Beginnersvraagjes ivm verven binnenmuren en plafonds

Rom

  • #1
1. meeste binnenmuren/plafonds zijn al verschillende keren oververfd (met welke verf?)(geen idee wat de oorspronkelijke onderlaag was). Muren zijn proper, geen relief. Kan ik hier dadelijk op schilderen (2 lagen)? Meende me te herinneren dat het toch aangeraden was eerst de muren nog eens af te kuisen met een uitgewrongen vod (emmer water met scheut ammoniak voor verwijderen vetresten). Welke verf hiervoor gebruiken? Is acrylverf tegenwoordig de gewone standaardverf voor binnenmuren?

2. idem binnenmuren maar stevig beklad met balpen en potloden door kinderen. Op een ander forum kreeg ik het advies de balpen zoveel mogelijk te verwijderen met een 'thinner', die te laten verdampen en dan gewoon te overschilderen met 2 lagen verf. Zal dit genoeg zijn? (die muren zullen waarschijnlijk met een gebroken wit of lichte kleur worden beschilderd)

3. wanneer afplakken en terug afhalen? Afplakken enkele uren voor verven en plakband verwijderen verwijderen binnen het uur na verven?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wie heeft advies ?
 

Rom

  • #3
Was mijn vraag te gemakkelijk/te moeilijk/te onduidelijk?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Denk het niet maar soms wordt een vraag over het hoofd gezien, even weer naar boven halen helpt meestal
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
1. Helaas kunnen we niet via een afstandsbediening uitvissen welke verf er zich op uw plafonds / muren bevindt.
Vlekken dient u inderdaad met een reinigingsmiddel te verwijderen, maar ook het gehele oppervlak reinigen. Gebruikt u hiervoor geen ammoniak. Er zijn tegenwoordig ( helaas geen reclame ) betere en voor uzelf en het millieu gezondere reinigingsmiddelen.
Probeer een proefstuk met een kwaliteits latexverf.

2. Balpenvlekken e.d. kunt u verwijderen met thinner, maar ook met bovenbeschreven reinigingsmiddel, bij de vakhandel verkrijgbaar. Daarna zet u over deze vlekken een iso-latex. Hiermee isoleert u de vlekken tegen doorslag. Afwerken met een kwaliteitslatex. De keus hierin zult u zelf moeten bepalen. Zijdeglans is een goede optie, en dan in een schrobvaste kwaliteit.

3.Tape kunt het beste achterwege late indien u niet de tijd of het geduld op kunt brengen om de lagen GOED te laten drogen. Kunt u dat wel, plak dan de tape direct voor het schilderen op de muur en verwijder deze direct na het schilderen van het betreffende vlak, dus niet eerst de hele kamer rond gaan.
 

Rom

  • #6
1. had ergens eens een truukje gelezen: vodje met white spirit over muur wrijven. Als de oppervlakte wat kleverig wordt, is de huidige verf acryl, zoniet is het latex. Bij mij is de huidige (bovenste) verflaag dus latex.
En als ik het goed begrepen heb, mag ik hierop, na reiniging, de gewone 2 lagen latex of acryl aanbrengen.(en voor het gemak denk ik dat ik voor acryl ga). Juiste redenering?
Kan je me een persoonlijk berichtje sturen ivm die reinigingsmiddelen, zodat ik weet in welke afdeling ik moet kijken?
2. ok, bedankt. Ik dacht op al de 'gevoelige plekken' een primer aan te brengen (2 lagen) en daarna pas de verf. Goed?
3. ivm afplakken: heb tijd en geduld om goed te laten drogen, dus volg ik je advies. Bedankt voor de info!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Volgens mij kan het niet meer fout! :lol:
 

Targa

  • #8
Als de het met spiritus niet oplost kan het ook nog muur verf op basis van terpentine zijn.want latex lost namelijk ook op in alcohol.
ik gebruik dit ook bij marmeren om het schift effect tekrijgen.


gr anton
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu