Bitumen op zink

Drivervince

  • #1
Hallo allen, :)

Ik heb een (kort) vraagje.

Wij hebben een zinken plat dak, ca 10 jaar oud, in redelijke staat.
helaas zijn er wat putjes in gekomen en lekt het dak. dak is namelijk ook balkon, en de vlonders hadden geen rubber steunplaatje, zodat kleine steentjes deukjes hebben achtergelaten in het zink.

1 loodgieter wil het komplete dak vervangen (K-tjingggg), maar een ander zegt dat er het makkelijkst een laag ABS op gelegd kan worden. ABS zou volgens hem zeer goed op zink te plaatsen zijn doordat het zeer goed hecht. (minder K-tjingg) :wink:

Klopt dit? ik kan er vrijwel niets over terug vinden.
alvast bedankt voor de hulp.

vincent
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb eens een verhaal gehoord dat je het zink erbeter uit kan halen. Je zou een koekepan effect krijgen. Dus de dakbedekking zou met hogere temperaturen te maken krijgen.
Kunnen of willen ze het zink niet repareren. 10 jaar dit dak is nog nieuw. :wink:
Blijven er geen plassen achter na een regenbui dan kan het dak nu nog met gemak 20 jaar mee.
 

Drivervince

  • #3
Mjaaaa. dus wel dikke plas.

het dak is wellicht prima, maar dan hadden de vlonders er niet zo op gelegd moeten worden. Het zal niet het enige deukje zijn.

met een brander er over en dan zo'n bitume laag , tja, t zal wat warmer worden, maar bitumen is behoorlijk elastisch. dus voor het uitzetten ed. ben ik niet zo bang.

lees wel her en der dat bitumen zink weg vreet. welk soort bitumen staat er dan natuurlijk niet bij. ik ben APP en ABS tegen gekomen.
(zie google :lol: )

hier moet dus ABS op komen... :? :?:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
ABS dat moet je in de auto rubriek zoeken. :lol:
Het is APP of SBS bitumen.
Het gaat niet om het elastisch zijn maar als de zon erop schijnt zou er een hogere temperatuur in je dakbedekking ontstaan. Die hogere temperatuur komt de levensduur niet ten goede.

Het regenwater wat van een van APP/SBS bitumen dak loopt kan zuur worden en dat water tast een zinken goot aan. Zit er leislag op je de dakbedekking is dit niet meer van toepassing.

De loodgieter die ABS heeft voorgesteld nog maar eens aan de tand voelen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
In elk geval het zink verwijderen, zink werkt ontzettend en daardoor wordt het een hobbeldak dat snel weer gaat lekken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Liniaire uitzettings coeff. (10-6m.m-1.K-1) de 6 en de twee 1en moeten omhoog.
Zink 29
Bitumen 60

Persoonlijk zou ik het zink ook weghalen zo'n dakje ligt zo beneden.
Maar je krijgt meer werk, K-tjingggg, zit waarschijnlijk in een nieuwe randafwerking.

Allemaal weer wat geleerd, twee oplossingen krijg je nooit een kort antwoord.
 

Drivervince

  • #7
SBS ... pardon.

:oops:
 

Geus

  • #8
Ik ben geen expert, maar als het gaat om slechts een paar lekkende deukjes in een verder goed dak, is het dan geen idee om zinken plaatjes op die deukjes te (laten) solderen?
 

Drivervince

  • #9
Thanks people.

bij de 3e loodgieter, bleek dat er een gaatje in het dak zat.
sterker nog... 4 gaatjes,... van de schroeven waar de ventilator mee aan het dak geschroeft was (van de onderkant)
achtelijk stomme debielen die dat gedaan hebben :x

maar het is gefixed... scheelt weer :)

thanks! :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu