Beregeningsintallatie aanleggen, help!

Dongilles

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben een beginner in het vak van tuinieren dus misschien zijn sommige vragen wat onder niveau maar hopelijk kunnen jullie mij wel helpen.

Huidige situatie:
Bij mijn nieuwe woning zit een mooie grote tuin van +/- 400 m2.
Dit zal voornamelijk gras worden met hierom een hekwerk met klimop.
Het gras werd altijd beregend m.b.v. verschillende popup sproeiers welke zijn geschakeld in 2 zones, en elke zone heeft een eigen pomp welk uit 1 grondwaterput gevoed worden.

het probleem:
-de woning heeft een hele tijd leeg gestaan en 1 van de 2 pompen is in deze tijd verdwenen
-er staan geen gegevens op papier over het beregeningssysteem of de put of wat dan ook, en de vorige eigenaar is overleden.
- de huidige pomp bouwt niet voldoende druk op voor 2 popup sproeiers, dus er is waarschijnlijk ergens een lek of nog verscholen/kapotte sproeiers.

Het huidige systeem zit er al heel wat jaren in (naar schatting 20 jaar) en ik denk dat het verstandig is om dit systeem opnieuw aan te leggen en dan ook meteen alles op papier te zetten hoe/wat/waar. Echter kan ik hier maar relatief weinig informatie over vinden.

Vragen:
-Om het nieuwe systeem aan te leggen moet ik weten hoeveel water mijn put kan generen, hoe kom ik hier achter?
-voorheen waren er 2 pompen, is goed verstandig of moet ik 2 zones (of meer) op 1 pomp te zetten en dan te schakelen tussen deze pompen
- wat is een goed startpunt om naar systemen te zoeken? Ik ken Gardena, maar is dit een goed systeem of betaal je meer voor de naam dan wat anders?
- hebben jullie nog tips?

Groeten

Giel
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2