Behandelen grenen houten schaaldelen voor buiten

Handige_Harry

  • #1
Hallo,

Binnenkort ga ik starten aan het samenstellen van een schutting met
Grenenhouten schaaldelen. Ik zit nog te dubben hoe ik deze het beste kan verduurzamen.

Oorspronkelijk was ik van plan om Lariks schaaldelen te gebruiken, die ik zou behandelen met een 80% gekookte lijnzaadolie 20% terpentine mengsel. in combinatie met het hardhout is dit goed bestand tegen weersinvloeden.

Nu heb ik om verschillende redenen besloten grenen schaaldelen te gebruiken. Deze zijn in de droogkamer gedroogd.

Mijn vraag: Kan ik hier met een behandeling van gekookte lijnzaadolie met terpentine een goede bescherming krijgen? Is het nodig eventueel 2 of 3 lagen toe te passen?

Voor de duidelijkheid, Ik wil de houtstructuur / nerf graag zichtbaar houden, dus liever niet behandelen met een gekleurde beits o.i.d.!!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik heb laatst een lariks bankje behandeld met een Lazuur produkt.
Blijft lang goed, makkelijk aan te brengen, ook in transparant verkrijgbaar.
 

Handige_Harry

  • #3
Beste Frank,

Ik heb even op google geinformeerd naar Lazuurverf, maar dit is nog aardig aan de prijs. Ik heb namelijk voor ongeveer 150m2 nodig... Lijnzaadolie is daarom een redelijk goedkoop alternatief. Ik vraag me alleen af of ik hiermee het zachte / kwetsbare Grenenhout voldoende bescherm tegen de elementen??
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Grenen heeft de duurzaamheidsklasse IV. Deze naaldhoutsoort kunt u wel conserveren met lijnolie, maar de duurzaamheid blijft in de laagste klasse.

Het is vrij zacht en daardoor makkelijk te beschadigen. De kopsekanten zou ik wel met een kantensealer behandelen.
 

Handige_Harry

  • #5
Beste Kees,

Wat bedoelt u precies met een kantensealer? Is dit materiaal ook als transparant verkrijgbaar?

U noemt de duurzaamheidsklasse van Grenen: IV. Na wat research blijkt dat hout uit deze klasse een levensduur heeft van 5 tot 10 jaar in een buitensituatie. Kan deze tijd wel verlengt worden met een lijnolie behandeling?
Heeft het nog nut om 2 of 3 lagen olie aan te brengen op het onbehandelde hout?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Kantensealer is een transparant product waarmee u de porien afsluit. Doet u dit niet, dat dringt het water in het hout en kan binnen afzienbare het rottingsproces beginnen.

U kunt grenen verduurzamen met lijnolie, maar de termijn is geheel afhankelijk van wind- en zonzijde. Grenen bevat ook harsgangen. Die moet u eerst reinigen met thinner voordat u lijnolie gaat opbrengen. U herkent deze aan de stroperige gele uitvloeiing.
 

Handige_Harry

  • #7
Oke bedankt voor de tips, ik zal met thinner en kantensealer aan de slag gaan.

Nu rest mij alleen nog de vraag of het zin heeft meerdere lagen lijnolie achter elkaar aan te brengen of heeft dit geen toegevoegde waarde? Is een droogtijd van 2 dagen tussen de lagen voldoende?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
De droogtijd van lijnolie is geheel afhankelijk van de temperatuur. U moet wel op enkele weken per laag rekenen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu