Bij en hoofdverwarming op 1 verdeler?

Herbiek

  • #1
Hallo,

Is het mogelijk om zowel bijverwarming als hoofverwarming op 1 verdeler aan te sluiten?

De bestaande kamer wordt door 3 groepen als bijverwarming (slangen op 15 cm van elkaar) verwarmt (ingefreesd). In de nieuwe serre die wij hebben geplaatst is geen ruimte voor een radiator en omdat het wel erg veel (dubbel) glas is denk ik dat het toch wel wat kouder aanvoelt in de winter. Ik wil daarom de vloerwarming (slangen op betongaas, met 6 a 7 cm dekvloer) als hoofdverwarming aanleggen door de slangen 10cm van elkaar te leggen. Kan ik deze groep nou op dezelfde verdeler aansluiten als die 3 andere groepen (mits ik daar dan een 4 groeps verdeler plaats natuurlijk).

Mijn gevoel zegt dat dat geen probleem is, alleen de hoh afstand bepaald of het een bij- of hoofdverwarming is?

Wat zeggen jullie hiervan?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat is mogelijk en waar u al rekening mee houd is de HOH afstand van 10 cm.

De bijverwarming groepen zult u misschien nog moeten inregelen.
 

Xr8

  • #3
Moet wel kunnen het water wat er doorheen gaat is hetzelfde, bijverwarming wil niets anders zeggen dan dat de leidingen verder uitelkaar liggen, daardoor minder meters en dus minder afgifte in het vertrek. Uw vermoedens kloppen dus.

Succes.
 

Herbiek

  • #4
De slangen van de bijverwarming zijn 14 mm buitenmaat. Is het noodzaak om de slangen van de hoofdverwarmings groep dan ook 14 te maken? Of kan ik (ik moet de 4 groeps verdeler nog aanschaffen) ook kiezen voor een verdeler met 20 mm aansluitstukken en voor de 3 bijverwarmingsgroepen een verloop stuk plaatsen?

De diameter van de slang heeft vast invloed op de weerstand van de doorstroming..

Hoe groter de diameter hoe minder weerstand. Een verdeler met 2 soorten slang diameters is d.m.v. de instelknoppen per groep op de verdeler goed regelen?

De reden waarom ik dit vraag is dat de 14 mm slangen niet per eenheid van 120 meter verkocht lijkt te worden. Ik zal daar met die 4de groep namelijk qua slanglengte net onder blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu