Behangen over structuurverf - kan dat?

Ys de Klusser

  • #1
Ik heb in 2002 een nieuw huis gekocht, we hebben toe de wanden met structuurverf afgewerkt. Na een paar jaar waren we uitgekeken op de structuurverf en wilden we er behang op.

Ik heb eerst de scherpe punten weggeschuurd en stofvrij gemaakt, vervolgens zijn we gaan behangen, maar het resultaat is bedroevend: alle naden laten los, het lijkt wel of de structuurverf los laat op de muur.

Ik kan het behang er weer af halen maar wat kan ik doen dat dit niet weer gebeurt, wat heb ik fout gedaan?
 

-stuffie-

  • #2
Behangen op structuurverf gaat niet, maar daar was je al achter. Je had het volgende moeten doen:

1. loszittende verf verwijderen (afsteken)
2. 1 of 2 lagen stucen met fix&finish
3. schuren
4. behangen
5. kijken hoe mooi het is geworden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Wat heeft u fout gedaan...

Met welk schuurpapier ( korrel ) bent u bezig geweest ?
 

Ys de Klusser

  • #4
Ik heb met grof korrel (80) geschuurd en er waren geen losse verfstukken, maar ik heb het idee dat door de lijm de verf los laat en dus het behang open gaat staan. Ik ga nu met een stoomapperaat het behang verwijderen, maar dan? moet ik de hele muur kaal halen van structuurverf of is er een middel voor? ik kan niet stucen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
U heeft nu het idee dat de ljm de schuldige is.

Dan blijft alleen de werklijst over zoals door S. beschreven.

Alhoewel stucen ook een vak apart is kunt u de gok wel wagen omdat er relatief weinig laagdikte ( slechts enkele mm. ) nodig is om de structuur op te vullen.

Durft u dit niet aan, neem dan een stucadoor in de arm voor deze klus.

Daarna kunt u met behang / muurverf / wandbekleding e.d. de muur afwerken.

U kunt het behang makkelijk afstomen indien er geen muurverf op het behang is aangebracht ( afsluitende laag voor stoom ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu