Betonvloer isoleren

Dabarn

  • #1
In onze keuken ligt een betonvloer (gestort in het zand). Deze zou ik graag aan de bovenkant isoleren. Ik heb het volgende idee:
- vloer bedekken met dampdicht folie
- over dit folie een frame van houten balkjes met daartussen isolatiemateriaal (6 cm dik).
- op de balken de houten vloer bevestigen

ik heb de volgende vraag...

dient het houten frame verankerd te worden aan de betonvloer (bijvoorbeeld middels schroeven) in dit geval doorboor je veelvuldig het dampdichte folie

alternatieve aanpak is ook welkom...

groeten,

Niels
 

Tiho

  • #2
Ik zou als alternatief geen folie onder de isolatie doen, want dat is de verkeerde kant.
 

Ralph

  • #3
Juist wel folie, dauwpunt ligt in de lente en herfst op bovenkant beton en word bij afdekking nat zoas TS dat van plan is.

Je gaat dus in totaal 8 cm hoger zitten als ik het goed begrijp. Waarom dan met balken en planken klungelen?
Je kan ook 4 cm roofmate nemen en daar 4 cm estrich gewapend op smeren. Kwa kosten en tijd scheelt dat nagenoeg niks.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Maar hoe is dan de situatie in de zomer en de winter. Dan zou er toch een evenwicht kunnen ontstaan ik bedoel een opdroog periode.
 

Tiho

  • #5
Als het dauwpunt daar ligt wordt zo door de folie toch je isolatie en frame nat? Lijkt mij dat als je folie doet dat dat dan bovenop de isolatie komt.
 

Chathanky

  • #6
Grootste probleem met een betonnen vloer op zand is het risico op optrekkend vocht. Onder een op zang gestorte vloer is het nooit -10 graden, enkel de randen naar de buitenomgeving zijn wat kouder.

Wat je ook doet scherm je dat af, denk bv. aan laminaat of houten vloerdelen leggen.
Ralf heeft in dat opzichte een effectieve oplossing. Met de keuze van de vloerbedekking hou je aan de zelfde regels als een kale vloer.
Is het een dampopen bedekking, bv vloerbedekking (niet echt ideaal in de keuken maar als voorbeeld) doe je dus niets bij een laminaat gebruik je alsnog een dampdichte laag voor de ondervloer.
 

MvanV

  • #7
Ik zou inderdaad voor harde, drukvaste isolatieplaten kiezen.
Zoals roofmate, of iets anders, liefst XPS. Dat kan ook tegen vocht, en dan heb je geen balken nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu