Bestaand stopcontact/schakelaar verbinden met nw stopcontact

Karin vd K

  • #1
Hallo, Wie kan mij helpen. Ik heb op mijn overloop geen stopcontact. Nu wil ik daar dus een enkele plaatsen en dan stroom aftappen van een ander stopcontact (waarop ook een lichtschakelaar zit) Nu snap ik niet hoe het met de bedrading moet. Het stopcontact van waaruit ik het wil doortrekken bevat 5 draden, en in de nieuwe opbouwstekkerdoos moeten 3 (het is een geaarde) En hoe verbind ik de draden met elkaar? Ik kan me voorstellen dat je niet met kroonsteentjes kunt werken.

Alvast bedankt voor de hulp.


Foto met reclame erop verwijderd, is niet nodig voor de beantwoording, mod.
 

Fiesiekus

  • #2
Spannend, die bestaande WandContactDoos (WCD) = stopcontact. Welke 5 kleuren zijn daar achter te zien en waar komen ze vandaan? Heb je een foto zonder die kap erop?
 

-stuffie-

  • #3
Zo te horen heb je totaal geen ervaring. Kun je niet iemand inschakelen die het voor je doet? Ik vrees namelijk voor de gevolgen...

Als je zoiets wilt leren, dan kun je dat beter van iemand leren doe het voordoet.
 

Fiesiekus

  • #4
Stuffie, (bijna) alles is via dit forum te leren. Zelfs ik heb geleerd, dus.......
 

-stuffie-

  • #5
Ik vind van niet. Ik vind dat er grenzen zijn.

Misschien als ze, voordat ze de stroom er weer op zet (!), detailfoto's post van het resultaat en vraagt of ze het goed heeft gedaan... Misschien... dat ik dan terug krabbel.

En de eerste vraag die ik zou stellen is: heb je aardlekschakelaars in de meterkast zitten en zo ja, heb je ze onlangs nog getest?
 

Karin vd K

  • #6
Ik begrijp de enige ongerustheid. Ik heb al wel vaker met electra 'gewerkt' o.a. spotjes in een plaffond ingebouwd. Daar kun je alles mooi met kroonsteentjes doorschakelen zonder dat dat te zien is. Maar aangezien dat met een trafo (?) is aangesloten gewoon op de hoofddraden in het plaffond, was dat niet zo moeilijk. Ook weet ik dat je de stroom eraf moet halen, en ook de zekering eruit draaien. Ik heb net even de WCD eraf geschroefd, maar het is nu te schemerig om alles goed te zien. Morgen maar weer kijken en dan zal ik een fotootje plaatsen.
Groet Karin
 

Fiesiekus

  • #7
Hieruit blijkt een duidelijk veiligheidsbesef. Prima Karin, we gaan 't je morgen leren!
 

Ronald42

  • #8
Ronald vind dat snoertje er onder helemaal niks. Maar ik wacht op de foto zonder kap. Kleuren zullen hoogstwaarschijnlijk zijn:

Blauw (of rood)
Bruin (of groen)
Geel/Groen (of grijs)
en jawel 2x zwart

De zwarte heeft u voor het stopcontact niet nodig dit zijn de zogenaamde schakeldraden welke nodig zijn om het licht op 2 plaatsen te bedienen.
Blauw en bruin moeten links en rechts op de nieuwe WCD komen en Geel/Groen in het midden. Hoe dit te doen hangt even af van wat er onder de kap zit.
 

Karin vd K

  • #9
Zo, hier de nieuwe foto :lol:
Ik weet niet of de foto duidelijkheid geeft, maar dat hoor ik wel.
Het viel me ineens op dat vanuit deze WCD (door de vorige bewoners) al een extra stopcontact is aangelegd, vandaar de bedrading die naar beneden loopt. Ik begin nu (denk ik) te snappen hoe ik te werk moet gaan. Ik moet waarschijnlijk van de nieuwe bedrading die ik ga gebruiken de bruine bij de linker, de blauw bij de rechter, en de groen-gele bij de middelste schroef vastmaken zoals ook voor die andere WCD is gedaan?

 

Fiesiekus

  • #10
Ja, en dat snoer weghalen. Een andere WCD moet via VD-draad (dat stugge spul) in een PVC-buis aangesloten worden. Met dit snoer is beslist niet toegestaan; brengt gevaar voor oververhitting van het snoer met zich mee.
 

Karin vd K

  • #11
Aha, ik denk dat ik het snap :idea:
Het is wat méér werk dan dat ik in eeste instantie dacht (met PVC-buis)
,maar dan is het wel veilig.
Bedankt iedereen voor de reacties!
 

Fiesiekus

  • #12
Prima geleerd :bedankt:
 

Toon

  • #13
Je kan ook ipv een buis een k25 goot nemen, zijn ook diverse hulpstukken voor te krijgen om eea netjes af te werken. Persoonlijk vind ik zo'n goot er wat netter uit zien.
 

Karin vd K

  • #14
Ik heb ff opgezocht wat een K25-goot is. Zit daar zo'n plakstrip aan? Zo lijkt het tenminste. En dat zou dan geen oververhitting kunnen veroorzaken? Het lijkt me in elk geval een stuk makkelijker werken.
 

Fiesiekus

  • #15
Ja, met plakstrip en is een stuk fraaier.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
K25 heeft geen plakstrip, maar voldoende gaatjes om hem mee vast te schroeven / spijkeren.
 

Toon

  • #17
Juist, de plakgootjes zijn meestal niet geschikt voor losse vd-draden, deze dienen meer om een snoertje "weg" te werken.
 

Ronald42

  • #18
Om de verwaring compleet te maken maar is wel het enige juiste;

K25 heeft geen gaatjes maar moet worden vastgezet met de bekende rode clips

P25 Heeft de gaatjes en om de schroeven te beschermen een dubbele bodem

Z25 Is alleen geschikt voor zwakstroom (vandaar de Z) en heeft geen dubbele bodem maar daardoor wel meer ruimte.

U kunt indien gewenst P25 plakken met dubbelzijdig tape neem wel 1 met extra sterke plakkracht. Schroeven is uiteraard beter.
Schroef wel alleen in de daarvoor bestemde gaten. Zelf diverse monteurs schroeven te pas en te onpas door de goot, op staande voet eruit zeg ik. :lol:
 

Fiesiekus

  • #19
@Ronald: die gootjes met een plakstrip, mag daar geen VD-draad doorheen?
 

Karin vd K

  • #20
Ik verbaas me wel over hoé belangrijk zo'n gootje (of K25/p25) is. Als je bijvoorbeeld een stekker van een lamp in zo'n WCD stopt stopt, ligt het snoer toch óók op de grond ipv dat het in zo'n 'beschermgootje' ligt. Dit zou dan toch even gevaarlijk zijn? Daar staat toch niet minder stroom op dan op de draden die rechtstreeks uit de muur komen (die harde draden)? In zal in elk geval binnenkort bij een doe het zelf zaak gaan kijken naar P25, dat plakken lijkt me wel handig, temeer omdat ik anders voor elke schroef een gaatje moet boren, dan ik plakken handiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu