Beton voor een fundering.

Mderking

  • #1
Een vraagje,

ik wil wat beton storten voor een simpele fundering voor een stenen schuurtje. Deze funderingstrook wordt 20cm hoog, 50 breed over de hele omtrek van de muur (18 meter). Beton wordt bewapend.

Dit komt er op neer dat ik ,20*,50*18=1,8 m³ Beton moet maken.

Nu is mijn vraag, kan ik het beter zelf maken of laten maken. Als ik het zelf maak, wat heb ik dan nodig.

Gezien de locatie van de fundering en de bereikbaarheid (of gebrek daaraan) van de locatie, betekend dat als ik beton laat komen, we het ca 40 a 50 meter met kruiwagens moeten vervoeren. Mij is verteld dat ik rekening moet houden met ca 32 kruiwagen ritjes. Dit kost dus nogal wat tijd en daarmee duur.

Alternatief is om het zelf te mixen. Ik zag in een topic staan dat de standaard mengverhouding voor beton 1 deel cement, 2 delen zand (meestal gewoon metselzand, omdat dat er toch is) en 3 delen grind is. Ik weet niet of dit ook geld voor een fundering?.

Daarnaast vraag ik me af, hoelang het duurt om met een beton molen van max 140Liter meng verhouding 1 portie beton te maken en hoeveel zand/cement/beton hiervoor nodig is.

Met een beton molen van 140 liter (anders moet ik misschien een grotere zien te vinden), zal ik een 12+ porties moeten maken. Ik vraag me dus af of dit haalbaar is, zonder dat het beton vroegtijdig begint te harden.

Graag jullie advies hierover.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Mderking schreef:
Beton wordt bewapend.
mm, meestal wordt beton GEwapend.

Maar als je het beton zelf gaat maken, dan moet je alle grondstoffen (per kruiwagen) aanvoeren, dat kost toch ook veel tijd en daarmee duur?

Overigens wordt deze vraag hier vaker gesteld, dus ff zoeken en je vraag wordt vanzelf beantwoord!

grtz
Henk
 

Michiel_H

  • #3
In een betonmolen van 140 liter kan geen 140 liter beton. Dat past niet en dat trekt de motor niet. Je kunt hiermee ongeveer 1 kruiwagen mengen (ongeveer 25 scheppen). Tel ongeveer 10 minuten per molen. Kun je een betonmixer niet naar de fundering laten rijden? Dan hang je de schuif er in en je bent met 15 minuten klaar.
Overigens is beton uit de mixer niet veel duurder dan zelf draaien. Je bent hooguit 100 euro meer kwijt.
 

Mderking

  • #4
Bewapend beton, onkruid is erg agressief hier ;-)


Betonmolen die ik zo kan lenen is 190 liter bruto en kan dus 140 liter netto beton in.

Probleem is dat ik aan een bosrand zit. Enige manier om achter te komen is een pad van iets meer dan een meter breed. Dichtste bij dat een grote beton wagen kan komen is of voor het huis 3 huizen verder op, en dan met kruiwagen over het achterpad. Alternatief is om langs een grote straat hier achter met kruiswagens over een pospad te gaan hier naar toe (asfalt en tegels). Beide wegen zijn even lang, echter bospand zal handiger zijn voor een beton wagen. Daarnaast kun je dan recht door met de kruiwagen en niet met een bocht.

Er is geen plek hier waar de betonmolen legaal kan komen, om met zo'n glijbaan het spul af te leven. Hiervoor zou hij namelijk een bospad op moeten rijden. Hier zouden ze nog net wel op kunnen komen, maar dan zit je wel hier en daar met wat boomtakken tegen de wagen aan, dus het lijkt me stug of ze dat doen.

Ik heb zelf opzich wel de tijd om alles zelf te verslepen, dus dat iets mij meer tijd kost, maakt opzich niet veel uit.

Het is voor mij dus alleen de keuze tussen:
1) Veel grondstoffen naar achter het huis kruien en dan in 1x al het beton mixen, waarbij de laatste klaar moet zijn voordat alles hard is. Betekend wel dat ik geen haast heb met kruiwagens beton en dat ik de beton molen dicht bij de fundering heb. Nadeel is dat ik dit nog nooit gedaan heb, dus ik heb geen idee wat de valkuilen zijn bij het zelf mengen. Te veel of te weinig water, etc.
2) Betonwagen laten komen en met een groep mensen het beton met kruiwagens verplaatsen. Nadeel is dat dit vanwege wachttijd iets duurder zal zijn, plus ik mensen en kruiwagens organiseren. Voordeel is dat er er al met al maar weinig werk mee heb.

EDIT: Even een schets van de situatie bij mij gemaakt, zodat bovenstaande verhaal iets duiderlijke wordt.

Grote afbeelding.
 

Kloek77

  • #5
Bel gewoon de betoncentrale eens, wellicht dat ze met een pomp/slangen een heel eind komen.
 

Ralph

  • #6
Mwah.......zover kruien is meer werk dan zelf draaien, je kan maar met halve kruiwagens rond rennen namelijk.

Volgens mij kan een vrachtwagen van de bouwmaterialen handel wel tot aan de bouwput komen en daar je materiaal neerzetten.
2m3 beton draaien is dan zoveel werk niet hoor.
 

Mderking

  • #7
Ik zal eens informeren over hoever men met beton vanaf de wagen kan komen.

Bouwmaterialen zal ik ook eens vragen. Ken wel ergens een boer hier in de buurt die ook met bouwmaterialen doet, die gebruikt een eeuwen oude vrachtwagen en zal wellicht geen probleem hebben hiermee.

Moeilijkste van achteraf erin is dat tussen de "bouwput" en dat kleine wegje een meter of 3 a 4 zit. Hiertussen zal ik eerst ff een en ander weghalen (herfst helpt trouwens wel ;-)).

Nog even over het beton, is de bovenaan genoemde "standard beton" normaal voor funderingen, of behoor je hiervoor andere verhoudingen te gebruiken?

En weet iemand hoeveel water ik ongeveer moet gebruiken?

m.v.g,
Mark
 

Ralph

  • #8
Gewoon grindzand 16/32 bestellen en dat 1 op 4 mengen met portland cement. Zoveel water erbij doen dat het werkvriendelijk beton word.
 

Pascal10

  • #9
Laat een pomp voor het huis neer zetten en de wagen met beton er achter en je bent met een half uurtje klaar en je hebt verders geen gesjouw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu