Betonnen vloer of houten vloer

Danford1974

  • #1
Hallo allemaal,

In het huis dat ik gekocht heb zijn de vloerbalken verrot doordat er veel vocht op trekt. Meerdere huizen in de buurt hebben dit probleem.
Ik heb wel ontdekt dat er echter maar aan 1 kant van het huis ventilatie gaten zijn. Ik vermoed dat er later tijdens aanbouwen van bijkeuken en ophogen van plaatsje de andere ventilatie gaten dicht zijn gegaan.

Mijn vragen nu zijn hetvolgende.
1- wat is de beste manier om een nieuwe vloer te maken? Hout of Beton?
2- Wat zijn de kosten van een betonnen vloer storten per m2? En wat van een houte vloer per m2?
3- er zit een kleine kruipruimte onder het huis. Voor een betonnen vloer zou ik dit volgens mij moeten opvullen? Kan dat gewoon met stenen en zand wat ik bijvoorbeeld van de verbouwing over houdt?

Ik hoor graag van jullie,
Alvast bedankt!
Dan

P.S wat is een piket paaltje?
 

Dyon

  • #2
De prijzen van de verschillende vloeren weet ik niet. Dat hangt van verschillende dingen af. Overspanning e.d.

Zorg ervoor dat als je een houten vloer erin plaatst dat je eerst de ventilatie goed geregeld hebt. Anders zit je over een tijd weer met hetzelfde probleem. Dit geldt overigens ook voor de betonnen vloer.

Voor de betonnen vloer, zou je een ps isolatievloer kunnen gebruiken. Als je deze gebruikt hoef je niks aan je kruip ruimte te doen.

Mijn mening: Beton is het beste rot niet, geeft betere bescherming tegen "straling" / vocht uit de bodem, beter qua geluid en ook denk ik dat het iets scheelt in stookkosten maar dat is een aanname. Prijs + het werk dat erin zit is echter wel hoger.

Piket paaltjes zijn kleine houten paaltjes die in de grond worden geslagen ter markering van een punt. Dit kan zijn de hoek van een gebouw. De plaats van een funderings paal enz.
 

Danford1974

  • #3
Bedankt alvast.

Het probleem is dat het ook zo goedkoop mogelijk zou moeten. Maar toch ook goed.

Als ik dit begrijp moet een betonnen vloer dus ook ventilatie gaten hebben? Dus zou vol storten niet kunnen , want dan kan er nooit wat ventileren?

Een aannemer had het er over de kruipruimte te vullen met zand en daar overheen beton te storten. Kan dat dan wel?
Ik heb tot nu toe alleen maar betonnen badkamer vloertjes gestort, dit is toch ietsjes complexer.

Als dit wel zou kunnen, is volstorten met bakstenen /steen-puin en zand dan ook goed genoeg? Daar hebben we namelijk al een boel van , hoeven we het niet af te laten voeren en geen zand aan te laten voeren, of op zijn minst minder lijkt me :mrgreen:

Groet, Dan
 

MvanV

  • #4
Prijs kan ik niet direct inschatten.
Ik vermoed dat beton wel goedkoper is, want je ziet ze nergens meer houten vloeren bouwen, en in kwaliteit hoeft dat niet zoveel te schelen

Wel zou ik in ieder geval zorgen dat je isoleert, 10 cm drukvast spul er onder, anders zit je eeuwig met koude voeten, veel hopgere stookkosten en later kan je het nooit meer herstellen.

Ook heel belangrijk: stort niet tot de muren, leg daar stroken glaswol/tempex of iets tegen dat het NERGENS raakt en er enkele centimeters tussen zit.
Dat scheelt gigantisch in het geluid, en ook blijft de vloer warmer omdat de kou uit de muren er niet in trekt.


Een houten vloer ook isoleren.
 

Dyon

  • #5
Houten vloer zie je nergens meer omdat het niet meer mag volgens het huidige bouwbesluit.
 

Fiesiekus

  • #6
@Dyon: geldt dat ook bij vloerrenovatie in een oud huis?
 

MvanV

  • #7
Er staat niks in het bouwbesluit over wel of geen hout.
Wel moeten ze een zekere sterkte hebben, en moet het minstens zoveel tijd tegen vuur kunnen.

Dat kan je in principe ook met hout oplossen: je hebt harde geperste platen die aan de buitenkant verkolen en niet zo snel ontbranden, en wat je ook erg veel ziet is dat men bovenop 2 lagen verspringende gipsvezelplaten monteert.

Gips maakt brandwerend omdat het water er in eerst moet verdampen, en het zelf niet brandt.


Voor renovatie gelden soeplere eisen meen ik, dan staat er niet hoeveel tijd en hoeveel kracht, maar dat in bestaande bouw "het afdoende sterk en brandwerend is"ofzoiets.

Bouwbesluit staat op de site van het ministerie van vrom. (vrom.nl)
Helaas staat het vol verwijzingen naar NENnormen, maar je kan er toch een hoop wel uit halen.
 

Danford1974

  • #8
Bedankt allemaal.

Moet je dus als je voor beton gaat toch ontluchtingsgaten maken?
Het lijkt mij namelijk dat je de kruipruimte dan wel moet vullen om beton er bovenop te storten, maar dan heeft ontluchtingsgaten toch geen nut?

Als je het dan vol stort met drukvast spul, mag dat dan wel tegen de zijkanten aan komen? Neem aan alleen het beton niet? En wat versta je onder drukvast spul? (zand? Steen? puin?)

Groet, Dan
 

Fiesiekus

  • #9
Denk dat beton ook de voorkeur verdient vanwege de luchtdichtheid van de vloer. Eis t.g.v. beperking Radonconcentratie in woonhuizen.
 

Ralph

  • #10
Ik zou wel ff opletten als het erg nat is daar bij jou met het volkiepen van je kruipruimte.
Je zal eerst wat aan dat natte klimaat moeten doen d.m.v. drainage o.i.d., anders trek je het vocht gewoon verder mee naar boven met natte schimmelende muren tot gevolg.

PS platen isoleren weinig in natte/vochtige ondergronden omdat ze water op kunnen nemen, beter is dan hardschuimplaten zoals floor- of roofmate.
 

Danford1974

  • #11
Hmmm, maar als ik het niet kan volkiepen omdat dan het vocht omhoog kruipt. Kan er dan wel een betonnen vloer gestort worden?

Ik neem aan dat je niet een betonnen vloer kan storten op een paar paaltjes? of opgemetselde stenen op bepaalde plekken?

Dan
 

Danford1974

  • #12
Als je voor Houten Balken gaat met daarover een houten vloerdelen.
Hoe dik moeten dan de balken minimaal zijn?
 

Pepjo

  • #13
Dat hangt van de overspanning en aantal oplegpunten af.

Hulpje.
 

MvanV

  • #14
Fiesiekus schreef:
Denk dat beton ook de voorkeur verdient vanwege de luchtdichtheid van de vloer. Eis t.g.v. beperking Radonconcentratie in woonhuizen.
Beton geeft volgens mij juist meer radon dan zand dat er al tijden ligt.
Beton moet dan nog tijden "radon uitdampen".

Op zich is luchtdichtheid vrij eenvoudig en goedkoop op te lossen door een laminaat-ondergrondfolietje goed vertaped bovenop te leggen.
Maar de afwerking is normaliter ook vrijwel luchtdicht. Er gaat geen lucht door een goed gemaakte bovenvloer.
Tussen plankenvloerendelen zit nog wel eens beetje kier.
 

Fiesiekus

  • #15
Dat klopt inderdaad: voor een nieuwbouwwoning geldt dat ongeveer 70% van de radon uit de bouwmaterialen voortkomt. De buitenlucht en de grond onder de woning (kruipruimte) dragen elk voor ongeveer 15% bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu