Betonnen trap gieten.

Digin

  • #1
Binnenkort wil ik een betonnen trap gieten buiten in de tuin. Nu zie ik dat je hiervoor een bekisting moet maken met betonijzer. De bekisting is van boven open en alleen de onderkant, zijkant en de optredes moeten gemaakt worden.
Nu vraag ik mij af, als je het beton van boven erin gooit, of het beton er aan de bovenzijde van bijvoorbeeld de onderste trede eruit komt. En moet de onderzijde van bijvoorbeeld de tweede optrede gelijk zijn aan de bovenzijde van de optrede van de eerste trede?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik denk dat u beter andersom kunt werken, de door u voorgestelde methode zal niet lukken.
Stort de trap met de trede's naar beneden, na uitharding kunt u de trap omdraaien en op z'n plaats zetten.
 

Digin

  • #3
Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen. De trap moet op zijn plaats gegoten worden. Zie foto als voorbeeld.

Op deze foto zie je dat alleen de optredes deel uit maken van de bekisting en nu vraag ik mij af of het beton er niet uitloopt, zodra je boven aan de trap begint te gieten met beton of moet ik nog ergens rekening mee houden.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wanneer de beton niet te nat is loopt het er niet uit.
Wel onderaan beginnen natuurlijk en eventueel even een paar minuten laten opstijven voor de volgende trede gestort wordt.
Het mooiste resultaat wordt behaald door een trilnaald te gebruiken, enige ervaring daarmee is wel gewenst anders kan het nog fout lopen.
 

Digin

  • #5
Bedankt voor de uitleg. Ik moet ongeveer 1m3 beton storten. Is het verstandig om deze zelf te mengen of kan ik beter 1m3 laten komen. Als ik het laat komen, dan willen ze natuurlijk zo snel mogelijk weer weg en is er geen tijd om het beton te laten opstijven.
 

Ralph

  • #6
Als je het laat komen moet je erbij zeggen dat het voor een in het werk gestorte trap is en dus stijver moet zijn. Dat kan je ineens doorstorten hoor. Daarnaast is zelf draaien stukken goedkoper bij een afname van maar 1m3.
 

Digin

  • #7
Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik zelf maar ga storten. Ik heb gelezen dat ik voor 1m3 beton het volgende nodig heb:
  • 325 kg cement.
    750 kg betonzand.
    1200 kg grind.
Klop dit of moet ik, naast de betonmolen, nog aan meer dingen denken?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Stop wat wapening in de trede dan zijn ze een stuk beter bestand tegen vorst.
 

Digin

  • #9
Ga ik zeker doen. Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu