Betonvloer egaliseren - egalisatielaag aanbrengen

CPD

  • #1
Beste forummers,

De begane grond van mijn huis (monument aan een gracht) Heeft een balkon met een vloer van beton. De vloer is 4,5 meter breed en 1 meter diep

Een aantal weken geleden kwamen wij erachter dat er 2 scheuren in de betonvloer zaten waardoor regenwater in de ruimte eronder kwam. Tevens zat er ook een gat voor een afvoer van 12mm. De ruimte onder de vloer is ongeveer 1.20 hoog en hier is ooit puin in gestort (was blijkbaar gebruikelijk vroeger).

Op advies van vrienden die met beton werken heb ik de scheuren en het gat uitgehakt in een trechtervorm. Tevens ook een laag van 10mm die over heel de vloer lag en er gemakkelijk vanaf kwam.

Vervolgens heb ik de vloer schoongemaakt met een bezem en stofzuiger. Daarna een houten plaat onder de scheuren geplaatst om te kunnen storten.

Ik heb betonmortel (constructiebeton c20/25) gekocht bij de Hornbach en vervolgens de gaten volgestort en over de gehele vloer een laag van ca. 30mm.
Dit heb ik zo goed mogelijk glad getrokken met een betonspatel.

De vloer is nu iets hoger van voorheen en aan de zijkanten en in het midden zitten afvoeren in de muur. Die zijn nu iets lager komen te liggen t.o.v. de vloer wat prima kan.

Nu dit erin ligt wil ik het gaan afwerken. Mijn idee is om een egalisatielaag aan te brengen, want ik wil graag de vloer recht maken. Hierover heb ik een aantal vragen.

- Is het nodig om in deze diepte afschot te maken?

- Kan de egalisatielaag nu al aangebracht worden, of moet dan eerst het beton goed uitharden?

- Wat voor egalisatielaag is geschikt voor deze balkonvloer (buiten, dus weerbestendig).

- Is egaliseren de juiste methode of is iets anders beter?

Graag hoor ik wat de volgende stap kan zijn. Alvast bedankt
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats eens wat foto's. Is het huidige afschot al goed?

Je kan ook alleen coaten ipv egaliseren.

Volgens mij had je beter reparatiemortel kunnen gebruiken voor de reparatie van de scheuren. :idea:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu