Behandeling grondlaag voor aflakken?

Jan de Bruin

  • #1
Vroeger schuurde ik de grondlaag altijd glad (korrel 400) voor een zo mooi mogelijk eindresultaat. Nadeel is alleen dat je de laag wel dunner maakt, vaak hoekjes kaal schuurt en ook veel zooi krijgt en tijd kwijt bent.
Inmiddels ben ik bekend met het product ‘Scotch brite’.

Is scotch brite (fine) een goed product om de grondlaag voor te bereiden op is deze daar te ruw voor om na het aflakken daarmee na aflakken tot een mooi glad resultaat te komen?
En als dit product geschikt is, dan overal lichtjes overheen gaan of toch alles flink mat ‘schuren’ ?

Is niets helemaal niets doen en binnen 24uur aflakken en vertrouwen op ‘chemische hechting’ nog een mogelijkheid of is dit een garantie op geen mooi glad eindresultaat (en wellicht toch slechte hechting)?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Jan de Bruin schreef:
Is scotch brite (fine) een goed product om de grondlaag voor te bereiden
ja. Ook goed geschikt voor opruwen tussen laklagen.
Jan de Bruin schreef:
of is deze daar te ruw voor om na het aflakken daarmee na aflakken tot een mooi glad resultaat te komen?
Nee. Mits de grondlaag ook goed strak is anders zie je dat natuurlijk wel door de laklaag heen.
Jan de Bruin schreef:
En als dit product geschikt is, dan overal lichtjes overheen gaan of toch alles flink mat ‘schuren’ ?
Lichtjes, maar wel alles schuren. Af en toe pad uitkloppen.
Jan de Bruin schreef:
Is niets helemaal niets doen en binnen 24uur aflakken en vertrouwen op ‘chemische hechting’ nog een mogelijkheid of is dit een garantie op geen mooi glad eindresultaat (en wellicht toch slechte hechting)?
Ik zou dat zelf niet aandurven. Als je overigens een goede kwaliteit lak gebruikt (van een merk) kan je na 24 uur met zo'n pad de lak al opruwwen. Paar halen lichtjes opruwwen is al voldoende (meeste mensen schuren veel te veel)
 

Jan de Bruin

  • #3
Dank voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik wel wat mee ;-)


En te veel schuren is ook precies een van de problemen waar ik tegen aanloop bij schuurpapier.

Verder dan maar hopen dat de grondverf/primers een beetje een mooi vlak op te brengen is (heb de indruk dat dat minder goed gaat dan bij een aflak).
 

De Bob

  • #4
Altijd licht tussen de lagen schuren, om een goede hechting te krijgen.

Kozijnen ?
 

Jan de Bruin

  • #5
Klopt De Bob, maar bedoelt u met licht schuren letterlijk schuurpapier gebruiken en is volgens u schots brite onvoldoende? Of mag schots brite ook?
 

De Bob

  • #6
Scotch brite is prima daarvoor, of fijn schuurpapier, een beetje de buitenhoeken vermijden.
 

Jan de Bruin

  • #7
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu