteen ook eventuele onvolkomenheden in je schuurwerk opmerken!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Tja, als de tafel niet massief eiken is, dan kan het ook nog eens gaan tegenvallen. Je weet dan immers niet hoe dik de fineer laag is, wie weet schuur je er wel doorheen! Had ik zelf laatst ook met een gekregen tafel die ik niet moooi vond, vooraal bij de randen was ik er zo doorheen geschuurd. Kan je ergens op een niet zichtbare plek even proefschuren? Poten zijn waarschijnlijk wel massief dus dat is geen maatstaf. Als je de "eiken" laag er zo af schuurt zou ik de tafel maar laten zoals die is.
Ik begin me ook af te vragen of je met het olieen van fineer wel het gewenste effect krijgt. Maar dat weet Mwdecor vast wel?
Succes ermee.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #7
Het maakt niet uit of het fineer of vol hout is, het "decoratief"resultaat zal hetzelfde blijven. Maar men spreekt hier van een tafelblad, en meestal krijgt die wat te verduren. Ik heb hier een tijdje geleden iets verteld over boenwas en autopolish, met vrij goed resultaat tot nu toe...misschien is dat een beter idee dan alleen maar olie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu