Beregeningsintallatie aanleggen, help!

Dongilles

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben een beginner in het vak van tuinieren dus misschien zijn sommige vragen wat onder niveau maar hopelijk kunnen jullie mij wel helpen.

Huidige situatie:
Bij mijn nieuwe woning zit een mooie grote tuin van +/- 400 m2.
Dit zal voornamelijk gras worden met hierom een hekwerk met klimop.
Het gras werd altijd beregend m.b.v. verschillende popup sproeiers welke zijn geschakeld in 2 zones, en elke zone heeft een eigen pomp welk uit 1 grondwaterput gevoed worden.

het probleem:
-de woning heeft een hele tijd leeg gestaan en 1 van de 2 pompen is in deze tijd verdwenen
-er staan geen gegevens op papier over het beregeningssysteem of de put of wat dan ook, en de vorige eigenaar is overleden.
- de huidige pomp bouwt niet voldoende druk op voor 2 popup sproeiers, dus er is waarschijnlijk ergens een lek of nog verscholen/kapotte sproeiers.

Het huidige systeem zit er al heel wat jaren in (naar schatting 20 jaar) en ik denk dat het verstandig is om dit systeem opnieuw aan te leggen en dan ook meteen alles op papier te zetten hoe/wat/waar. Echter kan ik hier maar relatief weinig informatie over vinden.

Vragen:
-Om het nieuwe systeem aan te leggen moet ik weten hoeveel water mijn put kan generen, hoe kom ik hier achter?
-voorheen waren er 2 pompen, is goed verstandig of moet ik 2 zones (of meer) op 1 pomp te zetten en dan te schakelen tussen deze pompen
- wat is een goed startpunt om naar systemen te zoeken? Ik ken Gardena, maar is dit een goed systeem of betaal je meer voor de naam dan wat anders?
- hebben jullie nog tips?

Groeten

Giel
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb jaren geleden met hetzelfde idee en dezelfde vragen rondgelopen. Uiteindelijk heb ik voor het gazon een ringleiding ingegraven van 25 mm tyleen met allemaal waterstopcontacten er tussen. Gras heeft niet zo veel water nodig tijdens droogte (zoals nu), dus is af en toe sproeien voldoende. Ik prik een zwenksproeier met 1 meter slang op het waterstopcontact en ik sproei mijn gazon. Later op de avond of de volgende dag pak ik de volgende, enz..

Mocht je toch een compleet systeem willen, dan raad ik je aan om een regelunit van stopkranen te maken (dus aanvoerleiding > regelunit > naar iedere sproeier een afzonderlijke leiding). Je kunt dan vanaf afstand elke sproeier aan en uit zetten die je maar wilt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hebt u buren direct tegen uw tuin?
 

Dongilles

  • #4
@Bert bedankt voor de tips!

@Jan aan 1 kant heb ik buren, hoezo?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zat te denken aan een leiding aan 1 kant met daar een aftakkingen op van 15 mm met kogelkranen, aan 1 kant om rekening te houden met de buren, vandaar mijn vraag.
Met kogelkranen verliest u geen druk en u kunt er sectorsproeiers op aansluiten, die hebben veel meer bereik dan pop-up sproeiers en u kunt op meerdere plaatsen een emmer of gieter vullen.
Met een stukje slang tussen kraan en sproeier kunt u overal komen en hebt u genoeg aan 1 leiding van b.v. 25 mm tyleen HDPE buis.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Nooit de leiding verjongen. Dat geeft verlies van druk.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Overigens is het ook handiger om de kogelkranen niet in de tuin te hebben, maar bijvoorbeeld aan de gevel. Anders moet je naar de tuin lopen, kraan open zetten van een sproeier en heel hard wegrennen.

Overigens hoeft u met buren geen rekening te houdend. Een beetje pop-up- of sectorsproeier kunt u instellen qua bereik. Er zijn zelfs verzonken zwenksproeiers die rechthoeken sproeien en die instelbaar zijn qua zwem bereik. Ook ideaal dus om tot aan een erfgrens te spuiten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Waarom niet een leiding verjongen?
Dan nog is er zo'n 200 vierkante meter te sproeien met een kleine sectorsproeier.
Hoe groter de sproeiers hoe slechter in te stellen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Jan schreef:
Waarom niet een leiding verjongen?
Dat heb ik al aangegeven:
BertPleizier schreef:
Nooit de leiding verjongen. Dat geeft verlies van druk.
Als je goede sproeiers koopt is alles prima in te stellen. 200 m2 zou ik echter al nooit met 1 sproeiertje doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
In de eerste plaats reageer je nogal bot, je doet alsof je wijsheid in pacht hebt.
In de tweede plaats heb ik niets gezegd over 1 sproeier.
Op een leiding van 25 mm kunnen wel meer sproeiers afhankelijk van de capaciteit.
Een oppervlakte van 400 meter stelt niets voor, met alle respect voor TS.
Ik vraag me af hoe ik het al die jaren gered hebt met twee sproeiers op 2400 meter, de sproeiers een keer verplaatsen is niets mis mee.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik reageer niet bot en alsof ik de wijsheid in pacht heb. Ik weerleg je advies om de leiding dunner te maken met een goed argument.

Ten tweede lees ik dan blijkbaar wat anders over 1 sproeier:
Jan schreef:
In de tweede plaats heb ik niets gezegd over 1 sproeier.
Jan schreef:
Dan nog is er zo'n 200 vierkante meter te sproeien met een kleine sectorsproeier.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Je haalt e.e.a. uit de context.
 

Dongilles

  • #13
Bedankt weer voor de tips.
Over het wel of niet vernieuwen ga ik me nog wel in verdiepen!

Iemand ervaring met een sproeiersysteem? Gardena aan te raden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
We raden hier geen merken aan, zie de forumregels.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu