Beluchting en ontluchting

Jev64

  • #1
Ik lees hier een heleboel onderwerpen over, maar ik kan nergens vinden wat nu precies het verschil is tussen beide en waar deze moeten komen, en welke functie ze hebben.

wie kan het uitleggen :?:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bij beluchting wordt een ventiel geplaatst, dat wel lucht toelaat tot de afvoer, maar geen lucht er uit laat ontsnappen.
Dit ventiel kan in principe "overal" waar nodig geplaatst worden want het kan, mits het correct functioneert, geen stank veroorzaken.

Door beluchting wordt gezorgd dat een afvoer bij het leegstromen voldoende lucht mee krijgt om het water goed te laten wegstromen.
En eventueel leegtrekken van een sifon kan daarmee verholpen worden.
Vooral bij sifons van gootsteen en wasmachine e.d. kan een beluchte sifon erg nuttig zijn.

Ontluchting betekent dat de lucht in een (meestal grotere) afvoer vrij weg kan komen. Een ontluchter is altijd óók een beluchter want de lucht kan er uit, maar ook er in.
Omdat bij ontluchting de rioolluchten vrij hun weg kunnen vinden naar buiten toe, kan dat alleen toegepast worden d.m.v. een buis direct naar het hoogste punt van het huis, en dan naar buiten, of net onder de pannen.

Ook een ontluchting zorgt voor betere waterafvoer, maar voorkomt daarnaast dat bij plotselinge verhoging van de rioolwaterstand (bij een flinke regenbui bijvoorbeeld) dat het water uit de sifons (en uit het toilet) naar boven spuit.

Een ontluchtingsbuis is een standaard voorziening bij elk afvoersysteem, althans dat zou het moeten zijn.

Een beluchtingsventiel wordt meestal alleen geplaatst indien er op een bepaalde plaats problemen zijn. Maar bij een gootsteenafvoer en een wasmachineafvoer zeer aan te bevelen.
 

Jev64

  • #3
Dat is duidelijk.

Nu heb ik in mijn nieuwe huis de volgende situatie:

Aan de ene kant van het huis zit nu een ontluchting door het dak hierop zit op de eerste verdieping een afvoer van een wasmachine, en op de begange grond het toilet. In de kelder loopt de leiding naar het riool.

Nu ga ik eea verbouwen en komt er aan de andere kant van het huis op zolder een afvoer voor de cv ketel, op de eerste verdieping een badkamer (douce, toilet en wastafels) welke ik in de kelder wil aansluiten op de leiding die naar het riool gaat.
Moet ik nu voor deze nieuwe situatie ook een ontluchting door het dak (waardoor ik dus 2 ontluchtingen krijg) of hoeft dat niet.

Een andere vraag is hoe dik moet de standleiding zijn. Ik bergijp dat de aansluiting van de badkamer 110 mm wordt, maar hoe dik met het worden naar de zolder en eventueel door het dak?

Laatste vraag:
In de badkamer komen 3 aansluitingen, toilet (110) douche (75 of 50) en wastafel (40). Nu kan ik niet anders (constructie problemen) dan van boven aar beneden eerste de toilet en dan de douche en wastafel aansluiten op de standleiding, geeft dat problemen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zijn vrij veel onzekere factoren, u zult een tekening met maten moeten posten om hier een beetje inzicht in te krijgen hoe het zal moeten worden.

Ik raad u aan er een installateur bij te halen die ter plaatste advies kan geven, het zou jammer zijn als na de verbouwing blijkt dat de afvoeren niet goed zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu