Betonnen vloer egaliseren & vloerverwarming

Vanderwerken

  • #1
Onze garage moet als speelruimte gaan dienen voor de kinderen. Op dit moment ligt er een niet geïsoleerde betonnen vloer met over de gehele lengte een geul van zo'n 2cm diep en 1.20m breed. Vanaf de zijkanten loopt de betonnen vloer ook iets af in de richting van de geul en de geul zelf loopt ook nog iets af in de richting van een afvoerput (zie tekening). Dit was in het verleden altijd gemakkelijk met het schoonspuiten van de garage, maar op dit moment is het een lastig obstakel. Daarbij is de betonnen vloer niet geheel vochtvrij (bij hevige regenval komt er vocht naar boven).

Ik wil in de nieuwe vloer graag vloerverwarming aanbrengen. Voor een gemakkelijke verwerking en om de vloer ook meteen te isoleren wil ik dit doen met isolerende noppenplaten. Het probleem is echter dat ik deze op een egale ondergrond moet aanbrengen dus zal ik nog een egaliserende laag onder de noppenplaten moeten aanbrengen. Nu mijn vragen:

- Welke materiaal moet ik gebruiken voor de egaliserende laag (beton/cementdekvloer/) en hoe dik dient deze te zijn? Egaliserende vloermortel kan alleen voor kleinere oneffenheden worden gebruikt dacht ik?

- Is het mogelijk om alleen de geul dicht te storten en de noppenplaten op enige afschot te plaatsen? Het probleem is misschien wel dat de geul ook op afschot ligt en aan één zijde maar 0,5cm diep is waardoor het beton gaat breken. Ook wordt de dekvloer die over de vloerverwarming komt in dit geval aan de zijkanten dunner dan in de richting van de geul waar de bestaande constructie lager is.

- Omdat de bestaande betonnen constructie niet vochtvrij is wil ik eerst een vochtwerende folie op de bestaande constructie aanbrengen (zie tekening). Ik weet dat noppenplaten ook vochtwerend zijn, maar dan zou de egaliserende laag nog niet vochtvrij zijn. Is dit verstandig of onnodig?

Misschien heeft iemand andere ideeën om de vloer te verwerken? Qua hoogte heb ik genoeg ruimte.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu