Beits of lak

Nicowico

  • #1
Ok mijn eerste post hier.

Ik heb hardhouten deuren en kozijnen. Hier zat transparantie beits op, maar de lagen beginnen erg slecht te worden.
Ik wil in ieder geval buiten het hout afkrabben.

Maar nu mijn vraag: Wat is het beste, de buitenboel voorzien van dekkende beits of aflakken.
Wat ik heb gehoord is, dat lak langer, 5 tot 7 jaar, meegaat dan dekkende beits, nadeel als er vocht onder komt gaat de laag bobbelen en eventueel rotten.

Beits: voordeel vochtregulerend, houtrot dus minder kans, nadeel: gaat niet zo lang mee als lak.

Wat is wijsheid?
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
:lol: Het geen je zegt!

Maar....er bestaat ook vochtregulerende dekkende verf. Kijk dus uit naar een éénpotsysteem, bvb Sigma Amarol Triol of Fassicoat van Mathys Rustoleum of Duol van Levis.
 

Nicowico

  • #3
En is die vochtregulerende dekkende lak net zo duurzaam als gewone lak?
 

Dingena

  • #4
Nee, deze systemen 'overleven' zo 3 a 4 jaar.

Als er geen vocht in het hout zit kan je er een systeem opzetten welke 7 jaar 'overleeft'.

Rondom goed in de grondverf zetten en aflakken met een SB lak. Als je ervoor zorgt dat je hout rondom correct geraakt wordt dan hoef je geen zorgen te hebben voor vocht hoor!
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
3 à 4 jaar? Mmmmm...heb werken staan die het al langer uithouden hoor! :lol:
 

Dingena

  • #6
Deze systemen beginnen na 3 of 4 jaar met het verpoederen, dus je kan het iets langer rekken. Op het moment dat je 'sporen' gaat zien dan is het meer dan de hoogste tijd.

Sporen bedoel ik mee dat je zwarte/grijze strepen ziet van de viezigheid die door de regen achter blijft in de poreuze laag die onstaat tijdens het verpoederen. Van een afstand lijkt er niets aan de hand, maar ga je beter kijken dan niet.


Dat is mijn ervaring tenminste :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #7
Dat is inderdaad zo, afhankelijk van de plaats en de richting enz.
Het heeft zijn voor-en nadelen, zoals elk systeem.

Zo'n open systeem heeft het voordeel vlugger (ik bedoel met minder voorbereiding en zorgbesteding) overschilderbaar te zijn dan een laksysteem. Laksytemen durven nogal eens stuk springen door hun hardheid, en dan mag je beginnen afbranden, schuren, plamuren en noem maar op.

Maar lak op droog hout en met de meeste zorg gezet en regelmatig onderhouden geven het beste resultaat qua bescherming en verfraaiing.
 

Dingena

  • #8
Dat is natuurlijk ook waar, beide systemen hebben voor en nadelen, het is maar net waar je voor kiest!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu