Bladvanger met heel kleine diameter

Coco73

  • #1
Op mijn schuur van 30 vierkante meter heb ik een klein afvoerpijpje van maar 4 cm diameter. Ik weet het, dat zou eigenlijk beter moeten. Was mogelijk al zo toen we het huis kochten en toen er een nieuw dak op de schuur geplaatst is, hebben ze dit niet verbeterd. Hadden ze me hier even attent op gemaakt, dan hadden ze van mij daar een grotere buis mogen steken. Het is wel maar over een 10 cm ongeveer, daarna wel een standaard PVC buis.

Maar nu dus het grote probleem: boldraadroosters zijn maar vanaf 6 cm te vinden. Die passen er met de beste wil van de wereld niet in. Iemand nog een idee wat ik daar zou kunnen plaatsen om verstopping van die pijp te voorkomen? Ik moet toch twee keer per jaar het dak op om ballen ervan af te halen dus dan kan ik het wel schoonmaken maar ondertussen is het niet de bedoeling dat er teveel troep in geraakt waardoor het in de pijp verstopt geraakt. Iemand een suggestie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat gaat is groot genoeg. Dat het openblijft is belangrijk.
Wat ik belangrijker zou vinden, mits op het riool aangesloten dat daar niet te veel troep in komt. Om die rede zou ik een bladvanger in regenpijp aanbrengen.
 

Coco73

  • #3
Ik kan inderdaad een bladscheider in mijn regenpijp plaatsen.

Dan ga ik nog wel een twee keer per jaar het dak opmoeten omdat het afvoergaatje verstopt zit. Een oplossing dat dat niet meer nodig is, zou natuurlijk ideaal zijn maar voorlopig moet dat sowieso voor ballen op het dak. Misschien als de kinderen groter zijn nog eens zien naar een betere oplossing.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou een nieuwe uitloop maken, er komen steeds vaker stortbuien voor met daarbij het risico op overstroming, met een afvoer van 40 mm kunt u daarop wachten.
Als er overstroming komt en de expert van de verzekering komt kijken hebt u kans dat de schade niet, of gedeeltelijk, vergoed wordt omdat dit natuurlijk niet aan de minimum eisen voldoet.
Zoveel werk is het niet als de afvoer in het platte gedeelte zit maar ook in de opstand kan dat heel goed, alleen iets meer werk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een boldraadrooster is flexibel, Dus die zal vast aan te passen zijn. Desnoods een deel wegknippen om meer ruimte te maken.

Hoelang geleden is het dak vernieuwd? Laat ze anders terugkomen. Ik vind dat ze dit hadden moeten melden. Misschien kunnen ze het tegen een flink gereduceerd tarief alsnog veranderen. Het liefst ook meteen een noodoverstort erbij.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu