Betonvloer aan de onderzijde isoleren

Profiklusser

  • #1
Beste forumleden,

Sinds ik in 2010 een vloerverwarming heb aangelegd door het in de bestaande dekvloer in te laten vrezen heb ik giga last van vochtproblemen in huis. Eerst had ik het niet in de gaten, maar sinds ik een gezin heb en ons huis altijd wordt bewoond is het kommer en kwel. Elke ochtend kan ik een hoop water van de vensterbanken zowel voor als achter afnemen. De kunststof lamineer randen van de keuken hebben losgelaten en schoenen, en meterkastdeur hebben kromgetrokken. Daarnaast in de hal boven de kruipruimteluik (hout), slaapkamers en zolder veel vocht en schimmel.

Ik heb al eens geïnventariseerd om de thermopeneruiten te vervangen voor hr++ glas met ventilatie. Nu heb ik een patroon ontdekt dat van grofweg de lente tot herfst er in huis geen problematisch condens aanwezig is. In de maanden dat de vloerverwarming aan staat enorm veel. Bij toeval heb ik de de mat over het luikje weggehaald. Deze was helemaal nat van onder. Toen ik het luikje weghaalde kwam mij een warme 'tropische' tegemoet. Ik denk nu dus dat de condensproblemen in ons huis voornamelijk worden veroorzaakt door een slechte kruipruimte isolatie. De vloerverwarming verwarmt de vochtige ruimte en dat zorg natuurlijk voor veel condens, meer dan de roosters kunnen afvoeren.

Ik wil dus graag de kruipruimte isoleren. Ik heb hier op het forum veel gelezen en ben het volgende van plan.
1. Folie op de bodem, zodat de natte bodem (zijtak twentekanaal) geen kans heeft om te verdampen.
2. Pir platen aanbrengen onder de vloer.

Mijn vraag is:
- Is de folie en de pirplaten een goede stap op weg of zijn er betere of efficiëntere methoden.
- Ik heb lijmpur gezien die een open tijd heeft van max 10 min. Kan ik dit gebruiken hiervoor in combinatie met pluggen. Of is alleen pluggen gebruiken voldoende. Of is er überhaupt een andere methode.
- De vloer bestaat telkens uit twee balken en daartussen een ruimte van ca. 1.20 geschat. Hoe dien ik de isolatie van een dergelijke vloer aan te pakken? Moet ik de betonbalken meeisoleren? Zo ja hoe? Moet ik de ruimte tussen de balken isoleren en later de balken ook isoleren? Of kan ik de platen direct op de balken pluggen? Dan onstaat er dus holle ruimte tussen de balken.
- De vloer heeft aan de onderkant ca. 2 a 3 cm tempex als isolatie.

Een heel verhaal. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb foto's van de vloer gevoegd.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bijzondere situatie gekregen. Enig idee hoe hoog de temperatuur en de luchtvochtigheid bij jouw in huis is.
Een warmtestroom gaat van warm naar koud. De temperatuur van de kruipruimte is hoger dan die van de woning. Het gebruik van gas zal dan ook op moeten vallen.
 

Profiklusser

  • #3
Nee, ik heb geen meting gedaan. De kamerthermostaat staat in de winter op 20-21. Dan vloerverwarming ligt dus op de gehele begane vloer en staat aan. Woonkamer staat continu aan, de slaapkamers van de kinderen naar behoefte (na schooltijd iig)

Luchtvochtigheid moet hoog zijn, omdat als we 's ochtends het water niet afnemen het van de vensterbank afloopt naar de vloer.

Ik heb geen hoog gasverbruik. Althans voor hoekwoning 3 woonlagen ca. 1300 m3 per jaar.

In de winter is er veel condens in de kruipruimte. De kruipruimte staat in principe in de winter en aanhoudend regen onder water.

Wat wil je zeggen met dat een warmtestroom van warm naar koud gaat? Dat het van de woning naar de kruipruimte moet gaan of andersom?

Wellicht heeft de geringe vloerisolatie er ook mee te maken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als eerste ingreep zou ik een isolatiefolie (laten) aanbrengen en eventueel ook folie op de grond maar dan moet de waterstand verlaagd worden door een b.v. een dompelpomp.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een warmtestroom gaat altijd van warm naar koud. Meestal is de kruipruimte kouder dan de ruimte boven de vloer. Omdat je schrijft er steeg warme lucht op bij het openen van het kruipluik.
Sluit dit luik goed af in het frame. Wat is dit voor een luik. Puur een multiplex plaat of zit er isolatie aan de onderkant van het multiplex?
Wat voor ramen enkel-of dubbelglas?
 

Profiklusser

  • #6
Het waterpeil is niet zo hoog dat er een dompelpomp in moet. Het is altijd wel drassig. En heel af en toe, bij aanhoudend zwaar regenval is er wel een plasje. Maar dit is zelden.

Als de vloerverwarming aan staat dan is het in de kruipruimte dus ook warm. En het luikje is een multiplex plaat zonder isolatie aan de onderkant. Mijn woning is een premiewoning uit 1982.

Ramen zijn dubbelglas. En het condens treedt alleen op als de vloerverwarming draait.

Welke folie kan ik op de grond doen? 2/3 isolatie onder de vloer heeft natuurlijk ook geen R waarde. Is de constructie zoals het nu is te isoleren met pir platen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
De eerste stap in verduurzaming is ventilatie. Dit probleem heeft helemaal niets met isolatie te maken!

Dus vertel eerst eens hoe je huis nu geventileerd is. Aan- en afvoer en de verbinding daartussen.
 

Profiklusser

  • #8
De kruipruimte wordt geventileerd door 2 openingen aan de voorzijde en 2 openingen aan de achterzijde van de woning.

De woonkamer heeft geen ventilatie. Ook de ramen hebben geen rooster. Daarom wil ik ook de ruiten vervangen door hr++ en dan meteen roosters erop.

Boven staan er altijd ramen open. Wat betreft de ventilatie zover.

Ik blijf de kruipruimte wantrouwen, omdat er door de vloerverwarming meer condens wordt gevormd dan zonder.

Een combinatie met ventilatie en isolatie zal bijdragen aan meer comfort vermoed ik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Hoe is de vloerverwarming aangelegd, het is onlogisch dat er warmte van de vloer verdwijnt in de kruipruimte.
 

Profiklusser

  • #10
Hoi Jan,

Het is ingefreesd in de dekvloer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
De ventilatie is dus ruim onvoldoende. Je hebt een ongezond huis! Je moet dus eerst de ventilatie in orde maken voordat je verder gaat denken aan isolatie. Overweeg balansventilatie. Haal er dan wel een deskundige bij.

Isolatie is trouwens pas de derde stap. De tweede is kierdichting.

De kruipruimte ventilatie is prima zo.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het luik bekleden. Een stuk PE folie aan de onderzijde van de multiplex naar de bovenzijde tot 10 cm op de plaat omvouwen.
Sluit het luik goed af in het frame of sparing.
 

CV__

  • #13
thermopeneruiten
Jaja... echt dubbelglas, of twee van die schuifruitjes, zoals ze wel vaker deden in de 80s?

Verder; zonder enige ventilatie... tja, dan zit je de boel lekker nat te ademen... 's nachts koelt het af en condenseerd de boel op de ramen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Wat is er mis aan de jaren 80 dubbelglas. Hier jaren 83 althans ramen begane grond.
 

Profiklusser

  • #15
Dubbelglas die er nu in zit is ook prima. Daarnaast is de voorzijde dubbelglas uit 2010. Het enige wat er niet in zit zijn ventilatieroosters.

Maar dan vraag ik me af, als de isolatie van de betonvloer/fundering geen prioriteit heeft en de prio ligt bij ventilatie, hoe kan het zijn dat de buren (lees legio huizen) geen condens op de ramen hebben en ik wel. Het enige verschil die ik kan bedenken is dat zij radiatorverwarming hebben en ik vloerverwarming.

Ik zou graag en/en het probleem willen oplossen.

Zowel ventilatieroosters boven de ruiten, alsmede betere kruipruimteisolatie.

Om dan weer terug te komen op mijn vragen omtrent kruipruimte-isolatie. Kunnen jullie mij hierover adviseren?

- Ik heb lijmpur gezien die een open tijd heeft van max 10 min. Kan ik dit gebruiken hiervoor in combinatie met pluggen. Of is alleen pluggen gebruiken voldoende. Of is er überhaupt een andere methode.
- De vloer bestaat telkens uit twee balken en daartussen een ruimte van ca. 1.20 geschat. Hoe dien ik de isolatie van een dergelijke vloer aan te pakken? Moet ik de betonbalken meeisoleren? Zo ja hoe? Moet ik de ruimte tussen de balken isoleren en later de balken ook isoleren? Of kan ik de platen direct op de balken pluggen? Dan onstaat er dus holle ruimte tussen de balken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Het vocht kan uit de kruipruimte komen. Een multiplex plaat laat behoorlijk wat vocht door. Zet je luik maar open en zie dat de ramen kunnen beslaan als het temperatuurverschil binnen buiten wat groter is.
Met de luchtvochtigheid te meten kan je in de juiste richting worden geduwd.

Als ik de de platen zou aanbrengen zou ik beginnen hoe hard is de beton van die balken. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar een schroef. Kan niet fout.
 

CV__

  • #17
Je hebt geen lek in je systeem? (In combinatie met automatisch bijvullen..?)

Als je het warmer stookt krijg je ook minder condens. Als je stookt met radiatoren zal het ter plekke van de ramen ook warmer zijn, gezien de radiator daar recht onder zit. Ik heb buren die het 24 graden stoken... ik vind 19 prima. 100% RV is bij mij dan 14g/kg, bij de buren 19 (ofwel; daar is het dan 75% RV als bij mij condens zou vormen)

Kruipruimteluik inderdaad fixen. Zo'n kale plaat is waardeloos. Gewoon vervangen door zo'n luik met EPS aan de onderkant, afdichtingsband op de rand en een verzonken oog ipv een gat.
Wgb schreef:
Wat is er mis aan de jaren 80 dubbelglas. Hier jaren 83 althans ramen begane grond.
Met daadwerkelijk dubbelglas niet veel, naast de lage isolatiewaarde in vergelijking met HR++(+).

Waar ik op doel zijn die schuifraampjes.
Zie; https://www.masbouwentechniek.nl/diensten/ph-schuiframen/
Die isoleren natuurlijk voor geen meter..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Met de eerder door mij genoemde isolatiefolie worden de balken mee geïsoleerd, verdiep u zich eerst eens voordat u een beslissing neemt.
Vooral ook omdat die isolatie vocht optrekken vanuit de kruipruimte verhinderd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Profiklusser schreef:
hoe kan het zijn dat de buren (lees legio huizen) geen condens op de ramen hebben en ik wel. Het enige verschil die ik kan bedenken is dat zij radiatorverwarming hebben en ik vloerverwarming.
Dit is een veelgemaakte fout. Radiatorverwarming zit onder de ramen. Vloerverwarming is een lage temperatuurverwarming. Je bent een schoolvoorbeeld van een verkeerde keus. Ook installateurs moeten nog wennen aan het fenomeen bouwfysica.

Zoals ik al gezegd heb. Isolatie van de vloer gaat je probleem niet oplossen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Jan schreef:
Met de eerder door mij genoemde isolatiefolie worden de balken mee geïsoleerd, verdiep u zich eerst eens voordat u een beslissing neemt.
Vooral ook omdat die isolatie vocht optrekken vanuit de kruipruimte verhinderd.
Optrekkend vocht wat is dat precies. Ik dacht het water in de grond waar de fundering opstaat komt door het porueus zijn van stenen en voegen omhoog.
Voelt de vloer vochtig aan is dat veroorzaakt door het vocht wat in de warmtestroom aanwezig is. Warmte gaat naar koud dus naar de kruipruimte. De vloer is koud en het vocht condenseerd daarop.
Die isolatie folie kan volgens mij dat optrekkend vocht niet verhinderen. Zorgt er voor dat de vloer wat warmer is.
Zover ik het nog weet voor een goed comfort. Vloerverwarming heeft je woning een hogere Rc waarde dan 4. Lager dan heb je een verwarmde vloer daarbij nodig een vorm van bijverwarming.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu