Beits kleur 31

Rob25

  • #1
Het bovenblad van ons kersenhouten dressoir is zodanig beschadigd dat ik het helemaal blank heb moeten schuren.
Ik kan alleen nergens aan (water)beits komen in de juiste kleur.
Het kleurnummer van tegenwoordig weet ik niet alleen dat het vroegere nummer 31 was.
Omdat de kast incl achter en binnenkant gespoten is met beits kan ik ook niet zomaar iets proberen
Is er iemand die me verder kan helpen met dit nummer om de juiste beits te verkrijgen?
Ik heb gelezen dat de E nummers veranderd zijn in CBM nummers om uniformiteit te verkrijgen bij meubelfabrieken, restaurateurs enz.
Het nummer zou toch te achterhalen moeten zijn?
Ik hoop even van iemand te horen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U zou aan de achterkant of binnenkant een paar stukjes blank schuren en uit proberen met een paar kleuren beits.
Bij een restaurateur kunt u misschien wel de goede kleur te weten kunnen komen.
 

Rob25

  • #3
Jan de achterkant is een iets andere houtstructuur als het bovenblad en als je het niet naast elkaar kan leggen kun je het niet goed zien.
Het proefstuk moet dan met waterbeits en een laag of 3 lak erop.
 

Rob25

  • #4
Vermoedelijk gevonden. E31 is veranderd in een CBM nummering.
Waterbeits CBM 231 Eiken Kersen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
:prima:
 

Rob25

  • #6
Het blijft eigenlijk tobben.
De kleur is goed maar de laklaag niet.
Ik wil nu over de blankelaklaag op terpentine basis een of 2 lagen watergedragen blankelak smeren.
Het was nieuwe lak maar als het droog is, is het alsof er zandkorrels in zitten. Als je goed kijkt met een vergrootglas lijken het minuscule luchtbelletjes te zijn. Ik heb het expres met de kwast gedaan om dat te voorkomen.
Kan dat watergedragen parketlak over terpentine lak heen?
 

De Bob

  • #7
Dat kan.
De eerste laag goed schuren/matten, dat is belangrijk, anders bestaat de kans dat de terpetine bovenlaag zich vermengd met de nieuwe lak, het is wat kort op elkaar met de verschillende laklagen, ik weet niet of de eerste laag al doorgehard is, anders schuurd u hem er waarschijnlijk weer af.

Daarna 1 of 2 lagen lak aan brengen.

Ontvetten/schuren/ontvetten/lakken.
 

Rob25

  • #8
De laatste laag heb ik gisteren gedaan dus zit er 24 uur op.
Als het beter is om nog even een paar dagen te wachten dan is dat geen probleem uiteraard.
 

De Bob

  • #9
Het is beter om over een ruim weekje verder te gaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
De bubbeltjes kunnen ontstaan als de (water)beits niet voldoende gedroogd is of als benzine gebruikt is bij het ontvetten.
Wilt u de bubbels weg hebben dan alles weer kaal maken en ruim de droogtijd in acht nemen.
 

Rob25

  • #11
Jan de waterbeitslaag had 24 uur gedroogd en volgens het blik was het na 8 uur overschilderbaar.
Dan weer met de bandschuurmachine erop en kaal schuren, geen probleem.
Maar ik voel er toch veel voor om nu dan watergedragen parketlak te gebruiken, die smeert wel veel lekkerder uit dan die lak die ik nu heb.
Kan ik watergedragen parketlak ook mengen met elkaar, hetzelfde merk dat wel, Glitsa bijvoorbeeld, maar dan mat/zijdeglans en hoogglans door elkaar? Zijdeglans is n.l. te weinig glans en hoogglans is teveel glans.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Nooit twee soorten verf mengen ook niet van het zelfde merk.

Heb je geen fijnere schuurmachine?
verdun de eerste laklaag wat meer dan normaal.
 

Rob25

  • #13
Ik had hem expres al verdund maar na een uur of 2 of iets langer kwamen er minuscule luchtbelletjes erin.
Ook deze lak was gemengd, de schilder gaf dat advies, hoogglans en zijdeglans omdat hoogglans te veel glans had en zijdeglans te weinig. Dit was lak op terpentine basis.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Dezelfde soort en merk zoals u aangeeft kunt u wel met elkaar mengen.
 

De Bob

  • #15
Ts

De miniscule blaasjes onstaan door het lucht in het hout wat ingesloten wordt, het is maar heel weinig vandaar dr zeer kleine oneffenheden.

Ik heb al aangegeven hoe u te werk kunt gaan, het schuren is hierbij zeer belangrijk, i.v.m de terpetine toplaag, van de door gebruikte beits.

Persoonlijk zou ik geen verschillende systemen door elkaar mengen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Lees even wat er staat, het gaat om hetzelfde merk en soort, alleen de mate van glans verschilt.
Wil je hier scoren dan lijkt mij het beter fatsoenlijk advies te geven in plaats van je gelijk proberen te halen.
 

De Bob

  • #17
Het scoren lijkt mij totaal niet belangrijk op welk forum ook.

En er staat "persoonlijk zou ik" TS kan er mee doen wat hem nodig lijkt, het blijft een advies.

De soorten blijven gelijk, dat klopt, maar ik ben persoonlijk geen voorstander om verschillende "systemen" te mengen.
 

Rob25

  • #18
De laatste laklaag dus goed dof schuren is voldoende.
Beter met waterschuren of gewoon droog?
Het is waterbeits met 2x blanke lak eroverheen op terpentine basis.
 

De Bob

  • #19
Eerst goed laten doorharden, daarna met een heel fijn schuurmatje alles matten/schuren.

Daarna weer lakken.
Ik heb het idee dat het wat snel na elkaar is behandeld/gedaan.

Het goed drogen van de eerste lagen is wel nodig, voor de volgende lagen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu