Betonvloer storten

Rubberbutt-2

  • #1
Hoi !!

Ik wil binnenkort een betonnen vloer gaan storten im mijn pas herbouwde schuur. De schuur is ongeveer 3,5 x 4 meter. Er ligt nu nog gewoon "tuinzand" in.
De schuur wordt gebruikt om een motorfiets in te stallen.
Is het nu voldoende om het beton zomaar op het zand te storten ?
Ik denk dat een laag beton van 7 cm wel voldoende is (zomaar een gok natuurlijk).

Ik heb ook begrepen dat het verstandig is om een laag piepschuim rondom te leggen.

Moet ik nog bewapening gebruiken, of kan ik het zo storten ?

Ik ben maar een leek, dus niet te veel vakjargon gebruiken aub :D
 

Tterpstra

  • #2
Zand wat hier al jaren ligt, is voldoende verdicht, tenzij je tuinaarde (zwart) bedoeld.
Beton storten op voldoende harde ondergrond, eventueel aantrillen met trilplaatmachine.
Beton niet direct op het zand storten, maar in ieder geval een folie overlappend aanbrengen op het zand. (Pe-folie dik 0,20 mm) kan ook zwarte landbouwfolie zijn.
De folie is nodig om het te snel uitdrogen van de beton tegen te gaan.
De folie ruim opzetten tegen de wanden en tijdelijk vastplakken (tape) tegen het opspatten van beton tijdens het storten. (zo houd je de wanden schoon) Later afsnijden op de vloer.
Langs de wanden een 1 á 2 cm dikke "piepschuim" stroken rechtop plaatsen ter dikte van de betonvloer.
Indien het wenselijk is een geïsoleerde vloer te krijgen (minder last van koude voeten) dan kan een "piepschuim" (EPS-schuim) worden toegepast van ca. 8 cm. dik en van het soort EPS wat voldoende drukvast is. Laat je hierover informeren bij de vakhandel. Hiervoor moet je dan mogelijk wel zand gaan uitgraven, omdat anders de vloer mogelijk te hoog komt te liggen !!
Bij toepassing van EPS-isolatie kan de folie eventueel achterwege blijven. (den k nog wel aan de wanden schoon te kunnen houden)
7 cm. beton is wel erg dun, ik zou de vloer minimaal 10 cm. dik maken.
Wapening is ook nodig als z.g. "krimpwapening" deze voorkomt dat er krimpscheuren ontstaan bij het droogproces van de beton, tevens kan de beton ook nog kleine zettingen in de ondergrond opvangen.
De wapening zou dan onderin gelegd moeten worden op afstandhouders van beton de z.g. betonklosjes van ca. 30 mm. hoog. Ook kan je oude betontegels in stukken slaan en als afstandhouders gebruiken. dit is dan ca. 40 á 50 mm. hoog maar kan nog prima.
Verder: gebruik een trilnaald bij het storten, loopplanken voor de kruiwagens (indien nodig dat moet getransporteerd worden) en een metalen of houten rei waarmee je de bovenkant glad en horizontaal kan afwerken.
Je ziet het, beton storten is niet zomaar wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu