Bevestiging balken isolatie wand

Sander02

  • #1
Moet ik de verticale houten balken, oftewel het geraamte van de isolatie wand op de muur schroeven of zal ik deze vast schroeven tussen de balken van vloer en plafond. Dan hou je dus een cm ofzo vrij tussen balk achterkant en muur buren.

Dus

.......balk plafond
gips - balk wand - steenwol + cm ruimte - muur buren
.......balk vloer

Of

......balk wand
gips - steenwol - muur buren
......balk wand


..... moet ik doen omdat forum spaties niet snapt.

Bij beide manieren zou ik dan nog een verend laagje tussen balken en muur of balken en plafond/vloeren aanbrengen zodat 2 harde materialen niet gelijk contact hebben. Weet alleen nog niet welk materiaal dat moet zijn?
__________________
 

Fiesiekus

  • #2
Tegen de muur; wel zo stevig.
 

Sander02

  • #3
Bedankt voor je antwoord, de muur heeft verder niet veel te lijden, ga er geen dingen aanhangen.

Het is de bedoeling dat het een soort van zwevende constructie wordt en zo min mogelijk geluid doorlaat. De slaapkamer van de buren is namelijk naast mijn muziek kamer.

Als ik de balken tegen de muur bevestig, wat zal ik dan nog voor materiaal tussen achterkant balk en muur stoppen.

Zijn er ook nog andere zaken waar ik op moet letten, bijv hoe diep de schroeven de muur in gaan. De schroeven onder de kop ook van een soort dempend ringetje voorzien?

Met maximaal 3 schroeven zou ik de balken op de buur willen schroeven.
 

Fiesiekus

  • #4
Aha, het is voor geluidsdemping! Dan gaat m n vorige antwoord niet op en moet je zoveel mogelijk het contact tussen houten geraamte en muur vermijden. Dus ook geen materiaal tussen staanders en muur.

Maar e.e.a. is hier, Wat zit er tussen balken scheidingswand en muur toch al uitgelegd? Waarom dan nog een x vragen in nieuw topic??????
 

Roman

  • #5
Los van de muur, dus plafond/vloer gebruiken is wel het beste.
Uiteraard is er nogsteeds flankering door het plafond/vloer, maar daar kun je ook weer vering tussen zetten als je wilt.

Wat zijn je doelen? Meet eens het transmissie verschil in de ruimte en bij de buren. Hoe hard wil je gaan? Geluid is overigens 3D dus hoe is het met de rest van je ruimte?
 

Sander02

  • #6
Dan is het dus wel de beste methode om balken tussen vloer en plafond vast te maken?

Het probleem is natuurlijk wel dat de balken van plafond ook doorlopen tegen muur van de buren.
 

Sander02

  • #7
Fiesiekus schreef:
Aha, het is voor geluidsdemping! Dan gaat m'n vorige antwoord niet op en moet je zoveel mogelijk het contact tussen houten geraamte en muur vermijden. Dus ook geen materiaal tussen staanders en muur.

Maar e.e.a. is hier toch al uitgelegd? Waarom dan nog een x vragen in nieuw topic??????
Sorry, ik zie nu dat Roman daar ook geantwoord heeft, ik had de vraag van dit topic ook daar in eerste instantie neergezet maar weer verwijderd omdat het net een andere vraag was.
 

Sander02

  • #8
Roman schreef:
Los van de muur, dus plafond/vloer gebruiken is wel het beste.
Uiteraard is er nogsteeds flankering door het plafond/vloer, maar daar kun je ook weer vering tussen zetten als je wilt.

Wat zijn je doelen? Meet eens het transmissie verschil in de ruimte en bij de buren. Hoe hard wil je gaan? Geluid is overigens 3D dus hoe is het met de rest van je ruimte?
Mijn doel is dat ik ook later op de avond nog muziek kan maken zonder de buren lastig te vallen. Ik weet niet precies hoeveel dB ik produceer, maar een flinke demping lijkt me toch fijn. De overige wanden van de kamer moet ik nog plaatsen, het is nu 1 grote ruimte wat verdeelt gaat worden in 3 ruimtes. De muziek kamer heeft 2 vaste muren, dus muur buren en muur met raam erin. De overige 2 worden gips veer gips wanden. Boven de kamer is de vliering.

Van het weekend wil ik eigenlijk de balken voor de tussenwanden gaan kopen, maar bepaalde zaken ondanks het lezen van diverse topics op dit forum zijn nog niet helemaal duidelijk vandaar o.a. dit topic.
 

Roman

  • #9
Wellicht kun je een tekening maken van je plannen met maten van je ruimte (lxbxh) en de te bouwen ruimtes. Geef ook aan waar welke ruimte voor is en wat de bestaande muren zijn en waarvan ze gemaakt zijn. etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu