Beton storten twee lagen, 1 met kleur

Quarantain_2

  • #1
Hallo,

Ik ben een prieel/tuinhuisje aan het plannen waarvoor ik een betonnen vloer wil storten van 4 x 4. Uiteindelijk wil ik twee Ytong-blok-muren metselen en stuken. De overige twee zijden blijven open; bij een zijde komt er twee palen op paalhouders, de andere zijde krijg een buitenhaard.

Ik heb een vloer in gedachten van 12 cm dik rustend op 9 poten van 80 cm diep, met een diameter van 28 cm; het ligt op een verhoogd stuk in de tuin en die poten leken verstandig i.v.m. stabiliteit, vorst bescherming enz. De buitenhaard komt op een apart stuk vloer met vuurvast beton en rust ook op een poot van 80 cm bij 28 cm.

De beton laat ik leveren en storten via een goot(2 m3) in bekisting.

Echter ik wil de "boven laag" een antraciet kleur geven. De idee is om die toplaag (2 cm, 0.32 m3) zelf te mixen, de kleurstof toe te voegen en te storten over de beton zonder kleurstof.
Zelfde bij het deel voor de buitenhaard: eerst basis en daarover heen 5 cm vuurvast beton.

Is het bijzonder nadelig als ik de "toplagen" niet met een trilnaald behandel? Maar hoe krijg ik dan een mooie compacte vloer? Is het toevoegen van een toplaag beton van 2 of 5 cm sowieso praktisch?

Ben benieuwd naar jullie inzichten en adviezen.

Q.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Nee, dat gaat loskomen. Beter in één keer storten op kleur, en dat uiteraard trillen. De bovenkant bij voorkeur vlinderen. Denk aan afschot.

Ytong is niet de meest logische keus voor buiten. Als het stucwerk niet goed genoeg is, gaat het kapotvriezen.

Over de "palen" onder de fundering. Waar zit de draagkrachtige laag? Ter vorstbescherming doen die palen niets. Daar werkt het waarschijnlijk juist nadelig voor. Een vorstrandfundering is beter.
 

Quarantain_2

  • #3
Dank voor de reactie IJkenhout.

Welk afschot zou je aanbevelen voor een oppervlakte van 4Mx4M?

Ik zal navragen bij de beton leverancier of ze het in kleur kunnen leveren dan wel als ik kleur kan toevoegen in het mengsel bij levering. Lastig maar afin.

Wat voor steen zou je aanbevelen voor de muren ipv Ytong?

Als je met de draagkrachtige laag bedoelt de geelkleurige zandlaag in de grond, die ligt bij mij ongeveer 70-80 cm on der het maaiveld.

Echter, het prieel kom op een deel van de tuin dat 50 cm verhoogd is achter een gemetseld muurtje. De afstand van de voorziene vloer en de randen van het verhoogde deel bedragen 80 cm. Als 'palen' niet geschikt zijn maar een vorstrandfundering gebruikt moet worden, kan ik dan volstaan met iets van 30cmx30cm?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Hetzelfde afschot als bestrating buiten.

Een baksteen, betonsteen. Evt. kalkzandsteen, maar ook dat moet goed gestuct worden.

Een vorstrandfundering is lijnvormig. Dus wat bedoel je met 30x30cm? 80cm diep is heel normaal voor een vorstrand.
 

Quarantain_2

  • #5
Is het mogelijk om eerst het betonnen fundament te storten met 'basis ' vloer en na droging een cementdekvloer overheen te doen met cement in kleur?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik denk dat een cementdekvloer buiten kapotvriest.
 

Quarantain_2

  • #8
Met 30cmx30cm bedoelde ik 30cm breed (betonsteen is 10 cm breed, dus x 3 = 30) en 30 cm diep maar ben daarop terug gekomen. Wordt dus 80 cm diep. Ik vind het wel verwonderlijk hoeveel videos ik vind op YouTube waar men voor garages en tuinhuisjes ca 20 cm lijkt af te graven over het gehele te storten beton oppervlak zonder zo'n vorstrand. Verwarrend vond ik dat.

Ik heb gemailed met de leverancier van het beton. Ze kunnen voor 35 euro per kuub, het beton voor me kleuren! Dat maakt het leven stukken makkelijker (en betaalbaar).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu