Bitumen voor fundering.

Paul Siemons

  • #1
Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats post maar ik waag het erop.
Het gaat over het waarom van het gebruik van bitumen die bij bv nieuwbouw aan de buitenkant van een keldermuur gestreken worden voordat men de fundering terug dicht met aarde.
Ik vermoedde altijd dat bitumen daar gebruikt werden om grondwater geen kans te geven in de muur te "trekken".
Neen, antwoorde iemand (was op een ander forum,niet "klusgebonden")
er wordt een cementmengsel aangebracht en na droging word er bitumen aangestreken en die dient specifiek om de cementspecie te beschermen.
De specie zorgde er wel voor dat er geen vocht kon binnendringen door de muur. (de man zei dat hij het kon weten want hij was een op rust gestelde bouwaannemer)

Raar, dacht dat het anders was maar ik kan mis zijn?

Mvg,

Paul Siemons
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Tis om de kelder waterdicht te maken. Wordt soms (bv. bij betonnen kelders) enkel gedaan uit voorzorg, want later kan je er lastig meer bij.

Beton is uit zichzelf niet gegarandeerd waterdicht, vanaf 20cm dikte normaal gesproken wel, en met bepaalde toeslagen ook wel. Een cementlaagje is ook niet zomaar waterdicht.

grtz
henk
 

Paul Siemons

  • #3
Dat dacht ik ook.
Maar ik ben ook maar een amateurklusser en ging even twijfelen van het antwoord door een "prof" gegeven.
Dit was zijn antwoord:

Mr Siemons,

Heb je al eens ter plaatste het aanbrengen van de "bitumen" meegemaakt? Waarschijnlijk niet. Het metselwerk wordt met een laagje cement en zand bepleisterd en na verharding smeert men een laagje "bitumen" met een borstel over deze cementlaag. Noem je dit waterdicht maken?
Ik niet. Sinds verleden jaar ben ik als zelfstandig aannemer met rust gegaan en ik denk niet dat op die korte tijd er zoveel veranderd is. Kan verkeerd zijn hoor! Maar ik heb nog nooit, van welke architekt ook, een opmerking gekregen over mijn werkwijze.


We zullen maar voor zeker aannemen dat de bitumenlaag dient voor het waterdicht maken.
Mag ik iedereen danken die gereageerd heeft.

Mvg,
Paul Siemons
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik lees toch dat de aannemer in ruste dit geen goede methode vind.
*wgb*
 

Paul Siemons

  • #5
Wgb schreef:
Ik lees toch dat de aannemer in ruste dit geen goede methode vind.
*wgb*
Vraag me ook af waarom?


Mvg,
Paul Siemons
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik ken het aanbrengen van bitumen op kelders als aangebracht met een drukspuit. Dus niet met een borstel. Misschien hebben we het hier over twee verschillende zaken.

grtz
Henk
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Specie die constant met water in aanraking komt laat op den duur toch wat vocht door.
Het laagje bitumen moet dit voorlopig voorkomen.
Bitumen die met een borstel of iets dergelijks is opgezet heeft nauwelijks elastisiteit.
Dus bij de minst geringste zetting van het huis is er een lek in je gemetselde muur.
We gooien nogal wat door elkaar. Kelderwanden van beton of metselwerk.
Moet het bestand zijn tegen grondwater of een bescherming bieden tegen het water wat in de aarde zit.
*wgb*
 

Paul Siemons

  • #8
Laat het ons houden op grondwater.

Mvg,

P.Siemons
 

Sanderzzp

  • #9
Wij plakken af en toe wel kale app (dakbedekking zonder leislag) tegen een fundering, zowel van binnen uit als vanaf buiten. Dit is om de boel droog te houden.
 

Ralph

  • #10
Totaal zinloos een fundament aan zijkant dicht plakken, de voet van dat fundament staat dan nog altiijd in het water. Belangrijker is de bovenkant van dat fundament, daar moet je dakleer op plakken zodat water/vocht niet verder op kan trekken, een sperlaag dus.
 

Paul Siemons

  • #11
Het gaat hier over een kelder die droog moet blijven.

Mvg,

P.Siemons
 

Fwalraven

  • #12
Dan zal de onderkant ook behandeld dien te worden, lijkt mij zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu