Beste manier om wc te ontstoppen ? ?

Hvdk

  • #1
Wil bij een vriendin haar toilet ontstoppen. Water loopt wel weg, maar pas na een tijdje.
Ik heb echter nog nooit een toilet ontstopt. Er heeft al een keer iemand naar gekeken, maar heeft niet geholpen. Het is een oud pand en de buizen zijn denk ik nogal lang.

Heb een beetje rondgekeken op internet en je kunt er apparatuur voor huren.
Wat is het gemakkelijkste/ effectiefst:
• handbediende rioolveer
• electrische rioolveer
• hogedrukreiniger met rioolreinigingsslang

• Moet de wc-pot worden verwijderd (liever natuurlijk niet)?
• Zo ja, ik zie dat de pot soms wordt afgesloten met een wax ring, zijn dat standaardmaten??
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Aangezien het een oud pand betreft zou ik de hogedrukreiniger eerst even laten liggen.
Er bestaat een kans dat je verbindingen of kwetsbare stukken pijp kapot spuit.

De pot er af halen maakt het wel een stuk simpeler.
Soms zie je dan al meteen een mogelijke oorzaak van een een door urinesteen aangetaste pot waarachter allerlei rommel kan blijven haken.

Met een handbediende veer kom je wel door de eerste bocht, maar zijn er meer bochten dan is een elektrische wel handig.

Manchetten zijn er in een aantal standaard maten te koop. Dat zal niet het probleem zijn. Potmaat en buismaat goed opmeten en eventueel de oude meenemen naar een sanitairwinkel of bouwmarkt.
 

Hvdk

  • #3
Dan ga ik denk ik toch zo'n elektrische huren.
Beschadig je daar dan niet de riolering mee?
Maakt dat de riolering ook voldoende schoon?

Mocht de pot door urinesteen zijn aangetast, moet er een nieuwe pot op?
Dat heb ik hier op het forum gelezen. Klopt dat?
Zoutzuur schijnt ook te helpen las ik. Kun je dan dat spul gebruiken, 500ml fles bij de bouwmarkt? Tast dat verder niet rubbers, manchet, riolering, etc aan?

Moet er trouwens altijd een nieuwe manchet op als de pot is verwijderd? Het pand ligt nl nogal erg ver verwijderd van een bouwmarkt. Als ik dan niet op en neer hoeft te reizen scheelt dat een stuk, vandaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Gebruik nooit zoutzuur als ontstoppingsmiddel, het tast verscheidene materialen aan.

Haal eerst de pot er af en ga dan pas verder kijken in de buizen.
Een ontstoppingsbedrijf kan een camara-inspectie doen, dat lijkt me heel wat veiliger dan met allerlei apparatuur in de rioleringsbuis te experimenteren, vooral in een oudere woning.
 

Hvdk

  • #5
Zal geen zoutzuur gebruiken, bedankt voor de tip.

Wat kan er kapot gaan door zo'n veer? Rioolbuizen oude panden zijn toch meestal van gietijzer?
Of bij latere renovaties van PVC?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ze zijn er ook van asbest.
De verbindingen van de buizen zijn vaak gevoelig voor beschadigingen en de plaats waar de las zit is ook erg gevoelig hiervoor.
 

Hvdk

  • #7
Asbest in natuurlijk niet zo best natuurlijk. Maar asbest is toch alleen gevaarlijk bij inademen?

Zal erover nadenken.
Maar kan een veer dan zoveel kwaad? Zijn er toch niet voor niets?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Misschien hebt u de veer helemaal niet nodig, zoals ik al schreef, eerst de pot eraf, de verstopping kan zomaar bovenin zitten.
 

Hvdk

  • #9
Misschien eerst dan de pot bekijken.
Ps : maar je kunt toch niet alles zien inwendig in de pot?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
De kans dat de verstopping in de pot zit is zichtbaar vanaf de onderkant van de pot.
Het is belangrijker te weten of er onder de pot iets in de pijp zit, vandaar de pot er af halen, die moet er toch af als een veer of camera-inspectie nodig blijkt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Frank schreef:
De pot er af halen maakt het wel een stuk simpeler.
Soms zie je dan al meteen een mogelijke oorzaak van een een door urinesteen aangetaste pot waarachter allerlei rommel kan blijven haken.
Dat stond allemaal al in het eerste antwoord dat je kreeg....
 

Hvdk

  • #12
Hoe herken je trouwens of je met een asbest riolering te maken hebt.
Ziet dat hetzelfde eruit als een rookafvoer :grijs, een beetje gegolfd materiaal?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Wel grijs maar glad aan de binnenkant, als dat tenminste nog te zien is.
Ik denk niet dat er nog een patroon te ontdekken valt.
 

Hvdk

  • #14
Vandaag de wc bekeken. Heb alleen geen tijd gehad om de wc te demonteren, maar wel een test gedaan en bekeken hoe de afvoer er uit zag.

Er zit gewoon een moderne PVC-afvoer aan. In de kelder zag ik 2 dikke pijpen uit het plafond komen. Een van de twee komt van het toilet. De andere kan ik niet thuisbrengen.
Als test heb ik een aantal minuten op volle kracht wastafelkraan laten lopen. Het water liep gewoon weg. De afvoer zit op dezelfde buis als het toilet.
Als de buis van het toilet verstopt is, dan zou de wastafel toch ook niet moeten doorlopen?
Of het toilet moet op de andere buis zijn aangesloten?
Dan zal alleen het kleine horizontale stukje of de bochten verstopt moet zitten?

De loodgieter had volgens zeggen wel water in door de pot laten lopen en het liep er doorheen. Ik ben er zelf niet bij geweest, dus ik weet niet hoe hard.

Het water loopt uiteindelijk wel weg, maar dat duurt even. Het wc-papier blijft gewoon liggen.
Mijn vriendin zei dat er nooit zoveel kracht achter het doortrekken heeft gezeten. Het is een staande pot met daarachter een reservoir.
Zit daar verschil in?


 

Henk E

  • #15
Mis je toevallig ook zo'n verfrissingsblokje die dan aan de rand van de wc pot hoort te hangen?

De tweede dikke buis, kan die ook van het toilet van boven zijn?

Na het lezen van het laatste verhaal kan het ook zo zijn dat er verderop een soort verstopping zit waardoor je beluchtingsprobleem krijgt.

In jou geval zou ik toch eerst de wc pot demonteren en controleren op de pot helemaal open is en obstakelvrij.
Mocht het dan nog nodig zijn kun je daar met een hogedruk of een professionele ontstoppings apparatuur in.
Ik begrijp dat je daar tegenop ziet maar valt in de regel wel mee.
 

Hvdk

  • #16
2e dikke buis:
Er is geen toilet boven. Geen idee waarvan die is? Om eerlijk te zijn had ik ook weinig tijd om te kijken waarvan deze verder kon zijn, maar boven zag ik helemaal niets.

beluchtingsprobleem?
Wat bedoel je daar precies mee? Voorheen deed die het namelijk wel.

Qua ontstoppingsapparatuur zie ik er nu iets minder tegen op. Het blijkt nu een normale niet kwetsbare PVC-buis te zijn. Verder zitten er amper bochten in en is de buis niet echt lang.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
De hoeveelheid water van een wastafel is lang niet voldoende om stuwing in de afvoer te krijgen.
Als de rechtse pijp van het toilet is zou het t-stuk e.e.a. kunnen veroorzaken, er zou een stroom t-stuk in moeten zitten i.p.v. de huidige.
Een beluchting lost niets op, het probleem wordt veroorzaakt door stuwing, een ontluchting zou misschien kunnen helpen maar ik denk dat er ergens een vernauwing of een gedeeltelijke verstopping de oorzaak is.
Een andere mogelijkheid is een toiletsok die niet goed gemonteerd is.

Misschien wel goed om eindelijk eens de pot er af te halen dus gewoon bij het begin beginnen en dan verder zoeken, zo schiet het niet op.
 

Hvdk

  • #18
Stroom t-stuk: dan moet ik een hoop loszagen vlgs mij?

Om te kijken of er een vernauwing/ verstopping in de buis zit en niet in de toiletpot:
Kan ik de pot er dan af halen en dan bijvoorbeeld een emmer water in de pijp gooien? En dan kijken of die goed wegloopt?

Er is een tijdje geleden wel een loodgieter wezen kijken, kon niets vinden zei die en heeft toen wel wat nieuwe zaken gemonteerd (manchet, etc)
Vandaar dat ik er een keertje naar wil kijken.

Klopt, kan beter eerst pot er af halen en zaken bekijken. Maar dit is vrij nieuw voor mij (riolering) en wil me graag eerst verdiepen zodat ik gericht kan gaan zoeken. En weten wat voor gereedschap ik nodig heb, want ik moet dan wel het eea huren. Plus dat ik niet direct naast de deur woon.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
De pot er af halen is een kwestie van hooguit 15 min.
U gaat opnieuw over iets anders beginnen, zo komt u er nooit uit, zo'n pijp doorzagen is het laatste wat u moet doen.
 

Hvdk

  • #20
Vlgs mij ben ik niet begonnen over een ander/ niet juist T-stuk?

Als ik de pot er af haal, wat dan?
Als ik met het blote oog geen verstopping kan zien wil ik graag weten waar de verstopping zit.
De loodgieter kon nl niets vinden in deze buis, zei hij tegen mijn vriendin. Maar deze gebruikte een door mijn vriendin aangeschafte dhz rioolveer.

Mijn vraag dus: Als ik er een emmer water door de buis gooi en hij loopt wel goed door, kan ik er dan vanuit gaan dat het riool niet verstopt is?
Ik dacht nl ook als de wastafel goed doorliep dat het riool open was, maar dat blijkt je niet zo te kunnen testen: "niet voldoende om stuwing"

Ik heb niet zomaar een ontstoppings-apparaat liggen en deze kosten best wel wat om te huren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu