Betonvloer vergroten

Salamander

  • #1
Hallo,

Mijn huidige badkamer heeft al een betonnen vloer maar ik wil die vergroten (het washok erbij trekken). Het beton is nu vrij dik en ik denk erover om het nieuwe gedeelte dunner aan te leggen (4 cm). Mijn vragen:

• Sluit beton op beton goed aan (bestaand en nieuwe vloer)
• Om de vloer niet te dik te maken wil ik op de originele vloerbalken, extra balken leggen en daarover de lewis-platen. Die platen liggen dan wel haaks op de platen van de huidige vloer. Is dat een probleem.
• is een krimpnet noodzakelijk (staat op karwei.nl)
• over de complete vloer komen nieuwe tegels. Dus bijvoorbeeld de nieuwe vloer storten tot een paar mm onder de huidige vloer (en tegels) en dan nog een laagje egaliseer?

Alvast dank voor uw antwoorden

Groet Sander
 

Droid

  • #2
1 - Ja, mits het niet glad is. Als de vloeren verschillend werken kan het zijn dat hij daar gaat scheuren. Wat je kunt doen is de nieuwe vloer bewust vrij houden (5mm) van de oude vloer. Dan tegelen en de voeg tussen beide vloeren afkitten in plaats van inwassen.

2 - Lijkt me geen probleem. Kijk even goed in de handleiding van de Lewis platen hoe je een en ander toe moet passen. Kijk ook even goed naar de dikte van de beton wat er op moet, 4cm lijkt me net iets te weinig.

3 - Krimpnet is nodig als je vloerverwarming gaat toepassen. Anders niet. Al weet ik zo niet of de Lewis plaat wapening nodig heeft... even nakijken in de documentatie.

4 - Tegel is circa 10mm dik, plus 4mm lijm (afhankelijk van de lijmkam die je gebruikt!!!!), dus circa 14mm lager houden. Als je de beton mooi vlak afwerkt hoef je niet te egaliseren. Scheelt je tijd en geld. Wel even goed de hoogtes bekijken! En bij de aansluiting kun je misschien bewust een paar mm lager gaan zitten en daar wat extra lijm gebruiken. Als je vervolgens vloeiend door tegelt zie je niet dat er iets verloop in zit. Of wordt het je nieuwe douchehoek? Dan moet je wel ff kijken of het afschot niet tegenloopt.
 

Salamander

  • #3
Bedankt! Het vloertje ligt er inmiddels in, ik kan alleen niet goed terugvinden (op de verpakking, website fabrikant) hoe lang het duurt voordat het goed is uitgehard. 4 dagen, 4 weken? Het ligt nu te drogen met folie er over. Er komt straks weer een wasmachine op te draaien, dus het moet wel goed uitgehard zijn.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Zoiets als 95% van de sterkte wordt in een paar dagen bereikt.
De overige 5% kan maanden duren.
Dus na 2 a 3 dagen is de vloer goed te gerbruiken.
 

Droid

  • #5
De vloer is inderdaad naar een paar dagen te gebruiken, maar beton heeft pas naar 28 dagen 95% van zijn eindsterkte gehaald. Die andere 5% duurt inderdaad maanden.
 

Salamander

  • #6
En 'te gebruiken' houdt in dat er een wasmachine op kan draaien? of er alleen op lopen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
De wasmachine kan er zonder problemen op.
 

Droid

  • #8
Ja, dat kan.

Wanneer je een betonvloer volledig gaat belasten (daadwerkelijke hoogbouw, vrijdragende constructieve vloeren), dan moet je wel rekening houden met de 28 dagen, maar in dit geval volstaat een paar dagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu