Berekening losstaande overkapping met plat dak

Klus K.

  • #1
Hallo allemaal,

Ik zou graag nog een losstaande overkapping in de tuin maken met de volgende afmetingen:

Breedte : 2,5 m
Lengte : 3,5 m / 4 m
Hoogte : 2,25 m

Ik zou het liefst zo minimalistisch te werk gaan (geen tierelantijnen).


Plan:

- 4 dikke houten palen van 12 cm x 12 cm (geïmpregneerd vuren)

- 4 betonnen poeren om de palen op vast te zetten (net boven de grond)

- Dakrand van 4 balken van 21 cm x 3,3 cm (aan de buitenkant palen geschroefd)

- Balkjes van 14,3 cm x 4,4 cm aan de binnenkant met schoentjes bevestigen (60 cm hoh) ongeveer 4 centimeter van de bovenzijde van de dakrand

-Underlayment op de balkjes schroeven

-Underlayment voorzien van bitumineuse dakbedekking (van die brandrollen)

- Rekening houden met een stadsuitloop voor het regenwater



Wat ik graag zou willen weten:

- Is deze constructie stevig / sterk genoeg? (ook als het hard waait?)

- Gebruik ik zo de juiste materialen?

- Heb ik aan alles gedacht?



Alle hulp en tips zijn van harte welkom!!

Groeten, Karin
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ziet er goed uit maar ik mis de schoren.
Ik neem daarbij aan dat de balkjes in de breedte (2,5 m) komen te liggen.
 

Klus K.

  • #3
Ja, de balkjes komen in in de breedte te liggen.

Kan het ook zonder schoren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zou ik niet doen zonder schoren, bij een beetje wind zou de boel om kunnen waaien.
 

Klus K.

  • #5
Zorgt de 20 cm hoge dakrand (die vastgeschroefd zit aan de palen) dan niet voor genoeg stabiliteit / stevigheid.

Kan ik trouwens de balkjes direct aan de dakrand vastmaken met schoentjes? Of moet er nog een stevige balk tussen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Aan de lange zijden moet er een balk liggen waar de dwarsbalken tegenaan komen, aan die balk kunnen de boeien vastgeschroefd worden.
De dwarsbalken aan de korte zijden kunnen dienst doen om de boeien aan vast te maken.
Allen de boeien zorgen niet voor voldoende stabiliteit.

Kunt u hier een tekening plaatsen, dat is wat duidelijker.
Misschien is het een optie iemand die bouwtechnisch onderlegd is ter plaatste advies te laten geven.
 

Klus K.

  • #7



Zo zou het moeten worden.


Als ik aan alle vier de zijden de grotere balken bevestig, boven aan de palen.
Dan zou ik daar, tussen de lange kanten, de kleine balkjes aan kunnen bevestigen.
En kunnen de grote balken toch direct als boeidelen kunnen dienen?

Of maak ik een denkfout?
 

Ralph

  • #8
Je kan stijfheid uit de poeren halen als je ook stijvere palen gebruikt bijv. bankirai. Je moet dan 80 cm in de grond en dan 1m x 1m puinmix om je palen gooien en goed aantrillen.
Leg een dikke straat tegel onderin waar je paal op staat.
Je kan dan de schoren weg laten.

Wat ik ook weg zou laten zijn die schoentjes, dat ziet er gewoon niet profi uit. Je kan die balken ook gewoon doorschroeven.

dus....

Plan:

- 4 dikke houten palen van 12 cm x 12 cm (geïmpregneerd vuren)
(ik zou 15 x 15 bankirai nemen)


- Dakrand van 4 balken van 21 cm x 3,3 cm (aan de buitenkant palen geschroefd)
( palen iets inkepen zodat afglijdgewicht van het dak niet volledig op de schroeven komen te hangen en 3.3 cm is wel smal, 7.5 cm komt beter in de buurt)
 

Ralph

  • #9
Klus K. schreef:
En kunnen de grote balken toch direct als boeidelen kunnen dienen?
Of maak ik een denkfout?
Nope, dat kan als je onderkant balken gelijk houd. Ik zou dan wel de dikte gelijk houden voor het oog.
 

Klus K.

  • #10
Ha Ralph,

Bedankt voor het meedenken en jouw positieve reactie!


Begrijp ik het goed dat je bedoeld dat ik de poeren zo diep moet ingraven?
Of kan ik beter de tegel zo diep ingraven en daar de hardhouten palen direct opzetten (met puin en zand e.d.)

Ik kan bij de houthandel (hier dichtbij in Soest) geen bankirai van 15x15 vinden, ze hebben alleen;

- Paal, hardhout, Angelim Vermelho, geschaafd (div. lengtes)x110x110 mm (€ 33,60 per m1)

- Paal, hardhout, eiken, geschaafd, afm. 3000x150x150 mm. (€ 108,95 per stuk)

- Paal hardhout Angelim Vermelho geschaafd afm. 3000 x 141x141 mm (€ 171,50 per stuk)

(wat zijn die dingen duur zeg! en die poeren zijn ook al 75 euro per stuk)

Wat zal ik nemen?


Dat van die inkepingen in de palen is ook een goed idee! Dat ga ik doen (en de schoenen ga ik niet gebruiken)
 

Klus K.

  • #11
PS. nog een vraag:

Het zit dus met deze materialen wel goed dat ik maar 4 poten wil gebruiken (het moeten er met de lengte van ong. 3,80 m niet 6 zijn ofzo?)
 

Ralph

  • #12
Vraag aan je leverancier wat gelijkwaardig is aan de bankirai soort voor je palen.

Ja, idd een gat graven van 1x1 m en 0.8m diep, daar onder in een tegel 60cmx60cm en dan een gebroken puinmix om heen gooien en goed aantrillen met een stamper op diesel ofzo.
Zo zetten wij eiken palen waar een weidepoort aan moet draaien ook vast.

4 palen moet genoeg zijn bij balken van 21cm x 7,5 voor een overspanning van 3.8 m.
 

Klus K.

  • #13
Palen ingraven zónder de poeren dus, toch?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Bankirai (en azobé) zijn houtsoorten die veelvuldig gebruikt worden bij bruggen etc.
Ze zijn bestand tegen langdurige belasting door water en kunnen gewoon ingegraven worden.
Kies palen waar geen spint aan zit, er zit nogal wat verschil tussen kernhout en hout van de buitenkant van de boom, kernhout is wel iets duurder maar gaat veel langer mee.
 
  • Like
Waarderingen: Waterpas1975

Klus K.

  • #15
En kunnen de gaten rond de palen ook gevuld worden met goed aangestampt straatzand? Of moet het echt een kub puin per paal zijn? (lijkt zo ontzettend veel)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Onderaan de palen een stukje balk schroeven van hetzelfde materiaal dat is tegen het opwaaien, dit met rvs schroeven, de schroeven voorboren.
Trouwens ook bij de bevestiging van de liggende balken anders knappen de schroeven af.
Er hoeft geen puin om de palen, goed aangestampt straatzand o.i.d. is prima, gemengd met wat puinmix is nog beter.
Gaten 40 bij 40 cm met een trottoirtegel er onderin is prima.
 

Ralph

  • #17
Yep is nodig, jij wil stijfheid uit je poeren halen en dan is 40 cm rondom de paal wel nodig.
Dus dat zal ongeveer een halve m3 per paal aan puinmix zijn.

Maar je mag de manier van Jan ook proberen, je kan het altijd weer open maken en bijgraven om het puinmixbed te vergroten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
En/of, wat ik vergeten ben erbij te vermelden, de puinmix mengen met 1 schep cement op 6 schep puinmix.
 

Klus K.

  • #19
Heren, ontzettend bedankt voor alle goede adviezen!

Ik heb alleen nog niet goed begrepen of ik de betonnen poeren nou wel of niet moet gebruiken (ze zijn namelijk best duur). Krijg ik de stijfheid niet ook al door de palen zo diep in te graven en ze met hardhouten latten onderling met elkaar te verbinden (en dan nog de puinmix)....?

Even samenvatten:

- Graaf ik de palen 80 / 100 cm diep in (gat van 40x40), op een stevige tegel

- hardhouten lat rondom aan palen bevestigen met rvs schroeven (ook op 80 cm diepte) .

- Gaten vullen met puinmix, straatzand, cement (1/2 kub per paal), goed aan stampen

(dat zou dan zonder de betonnen poeren zijn)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Als de palen van goede kwaliteit zijn dan gewoon ingraven met een tegel eronder, de tegel moet vaste grond liggen.
Wel even het balkje dat ik eerder getekend heb, onderaan de palen aanbrengen, dat is tegen het opwaaien, rondom latten aanbrengen is niet nodig..
De palen zorgen, eventueel samen met een paar schoren, voor de stijfheid van de constructie, ook de aangestampte puinmix draagt hieraan bij.
De puinmix kan ook met cement gemengd worden, dat is nog steviger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu