Behang afhalen van een gipswand..hoe het beste resultaat ??

Vanhaze

  • #1
Ik moet binnenkort een slaapkamer behangen bij ons.

Het oude behang zit echter op 1 gipswand.

Nu vraag ik me af of het wel handig/goed (vanwege die gipswand) is om het oude behang eerst vochtig te maken om het zo daarna er goed af te kunnen halen.
Kan ik daarmee de gipswand beschadigen ?

Het oude behang zit er zeer strak op dus ik denk wel dat het zonder vochtig te maken wel moeilijk word om het er goed af te krijgen.

Wat zouden jullie mij adviseren ?

BVD voor jullie reacties !

Rob.
 

Tiho

  • #2
Lekker laten zitten en er overheen behangen, is dat geen optie?
 

Vanhaze

  • #3
Dank voor je snelle reactie !

Heb daar aan zitten denken maar ben bang dat je dan toch "blazen" of oneffenheden gaat zien onder het nieuwe behang...

Ben een total noob in behangen, dus correct me if i am wrong !


Rob.
 

Tiho

  • #4
Ik behang ook nooit, maar kan je vertellen dat mijn schoonvader niet blij was dat ik het oude eraf had gehaald. De beste man is niet erg handig dus ik ga er vanuit dat er zeer goed te behangen valt op behang.

Hier zaten ook iets van zes lagen op elkaar :x

Als het behang zo op het gips is gegaan zou ik het er ook zeker niet af proberen te halen. Er zit dus bv. geen latex tussen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik zelf haal altijd het oude behang er af.
Voorheen met een stoomapperaat op gas. Maar de laatste keer met behangafweek en een plantenspuit. Het behang flink vochtig maken deze behandeling in paar keer herhalen. Wacht en probeer of het behang gemakkelijk loslaat zo niet nog een paar keer nat spuiten en inlaten weken. Als het goed is en je begint bij het plafond trek je het behang zo los, hier en daar zal je met een plamuur mes het afrollen van de muur moeten helpen.
 

Vanhaze

  • #6
WGB : vraag me dus af of jouw behandelmethode wel ok is voor een gipswand ....

Gr,

Rob.
 

Tiho

  • #7
Het papier van het gips wordt ook vochtig, dat gaat er dus net zo makkelijk mee af.

Lees hier eens, de ervaringen lijken mij niet er positief.

Indien het behang nu goed vlak en strak zit lijkt het mij geen moeilijke keus.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Praten we hier over een gipswand van 1. gipsplaten of van 2. gipsblokken :?:

Bij het eerste moet u de gok nemen en erover heen behangen alhoewel dat absoluut ongebruikelijk is.

Bij het tweede kunt u met een stoomapparaat heel goede resultaten bereiken.

Ik neem trouwens aan dat u als bestaand behang geen afstripbare uitvoering heeft?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu