Betonrand egaliseren

Johan1975

  • #1
Wij hebben buiten een terras met keramische tegels dat is gelegd op beton. Aan het eind van het terras is een betonnenrand over van ongeveer 20 centimeter breed (waar dus geen keramische tegels liggen). Die rand is niet netjes afgewerkt (ruw beton).

Nu wil ik daar een vlonderplank op monteren om het mooier te maken. Maar de rand is niet helemaal recht en ligt ongeveer gemiddeld 2 cm lager als de tegels.

Met wat voor materiaal kan ik die rand netjes op dezelfde hoogte als de tegels egaliseren?

Het moet sterk genoeg zijn zodat ik er daarna een vlonderplank op kan monteren.

Kan ik daar het beste egalisatiemortel of betonmortel of iets anders voor gebruiken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Vlonderplanken monteer je nooit rechtstreeks op beton, maar altijd met een rachel ertussen. De rachel kan je uitvullen met vulplaatjes. Er hoeft dus niets aan het beton te gebeuren.
 

Johan1975

  • #3
Hoi IJkenhout,

Ik kan er geen regels op bevestigen want dan wordt de rand veel te hoog. De rand ligt gemiddeld maar 1 cm onder de tegels.

Wellicht kan ik het wel opvullen met rubberen tegeldragers? Ik wil namelijk niet te veel de hoogte in en die rubberen tegeldragers heb je al van 8mm. Dan heb ik ook een kleine opening voor afwatering.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dan krijg je de planken nooit strak gemonteerd.

Plaats eens een foto.
 

Johan1975

  • #5


Hoi,

Hier een voorbeeld van de betonrand. Die ligt dus ongeveer 1,5 centimeter onder de keramische tegels.

Mijn idee is om de rand op te vullen met rubber tegel dragers zoals op het plaatje. Dan daarop de vlonderplank schroeven en ook een vlonderplank op de opsluitband. Zodat ik een houten rand krijg. Door de rubbertegeldrager ook op de rand van de keramische tegel te leggen kan het water van het terras er onderdoor. Aan de andere kant willen we kunstgras leggen.

Een andere optie is dat ik de rand eerst egaliseer zodat hij even hoog wordt als de keramische tegels. Dan is de vraag waarmee ik dat het beste kan doen?

Hoe ik het ook doe. De houtenrand zal nooit even hoog worden als de tegels. Of ik moet er een deel vanaf beitelen. Maar daar heb ik weinig zin in.

Hoe zou jij dit oplossen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zou de keramische tegels denk ik doorgelegd hebben tot op de rand. Zit de rand vast aan de vloer onder de tegels?

Overigens kan de rand wel opgehoogd / gevlakt worden met een betonreparatiemiddel.

Verder ben ik ook benieuwd naar wat anderen hier ervan vinden.
 

Johan1975

  • #7
De rand is gemaakt door de vorige bewoner. En helaas hebben we geen extra tegels. Het hele terras opnieuw betegelen is 90 m2. Dus dat is prijzig.

Ik heb even zitten kijken naar een betonreparatiemiddel. Maar degene die ik gevonden hebben kunnen een laag van maximaal 50 mm opbouwen. Het hoogteverschil is op sommige plaatsen wel 2 cm. Alles ophogen met rubbermatjes is ook niet makkelijk door het hoogteverschil.

Kan ik dan niet beter een egaline of egalisatiemortel voor buiten gebruiken? Of zijn er andere betere middelen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
50 mm is meer dan 2 cm. :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Een licht-afwijkende tegel erop kan ook heel mooi zijn. Mooier dan vlonderplanken (vind ik).

Egaline lijkt me niet geschikt voor deze toepassing.
 

Johan1975

  • #10
Hoi IJkenhout,

Dankzij Jan weet ik weer hoeveel MM in een CM gaan :lol:

Dus om de rand mooi glad te krijgen kunnen we het beste een betonreparatiemiddel gebruiken?

Dan kunnen we daarna nog kijken of we de rand afwerken met een vlonder of tegel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Betonreparatiemiddel is geschikt. Let op de juiste voorbehandeling en primer.
 

Johan1975

  • #12
Ok, thanks

Ik ga ermee aan de slag...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu