Betonvloer egaliseren advies

Michelch

  • #1
Wie weet wat de beste oplossing is om een betonvloer te egaliseren voor in de woonkamer.

De afmeting van de woonkamer is 9mx5m en de dikte van de egaliseerlaag die gelegd moet worden varieerd tussen de 1cm en 2,5cm.

Ik heb al wat rondgesnuffeld, en heb gezien dat egaline economisch geen oplossing is vanwege de hoge kosten. Ik heb gelezen dat er egaliseercement bestaat voor diktes to 30 mm. Is dit een oplossing ?
Verder heb ik van een metselaar gehoord dat je gewoon een cementvloer moet leggen. Deze eerst aanbranden met flevopol (primer voor verbeteren hechting aan betonvloer) en vervolgens sika1 door zandcement mengen. Waar die sika1 precies voor doelt weet ik zelf niet.

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, minst kostbare optie.

Hebben nog mensen adviezen, en is de laatste optie inderdaad de best mogelijke optie?
 

System

  • #2
Als je een nieuwe cementdekvloer wilt aanbrengen, moet je inderdaad eerst de vloer aanbranden. Maar hou er wel rekeningmee dat een nieuwe dekvloer minimaal 3 cm dik is ander is deze niet sterk genoeg en kan los laten. Dus je komt op de hoogste punt als 3cm omhoog en is dat mogelijk.
En hou rekening met de droogtijd voordat de vloer droog voordat je er iets oplegt, als je laminaat of parket wilt leggen moet je rekening houden dat je een droogtijd hebt van 1 a 2 weken per 1cm laagdikte. Dat zou hier beteken dat je een droogtijd van 6 tot 11 weken hebt.

Inderdaad egaliseren met egaline is duur maar er zijn egaline soorten te krijgen waarbij je zand kunt toevoegen als je meer als 10mm moet egaliseren. Maar kijk uit met welke egaline je dit doet want de meest simpele egalines kunnen maar 4 a 5 mm in laagdikte.
Volgens mij kun je het beste grote gaten vullen met een reparatie mortel en dan een dunne egaline laag plaatsen. Dit is ook veel sneller droog.
Maar is geen goedkope oplossing.
 

Michelch

  • #3
3 cm omhoog is inderdaad GEEN optie op alle plaatsen. De cementdekvloer heb ik verwijderd tot de betonvloer. Echter, hij loopt helemaal scheef. Op het hoogste punt van de betonvloer moet er 1 cm worden bijgestord en op het laagste punt van de betonvloer moet er 3 cm worden bijgestort om vlak uit te komen. Hierop wordt namelijk een eiken houten vloer gelijmd.

Ik heb wel gelezen ergens anders op dit forum dat een zandcement vloer mogelijk is vanaf 1 cm dikte. Echter, dan eerste aanbranden met papje van cement en water en zilverzand/zandcement gebruiken.

Over dit laatste lees ik verschillende dingen; sommige mensen zeggen dat ik zilverzand moet gebruiken ivm de dikte van 1 cm en sommige zeggen dat ik toch maar gewoon zandcement moet gebruiken.

Gaarne meer info.
 

System

  • #4
1cm dekvloer is de dun om hierop een eiken houten vloer te verlijmen. Hierbij komt zoveel kracht vrij dat dit te dun is en dat je kans hebt dat de vloer los komt met dekvloer.
Als je de dekvloer verwijdert hebt gewoon nieuwe dekvloer leggen en minimaal 3 cm dit op het dunste punt.
 

Michelch

  • #5
Aangezien de vloer gedeeltelijk afloopt naar 1 zijde, is het mogelijk om de cementvloer naar 1 kant van de kamer iets af te laten lopen; bovenop de cementvloer komt een eiken vloer te liggen.

De afmeting van deze kamer is rechthoekig 9m x 5m. Ik wil dus de kamervloer egaliseren door op het hoogste punt 2 cm erop te storten en ongeveer 3/4 van de vloer 3 cm erop te storten. Verder wil ik de zandcementvloer naar 1 kant een stukje af laten lopen om de vloer netjes op de hoogte van de keukenvloer uit te laten komen. Ik wil dus de vloer in de breedte (5 m) aan 1 kant 1,5 cm af laten lopen. Dit komt erop neer dat de vloer dus in de breedte niet geheel meer waterpas is, maar in de lengte natuurlijk wel. Ik denk zelf dat dit geen probleem is aangezien de breedte aanzienlijk is (5m) en de muur wit is lijkt me dat dit niet opvalt.

Is dit een goed idee ?? of is 1,5 cm dan teveel ?? of is het een probleem ivm de eiken houten vloer, welke 2 cm dik is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu