Beton vloer aansluiten op oude betonvloer

DCB

  • #1
Goedemorgen,

In mijn gang heb ik een betonvloer met tegels daarop, onder tegels zat terrazzo (1928) en het beton is dus ook van toen. De helft van de vloer (120x190) heb ik moeten slopen ivm een riool dat er door moest.

Nu wil graag die 120x190 aanhelen, maar dan wel meteen wat betere kwaliteit. Dan denk ik dus aan isolatie en wapening...? Wat voor isolatie, wapening en welke dikte beton?

Ik wil op de oude en nieuwe vloer Winckelmans tegels leggen. Wat voor vloer moet ik storten?
Hoeveel "dikte" heeft de tegelzetter straks nodig? Ik zit namelijk met de voordeur die er vrij strak over heen gaat, wat is het minimum zodat hij de Winckelmans nog in zn specie kan leggen?

Zijn er nog risico's?
 

Sjaan Smit

  • #2
Nu kijk je dus als het ware je kruipruimte in?? als ik het begrijp....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ja, er zijn risico's, een tegelzetter die geconfronteerd wordt met meningen op een forum kan wel eens afhaken, geen tegels leggen dus, iedereen kan op afstand wel een mening geven.
Het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk dat u dit met de tegelzetter overlegt, hij legt de tegels en geeft de garantie.
 

DCB

  • #4
Ik heb geen kruipruimte, zit direct op t zand... Helaas.

Wat betreft de tegels, zal ik overleggen met tegelzetter.

Maar kunnen jullie me in ieder geval adviseren wat voor n vloer ik moet gieten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zoals ik al schreef, overleg met de tegelzetter, het hangt van de tegels af, worden ze b.v. in de cement gelegd of gelijmd, welke dikte hebben de tegels.
 

DCB

  • #6
Jan snap t.

Het gaat me echter niet alleen om de tegels, de tegelzetter heeft geen verstand van vloeren leggen. Dus wat ik nu vraag is om aan te geven hoe ik een betonvloer leg op zand en hoe ik die aansluit op het oude beton.

Dus:
isoleren ja/nee, hoe?
wapening ja/nee, welk type?
dikte beton
speciaal type beton?
nog ergens een folie of iets dergelijks inbrengen?
hoeveel centimer moet ik rondom vrijhouden?
Hoe sluit ik op oude betonvloer aan? dilatatievoeg ertussen of gewoon koud tegen elkaar?

Als ik dit weet, zal ik de tegelzetter vragen hoeveel ruimte hij voor de tegels/specie nodig heeft. Als ik dan beide zaken weet, weet ik hoe diep ik t uit moet graven.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Vloertje op dezelfde manier dichtstorten als de rest van de vloer.

isolatie als bestaande vloer
Hoeveelheid wapening: standaard netje boven en onderin is altijd goed
dikte als bestaande vloer
normaal beton gebruiken
Onder de beton altijd folie
Aansluiting netjes schoonmaken en zorgen dat er een koppeling (met wapening) komt naar de bestaande vloer. Dus geen dilatatie.
 

DCB

  • #8
Ok bedankt.

Echter bestaande vloer: geen wapening, geen isolatie...

Nieuwe vloer toch liever wel als ik toch bezig ben, of slaat dat kant nog wal? Bestaande betonvloer is daarnaast 80 jaar oud, dus zou toch liever volgens huidige ideeën werken of maakt dat niet uit?

Bedankt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Als u het echt goed wilt doen dan de oude vloer eruit en een nieuwe storten met isolatie er onder.
Een betonvloer van 12 cm dik met een wapeningsmatje moet voldoende zijn, houd ook rekening met de dikte van ongeveer 4 cm dekvloer, die komt over de betonvloer heen voor het afwerken.
 

DCB

  • #10
OK, wat voor wapening en wat voor isolatie? Nog folie eronder?

En waar moet de wapening komen? (hoe "hoog" in die 12cm). Hoe zorg ik dat de wapening tijdens het storten goed blijft liggen? Stukjes steen eronder?

In die dekvloer legt de tegelzetter bijvoorbeeld ook zijn tegels of komen die er weer op?
 

Tiho

  • #11
Eerst folie, dan isolatie daarop beton met wapening. De vwapening mag iets van 5 cm. van de onderkant, dus steentjes eronder is prima.

Heb je daarna meteen geen last meer van rotte drempels :wink:
 

DCB

  • #12
Ha Tiho,

Bedankt, drempels zitten elders helaas...

Laatste punten:

Wapening? Net van 10x10?

Isolatie????
 

Sjaan Smit

  • #13
15 x 15 8mm is prima...lange staven naar boven toe is altijd beter...
 

DCB

  • #14
Lange staven naar boven toe?

8 mm is dan dikte van wapeningsnet?

Tot slot de isolatie, iemand?
 

Tiho

  • #15
Isolatieplaten PU of EPS.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Geen "steentjes" eronder maar de daarvoor bedoelde betonblokjes.
 

Droid

  • #17
Sjaan Smit schreef:
15 x 15 8mm is prima...lange staven naar boven toe is altijd beter...
Niet geheel mee eens, heeft meer te maken met de overspanningsrichting. Aangezien de vloer over de hele oppervlakte draagt maakt het niet uit.
 

Sjaan Smit

  • #18
8 mm is dikte van de staven van je wapening...

neem aan dat je wapeningsnet rechthoekig is?? dan de lange staven naar boven....

@droid...in principe heb je gelijk ...het heeft trouwens ook te maken met de druk van boven :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu